۰ نفر

احتمال گشوده شدن جعبه سیاه «اوکراین گیت»

۳ آذر ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 396848
احتمال گشوده شدن جعبه سیاه «اوکراین گیت»

یک روز پس از آنکه فیونا هیل، مقام ارشد سابق شورای امنیت ملی امریکا در شهادت علنی خود درباره «اوکراین گیت» از جان بولتون، رئیس سابقش نام برد و توجه‌ها را به سوی او جلب کرد، بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا روز جمعه به وقت محلی در تأیید اظهارات خانم هیل اعلام کرد، پس از آنکه از دولت ترامپ کنار رفته، کاخ سفید مانع دسترسی او به صفحه شخصی خود در توئیتر شده است تا مبادا او چیزهایی را که می‌داند، منتشر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا درنخستین پیام توئیتری خود که پس از حدود دو ماه ‌ونیم غیبت رسانه‌ای او روز جمعه به وقت واشنگتن منتشر شد، اعلام کرد: «از زمان استعفایم از سمت مشاور امنیت ملی تا کنون؛ کاخ سفید مانع دسترسی من به صفحه شخصی‌ام در توئیتر شده بود. از ترس آنکه مبادا چیزی بگویم. از آنهایی که می‌گفتند من خودم را مخفی کرده‌ام عذرخواهی می‌کنم که مأیوس‌شان کردم.» او به این ترتیب یک بار دیگر بر دروغگویی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مهر تأیید زد. ترامپ چند ساعت قبل از این پست توئیتری بولتون، در مصاحبه با فاکس نیوز در پاسخ به این سؤال که آیا کاخ سفید حساب توئیتری بولتون را بسته است، جواب داده بود: «نه، البته که نه.» کاخ سفید هم روز جمعه انکار کرد که مانع دسترسی بولتون به حساب کاربری خود در توئیتر شده است. استفانی گریشام، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید حتی تقصیر غیبت دو ماه و‌نیم بولتون در توئیتر را به گردن سن و سال او انداخت و گفت: «کسی که مانند پدر من سن و سال بالایی دارد شاید نداند که اگر پسووردش را فراموش کرده تنها کاری که باید بکند این است که با توئیتر تماس بگیرد و درخواست بازیابی پسوورد خود را بکند.»

این اظهارات سخنگوی کاخ سفید در حالی است که تیم حقوقی بولتون روز جمعه اعلام کرد، چندین بار نسبت به مسدود بودن حساب توئیتری بولتون به جان آیزنبرگ، وکیل شورای امنیت ملی امریکا شکایت کردند اما هیچ ترتیب اثری داده نشد تا اینکه آنها به طور مستقیم به توئیتر شکایت کردند و توئیتر این مشکل را حل کرد. علی‌رغم تماس‌های خبرنگار سی‌ان‌ان با کاخ سفید درباره این شکایت‌ها، هیچ پاسخی در این باره داده نشد.

توئیتر تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ اظهارنظری درباره توئیت‌های بولتون یا پاسخ ترامپ و کاخ سفید به توئیت‌های بولتون نکرده بود.

اگرچه مسأله مسدود شدن حساب کاربری مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ از سوی کاخ سفید به مدت دو ماه به خودی خود حائز اهمیت است اما همزمان شدن افشای این خبر از سوی بولتون با آخرین شهادت علنی در تحقیقات استیضاح ترامپ بر اهمیت موضوع افزوده است. خانم فیونا هیل که تا قبل از تابستان سال‌جاری میلادی به‌عنوان کارشناس ارشد روسیه در شورای امنیت ملی امریکا زیر نظر بولتون کار می‌کرد، روز پنجشنبه در شهادت خود از بولتون نام برد و به‌گونه‌ای سخن گفت که گویا او چیزهای زیادی درباره اوکراین گیت می‌دانسته و سکوت کرده است. بولتون یکی از افراد کلیدی در تحقیقات استیضاح ترامپ است زیرا شاهد تمام رخدادهایی بوده است که پرونده اوکراین گیت را باز کرد. از همین رو دموکرات‌ها از همان روزهای نخست به جریان افتادن روند استیضاح ترامپ، بولتون را برای شهادت دادن احضار کردند اما بولتون اعلام کرد، شهادت نمی‌دهد. با وجود این بولتون در نخستین پیام توئیتری‌اش پس از حدود 70 روز سکوت رسانه‌ای، به طور تلویحی اعلام کرد چیزهایی می‌داند که کاخ سفید از فاش شدن آنها بیم دارد و به همین خاطر هم کاخ سفید دسترسی او را به حساب کاربری‌اش در توئیتر بسته است. بولتون در جریان شهادت‌ها هم از طریق وکیل شخصی خود سرنخ‌هایی داده و اعلام کرده بود، به طور بالقوه «اطلاعات شخصی» خطرناکی درباره گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین دارد که «هنوز هیچ‌کس در شهادت‌هایش به آنها اشاره نکرده است.»

روز پنجشنبه خانم هیل آخرین نفری بود که شهادت علنی علیه ترامپ داد اما برخی منابع می‌گویند بعید نیست دموکرات‌ها بخواهند یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنند و بولتون را برای ادای شهادت فرابخوانند.

هم خانم هیل و هم دیگر افرادی که تاکنون در تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت داده‌اند، بر این نکته تأکید کرده‌اند که بولتون نگرانی‌های جدی درباره روابط ترامپ با اوکراین داشت و کارکنان تحت امر خود را تشویق می‌کرد به هر شکل ممکن درباره عملکردهای احتمالاً غیرقانونی رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ هشدار دهند.

روزهای سخت در انتظار پمپئو

علاوه بر بولتون که ممکن است در روزهای آینده در پرونده اوکراین گیت نامش بیشتر برده شود، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم ممکن است بار دیگر برای شهادت دادن احضار شود. او حتی ممکن است مجبور به کناره‌گیری شود زیرا گروهی متشکل از 10 سناتور کمیته روابط خارجی سنای امریکا در نامه‌ای به پمپئو، صلاحیت او را زیر سؤال بردند و نوشتند: شما با توجه به دست داشتن مستقیم در رسوایی مربوط به اوکراین درگیر تعرض منافع هستید و دیگر صلاحیت تصمیم‌گیری درباره این پرونده را ندارید و باید این مسئولیت را به یک مقام ارشد دیگر وزارتخانه‌ واگذار کنید. نامه این 10سناتور دموکرات بعد از شهادت‌های روز چهارشنبه گوردون ساندلند، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا نوشته شد؛ شهادت‌هایی که در آن ساندلند گفت، پمپئو در زمره مقام‌های «چرخه» تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن اوکراین به منظور عمل به خواسته ترامپ برای تحقیق درباره جو بایدن نامزد ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات قرار داشته است.

همچنین پمپئو پیشتر اعلام کرده بود، در تماس تلفنی جنجالی ترامپ در 25 ژوئیه با ولودیمیز زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که محور تحقیقات برای استیضاح ترامپ واقع شده؛ حاضر و شریک بوده است.