۰ نفر

روزهای ناخوشایند ترامپ

۲ آذر ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 396549
روزهای ناخوشایند ترامپ

هفته دوم جلسات علنی پرونده استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده در کمیته اطلاعاتی مجلس به پایان رسید. هفته‌ای که به مراتب برای دونالد ترامپ سخت‌تر از هفته اول گذشت، چرا که وفادار‌ترین افراد نیز در کنار او نایستادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، شهادت‌ها علیه ترامپ تا جایی پیش رفته که عملا حتی جمهوری‌خواهان طرفدار او نیز نمی‌توانند به خوبی از او دفاع کنند. ولی در این شرایط کماکان دو سوال عمده و جدی مطرح است که آیا رییس‌جمهور حرف اشتباهی زده یا اینکه او کاری کرده که نمی‌توانسته انجام دهد؟

مجموعه شرایط نشان می‌دهد که دونالد ترامپ مباحثی را مطرح کرده که عملا جایگاه ریاست‌جمهوری و منافع ملی امریکا را به خطر انداخته و در سوی دیگر از جایگاه ریاست‌جمهوری برای منافع شخصی خود در رقابت‌های انتخاباتی سوءاستفاده کرده است. حال به ثمر رسیدن فرآیند این استیضاح کاملا بستگی به دموکرات‌ها دارد که چگونه می‌خواهند از آن بهره‌برداری کنند، چرا که با پایان یافتن روند شهادت‌های مربوط به استیضاح کار در اختیار نانسی پلوسی قرار می‌گیرد تا روند رای‌گیری آن را در مجلس نمایندگان هدایت کند. نکته اینجاست که واقعیت کاملا شفاف و روشن است و ابهام زیادی وجود ندارد. ترامپ در تماس تلفنی خود با ولادمیر زیلنسکی رییس‌جمهور اوکراین برای ارایه کمک 400 میلیون دلاری امریکا شرط گذاشته است. شرط ترامپ این بوده است که اوکراین یک پرونده تحقیقاتی علیه جو بایدن و پسرش راه‌اندازی کند. بایدن رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات 2020 است. اما آنچه واقعیت دارد این است که اوکراین این اقدام را انجام نداده و کاخ سفید برای مدت کوتاهی این کمک‌ها را متوقف کرد ولی در نهایت مجبور شد که آن را آزاد کند.

از طرفی آنچه که مشخص شده دونالد ترامپ مسوولیت این ماجرا را به‌طور کامل به وکیل شخصی خود یعنی رودی جولیانی سپرده است و او متهم اصلی این پرونده محسوب می‌شود.

به گزارش NPR دموکرات‌ها به رهبری آدام شیف رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، داستان را به نحوی پیش بردند که اقدام ترامپ را به عنوان یک باج‌گیری در نظر گرفتند، زیرا تصمیم ترامپ برای ارایه پیش شرط در راستای یک منفعت شخصی سیاسی بوده است، چرا که عملا دونالد ترامپ قصد داشته با اهرم فشار 400 میلیون دلاری زیلنسکی و اوکراین را وارد یک دعوای داخلی در امریکا کند.

اما جمهوری‌خواهان قصد دارند پرونده را به سمتی سوق دهند که بگویند دموکرات‌ها پس از آنکه نتوانستند در تحقیقات روسیه دستاوردی داشته باشند حالا روی پرونده اوکراین تمرکز کرده‌اند ولی نکته اینجاست که این اقدام ترامپ برای مقابله با فساد در اوکراین بوده است.

جیم جردن نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوهایو مدعی بود که ترامپ و همکارانش سعی کردند دلارهای مالیات‌دهنده‌های امریکایی را از دست یک دولت جدید در اوکراین دور نگه دارند تا اینکه مطمئن شوند که دولت جدید در راستای مبارزه با فساد قدم بر می‌دارد تا از این طریق منافع بلندمدت ایالات متحده را نیز بیشتر حفظ کنند. از همین رو جردن مدعی است که ترامپ در حال محک زدن و آزمایش زیلنسکی بوده است. به نوشته NPR اگرچه مبارزه با فساد از اولویت‌های دیرینه امریکا برای اوکراین بوده است، اما وزارت دفاع و سایر آژانس‌های معتبر در امریکا پیش از آنکه کاخ سفید بخواهد این کمک‌ها را مسدود کند، اعلام کردند که کی‌یف شایستگی کافی برای دریافت این کمک را دارد.

سرهنگ الکساندر ویندمن متخصص ارشد امور اوکراین در شورای امنیت ملی، روز سه شنبه در شهادت خود گفت که در هر دو تماس تلفنی ترامپ با زیلنسکی مطالب مربوط به ضد فساد گنجانده شده بود اما ترامپ در هیچ یک از تماس‌های تلفنی به موضوع فساد اشاره نکرده است. تنها چیزی که ترامپ به‌شدت تاکید داشته بایدن بوده است، زیرا او می‌خواست که زیلنسکی تحقیقات را آغاز کند. هرچند بایدن متهم به نقض قانون نشده است و در هیچ پرونده‌ای نیز متهم نیست، اما جمهوری‌خواهان تلاش کرده‌اند که در جلسات استماع ادعاهایی را علیه جوبایدن معاون اول اوباما و پسرش هانتر مطرح کنند.

