۰ نفر

رکوردشکنی اروپایی‌ها در زن‌کُشی

۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبر: 396208
رکوردشکنی اروپایی‌ها در زن‌کُشی

چهار روز دیگر، دو سال از وعده امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای مقابله با خشونت علیه زنان می‌گذرد، اما در این مدت نه‌تنها از حجم اقدامات خشن خشونت‌آمیز علیه زنان در فرانسه کاسته نشده که روند افزایشی آن، نگرانی‌های جدی را در فرانسه به دنبال داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، جدیدترین آمارها حاکی است که در سال جاری میلادی، 131 زن به دست همسر فعلی یا سابق‌شان در فرانسه به قتل رسیده‌اند. دوسال پیش 25 نوامبر 2017 (4 آذر 96) که امانوئل مکرون به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان در کاخ الیزه سخنرانی کرد، بر اساس آخرین آمارها قربانیان خشونت خانوادگی 123زن بودند. مکرون که یکی از دلایل پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، وعده پایان دادن به خشونت علیه زنان بود، در آن روز وعده کرد که می‌خواهد «با اتخاذ تدابیر موثر قاطعانه با اعمال خشونت علیه زنان مبارزه کند.» او همچنین گفته بود که از ۲۷ نوامبر (6 آذر 96)، وزارت کشور فرانسه یک پورتال اینترنتی ویژه را راه‌اندازی می‌کند که از طریق آن قربانیان خشونت خانگی بتوانند به‌طور ناشناس با افسران پلیس تماس بگیرند. در آن زمان تقریبا هر سه روز یک زن به دلیل خشونت جان خود را از دست می‌داد و حالا این رقم به تقریبا 2.5 روز یک زن رسیده است.

  قتل 10 زن بیشتر از سال قبل

طبق آمار جدید انجمن‌های دفاع از زنان، شمار زنان کشته‌شده در اثر خشونت خانگی در سال ۲۰۱۹ در فرانسه به رقم ۱۳۱ نفر رسیده که این آمار ۱۰ نفر بیش از سال گذشته است. ماه جولای رسانه‌ها آمار تعداد زنانی را که در فرانسه به دست همسران کنونی یا سابق خود به قتل رسیده بودند، منتشر کردند و پس از آن رئیس‌جمهور فرانسه در توئیتی از زنان فرانسوی عذرخواهی کرد. دولت فرانسه برای بررسی این پدیده نشست فوق‌العاده‌ای را نیز برگزار کرد. در این نشست «ادوارد فیلیپ»، نخست‌وزیر فرانسه از طرح‌هایی گفت که نشان می‌داد دولت هیچ راهکار اجرایی‌ای برای کاستن از حجم خشونت‌ها ندارد. آنطور که نخست‌وزیر فرانسه گفته، قرار است هفته آینده دولت فرانسه اپلیکیشنی را طراحی کند که زنان قربانی خشونت، در اولین فرصت محل سکونت و اقامت خود را گزارش کنند. از اول ژانویه 2020 هم دولت هزاردستگاه آپارتمان و خوابگاه را به صورت موقت در اختیار قربانیان خشونت خانگی قرار خواهد داد. نه برای زنانی که هر روزه قربانی خشونت خانگی می‌شوند و سایه مرگ را در زندگی‌شان تجربه می‌کنند، نه عذرخواهی مکرون و نه پیشنهادهای نخست‌وزیر فرانسه کافی نبود و همین مساله باعث شد یک‌ماه پیش (28 مهرماه) صدها زن برای اعتراض و جلب توجه افکار عمومی به مساله خشونت خانگی علیه زنان در یکی از میدان‌های اصلی شهر پاریس تجمع کنند و با دراز کشیدن روی زمین اصطلاحا «مرگ» را به نمایش بگذارند. اما باز هم روند قتل زنان به دست شریک زندگی‌شان در فرانسه متوقف نشد تا اینکه «سیلویا» زنی 40ساله، توسط شریک زندگی‌اش در خانه کشته شد. این زن پیش از اینکه به قتل برسد با شکایتی خشونت‌های همسرش را به پلیس گزارش کرده بود اما مثل تمام موارد مشابه، هیچ‌حمایتی از او صورت نگرفت. تنها دو روز پیش از این قتل، یک زن ۳۴ ساله دیگر نیز در حومه پاریس توسط شریک زندگی‌اش خفه شده بود و تنها یک روز پس از قتل سیلویا، طبق گزارش روزنامه لوپاریزین مادر سه فرزند از سوی همسر سابقش به شیوه مشابه کشته شد.بحران «زن‌کشی» در فرانسه به حدی رسیده که شنبه گذشته یک گردهمایی برای هشدار درباره خشونت‌های خانگی توسط انجمن‌ها در فرانسه ترتیب داده شد. اکنون انجمن‌های فعال درباره حقوق زنان در فرانسه، اتحادیه‌ای با عنوان «اتحادیه ملی خانواده‌های قربانی زن‌کشی» راه‌اندازی کرده‌اند که هدف آنها حمایت از قربانیان خشونت‌های خانگی در فرانسه است.

