۰ نفر

۷نکته درباره سراشیبی ورشکستگی که عربستان در آن افتاد

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱:۰۳
کد خبر: 395098
۷نکته درباره سراشیبی ورشکستگی که عربستان در آن افتاد

دیوید پترائوس مدیر سابق اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: عربستان با طرح پذیره‌نویسی شرکت نفتی غول‌پیکر آرامکو رو به ورشکستگی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از العالم، سخنان پترائوس در گفتگو با شبکه "سی ان بی سی" آمریکا درباره تلاش عربستان برای پذیره نویسی شرکت آرامکو به منظور جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و با هدف جبران "پول از دست رفته"، و نیز کاهش صندوق ثروت ملی به کمتر از ۵۰۰ میلیارد دلار در حال حاضر، مساله تازه‌ای نیست؛ زیرا مراکز پژوهشی و خبرگزاری‌ها ازمدت‌ها پیش با ارائه آمار و ارقام نشان دادند که سیاست بی پروای بن سلمان ولیعهد عربستان کشور را قطعا به سمت ورشکستگی خواهد کشاند.

در این باره ۷ نکته حائز اهمیت است:

۱-قرار است که آرامکو فردا یکشنبه ۱۷ نوامبر، ۰.۵ % از سهام خود را بفروشد و در حالی که ولیعهد عربستان گمان می‌کرد که قیمت آن به دو تریلیون دلار خواهد رسید؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت واقعی آن فقط ۱.۵ تریلیون است و به گفته خبرگزاری بلومبرگ، این امر سبب شد تا بن سلمان بالاخره با پیشنهاد اخیر با قیمتی بسیار کمتر از آنچه که انتظار داشت، موافقت کند.

۲-مجله فوربز امریکا سرمایه گذاری در آرامکو را با خطرات بسیار همراه می‌داند، و این امر سبب شد تا برخی کشورها و شرکت‌ها از سرمایه گذاری منصرف شوند بویژه پس از آنکه آرامکو در ماه سپتامبر گذشته در معرض یک حمله هوایی توسط نیروهای یمنی قرار گرفت و نیمی از تولیدات نفتی عربستان را متوقف کرد و فضای لازم و امن برای سرمایه گذاری را از دست داد؛ به این دلیل موسسه رتبه بندی فیچ با در نظر گرفتن تنش‌های روزافزون ژئوپولتیک در منطقه و نیز ادامه کسری بودجه در کشور، رتبه اعتباری شرکت آرامکو را از A مثبت به A کاهش داد.

۳-علاوه بر این، مجله فوربز بر این باور است که پس از اقدام ولیعهد سعودی در بازداشت ده‌ها نفر از شخصیت‌های میلیاردر سعودی بدون هیچ دلیل و مدرک قانونی و گرفتن ۱۰۰ میلیارد دلار از آن‌ها بدون تدابیر قانونی، باعث شد تا سرمایه گذاری خارجی در این کشور با مشکل مواجه شود و فضای امن برای سرمایه گذاری در این کشور از میان برود؛ زیرا سرمایه گذاران به این نتیجه می‌رسند که در این کشور قانون از آن‌ها حمایتی نمی‌کند.

۴-علاوه بر این، گزارش صندوق بین المللی پول در باره ناامیدی اقتصاد جهانی از عملکرد اقتصاد عربستان که یک شبکه امریکایی منتشر کرد، نشانه دیگری از شکست طرح تحول اقتصادی عربستان موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰ می‌باشد. شبکه بلومبرگ به نقل از گزارشی که صندوق بین المللی پول نقل کرده، آورده است که رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۱۹ برای ۵ بار طی مدت کوتاهی کاهش یافته است و این امر سبب شد تا به یکی از بدترین کشورهای بزرگ جهان در عرصه رشد اقتصادی تبدیل شود.

۵-حقیقتا عربستان به سمت ورشکستگی پیش می‌رود. حتی محمد جدعان وزیر دارایی عربستان نیز به این امر اذعان کرد؛ وی پیش بینی کرده بود که "رشد اقتصادی در عربستان کاهش یابد و کشور پیش از پایان سال جاری، برای جبران کسری بودجه به وام گرفتن روی خواهد آورد". در آگوست گذشته نیز شرکت آرامکو درآمدهای خود را برای اولین بار اعلام کرد و به کاهش این درآمدها تا ۴۶.۹ میلیارد دلار در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.

۶-پس از آنکه بانک مرکزی، عربستان را از حیث سهولت در انجام فعالیت‌های تجاری از مجموع ۱۹۰ کشور در رتبه ۹۲ قرار داد، بر تیرگی و نابسامانی اوضاع اقتصادی عربستان افزوده شد؛ این درحالی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که شاخص رشد اقتصادی عربستان از ۱.۹ درصد به حدود ۰.۲ درصد خواهد رسید. موسسه رتبه بندی مودیز نیز رشد اقتصادی عربستان برای سال جاری را از ۱.۵ درصد به ۰.۳ درصد رساند.

۷-حال به نظر می‌رسد حرکت سریع عربستان به سمت ورشکستگی را دیگر از آن گریزی نیست؛ حتی اگر عربستان سهام آرامکو را با قیمت بسیار پایین به فروش بگذارد، و حتی اگر بن سلمان به سیاست‌های نامتوازن و بی پروای خود در عرصه داخلی و خارجی خواه سیاسی و یا اقتصادی ادامه دهد و یا تجاوزگری علیه ملت یمن و سیاست فرمانبرداری مطلق در برابر امریکا را متوقف کند؛ و این علاوه بر ماجراجویی‌های بن سلمان در صادر کردن تروریسم تکفیری به نقاط مختلف جهان که در راستای تامین منافع صهیونیسم جهانی است و تاکنون هزینه گزافی برای خزانه عربستان به بارآورده است.