اما شهادت گوردون سوندلند سفیر امریکا در اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد برای ترامپ گران تمام شود. شاید کسی فکر نمی‌کرد او تا این حد شفاف و بدون هیچ‌گونه سانسوری مسائل مربوط به پرونده اوکراین را مطرح کند. سوندلند یکی از هتلداران بزرگ امریکا بود که به عنوان یک اهدا‌کننده کمک‌های مالی جمهوری‌خواهان تبدیل به حامی سیاسی رییس‌جمهور شد و از جمله معدود افرادی بوده که می‌توانست به شکل مستقیم با ترامپ صحبت کند.

سوندلند در اظهارات خود تاکید کرده که با دستور رییس‌جمهور زیرنظر رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ کارها را پیش می‌بردند. اگرچه سوندلند اشاره کرده در تماس تلفنی که روز 26جولای با رییس‌جمهور داشته از وی پرسیده که دقیقا از اوکراین چه می‌خواهد و رییس‌جمهور می‌گوید هیچی، اما دموکرات‌ها بر این عقیده هستند که کاخ سفید زمانی کمک‌ها به اوکراین را آزاد کرد که متوجه شدند تحقیقات در خصوص متوقف شدن کمک‌ها به اوکراین آغاز شده است و دیگر نمی‌توانند این روند را ادامه دهند از همین رو تصمیم به آزاد‌سازی کمک‌های مالی به اوکراین می‌گیرند. با این حال جمهوری‌خواهان باز هم این شواهد را آنقدر محکم نمی‌بینند که دلیلی برای استیضاح ترامپ باشد و حتی مجموعه شواهدی که شاهدان در مجموعه جلسات استماع مطرح کردند وقت تلف کردن دانستند و مجموعه سخنان را به سخره گرفتند. کریس استوارت از دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه یوتا نیز در اظهارنظری پس از شهاد‌ت‌های روز پنجشنبه خطاب به دموکرات‌ها گفت: واقعا همه مدارک همین است؟ شما می‌خواهید با اینها رییس‌جمهور را استیضاح و او را برکنار کنید؟ با این وجود وقتی که استیضاح در گردنه دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان عبور کند این‌کار به مجلس سنا محول خواهد شد که در آن جلسه محاکمه رییس‌جمهور برگزار می‌شود که در آنجا جمهوری‌خواهان اکثریت را در اختیار دارند و احتمالا در آنجا از ترامپ محافظت می‌کنند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت سنای امریکا این هفته مجددا به خبرنگاران گفت که او دادگاه را طبق مقررات در قانون اساسی برگزار می‌کند ولی تاکید کرد که این غیرقابل تصور است که 20 جمهوری‌خواه به حذف ترامپ از مقام ریاست‌جمهوری رای دهند.

در اینجا دموکرات‌ها نیز باید تصمیم بگیرند با توجه به اینکه می‌دانند استیضاح در سنا رای نمی‌آورد و روند آن بسته می‌شود آیا در همین‌جا فرآیند را متوقف می‌کنند یا آن را ادامه می‌دهند. مجموعه شرایط نشان می‌دهند که دموکرات‌ها تاکنون اقدام خود را برای استیضاح ترامپ بسیار ارزشمند می‌دانند و اگر این مسیر به موفقیت و برکناری ترامپ نیز ختم نشود راهی بوده که باید آنها طی می‌کردند.

با این حال هنوز قدم‌های بعدی دموکرات‌ها برای ادامه روند استیضاح روشن و مشخص نیست و نانسی پلوسی نیز در روز پنجشنبه جواب روشن و مشخصی به خبرنگاران نداد و به آنها گفت که خواهیم دید زیرا ما هنوز تمام نشده‌ایم.

ولی نباید این را فراموش کرد که شهادت‌ها و اظهارات مقام‌های رسمی از جمله دیپلمات‌ها و کارشناسانی که به صورت مستقیم با ماجرا درگیر بودند همگی دال بر گناهکار بودن ترامپ در جریان اوکراین بود. اما جمهوری‌خواهان هیچ یک از اظهارات را نمی‌خواهند باور کنند و ممکن است بیش از گذشته باید به افکار عمومی پاسخگو باشند. فیونا هیل که یکی از بهترین کارشناسان شورای امنیت ملی امریکا به حساب می‌آمد در جلسه استماع روز پنجشنبه سعی کرد بیشتر خطاب خود را نمایندگان جمهوری‌خواه قرار دهد و گفت: بر اساس اظهاراتی که من شنیده‌ام به نظر می‌رسد برخی از شما در این کمیته اعتقاد دارید که سرویس‌های امنیتی روسیه اقدامی علیه کشور ما انجام نداده است و حتی برخی معتقدید که این کار را اوکراین انجام داده است. این روایت و داستانی است که توسط خود سرویس‌های امنیتی روسیه آن را ترتیب دادند و تبلیغ می‌کنند. هیل هشدار داد که هدف روسیه تضعیف کشور ما است.