  عاملان قتل محکوم نمی‌شوند

131زن به قتل رسیده، بخش بسیار کوچکی از زنانی هستند که مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند. بر اساس آمارها سالانه ۲۱۹ هزار زن در فرانسه مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند که تعداد بسیار کمی از آنها به پلیس شکایت می‌کنند. گزارش وزارت دادگستری می‌گوید حتی در پرونده‌های قتل یا اقدام به قتل زنان نیز در دادگاه‌ها بدون نتیجه بسته می‌شود. به گزارش میزان به نقل از خبرگزاری ال‌سی‌آی، وزارت دادگستری فرانسه اخیرا در گزارشی به تحقیق در مورد ۸۸ پرونده قتل یا اقدام به قتل زنان توسط همسران آنها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پرداخته و از آن  واقعیت مهلک مواجهه روزانه زنان فرانسوی با خشونت خانگی را استخراج کرده است. بر اساس این گزارش، ۶۵درصد پرونده‌های قتل و خشونت خانگی در همان مراکز پلیس متوقف شده و تنها ۱۸ درصد آنها به تحقیقات منجر شده بودند؛ ضمن اینکه ۸۰ درصد شکایات طرح شده در دادگاه‎ها، بدون نتیجه بسته شده بودند. در ۴۱ درصد از ۸۸ پرونده بررسی شده در مورد قتل یا اقدام به قتل، قربانی  پیش‌تر به پلیس در این مورد گزارش داده بود. تقریبا دوسوم قربانیان قتل، نیز  پیش‌تر خشونت خانگی را تجربه کرده بودند. ۳۵ درصد عاملان قتل هرگز محکوم نشدند. در این گزارش، به آسیب‌هایی که قربانیان خشونت خانگی از آن رنج می‌برند نیز اشاره شده است که از آن جمله می‌توان از اعتیاد به الکل و مواد مخدر، انزوای اجتماعی، بیماری‌های روانی و آسیب‌های عصبی دیگر نام برد.

  بریتانیا خطرناک‌تر از فرانسه برای زنان

فرانسه تنها کشور اروپایی نیست که میزان کشتار زنان در آن رکورد زده است. گزارشی که سال 2017 از کشتار جنسیتی در انگلیس منتشر شده است، نشان می‌دهد در این کشور هم تعداد قابل‌توجهی از زنان توسط همسر یا مردانی که از آشنایان‌شان به شمار می‌روند، به قتل رسیده‌اند. بر اساس این گزارش، ۱۳۹ زن در سال ۲۰۱۷ میلادی در انگلیس به دست مردانی از آشنایان خود کشته شده‌اند که دو پنجم آنها بر اثر خشونت شدید و بیش از حد جان باخته‌اند. در ۵۸ درصد این قتل‌ها «خشونت بیش از حد» به کار برده شده است. خشونت بیش از حد به خشونت‌هایی اطلاق می‌شود که شدت آن بیش از میزان نیاز برای کشته شدن یک نفر باشد. مولفان این گزارش به بررسی مرگ ۱۳۹ زن و دختر بالای ۱۴ سال انگلیسی به دست مردان در سال ۲۰۱۷ میلادی پرداخته‌اند. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۱۳کشتار جنسیتی، در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۱۹ کشتار و در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز ۱۳۹کشتار این‌چنینی صورت گرفته است. از میان کشته‌شدگان سال گذشته میلادی (۲۰۱۷)، ۶۴ زن معادل ۴۶درصد از قربانیان به دست شریک فعلی یا سابق خود کشته شده و در صورتی که آمار قربانیان حملات تروریستی را در نظر نگیریم این آمار به 54.2 درصد افزایش می‌یابد. همچنین ۳۰ زن معادل 21.6 درصد از قربانیان از جمله قربانیان حملات تروریستی به دست فردی غریبه کشته شده، ۲۴ زن به دست مردی خارج از خانواده ولی آشنا مانند دوست، همکار یا همسایه کشته‌شده، ۱۰ زن معادل 7.2 درصد از قربانیان به دست پسران خود کشته شده و هفت زن معادل 4.9درصد از قربانیان به دست یکی دیگر از مردان خانواده کشته شده‌اند. میزان خشونت در برخی از این قتل‌ها بسیار بالا بوده است. به‌طور مثال در یکی از این پرونده‌ها قاتل با ۱۷۵ ضربه چاقو یک زن را به قتل رسانده است. در یکی دیگر از این پرونده‌ها نیز یک زن ۴۰ مرتبه با تبر مورد حمله قرار گرفته است.