۰ نفر

استیضاح ترامپ با کمک افکار عمومی؛

«اوکراین گیت» بدتر از «واترگیت»

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲
کد خبر: 394935
«اوکراین گیت» بدتر از «واترگیت»

یک روز پس از ادای شهادت «ویلیام تیلور»، نماینده ارشد ترامپ در امور اوکراین در نخستین جلسه استماع علنی برای پیشبرد تحقیقات استیضاح «ترامپ»، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور «رشوه‌دهی» را در پرونده رسوایی اوکراین پذیرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، «ویلیام تیلور»، نماینده ارشد ترامپ در امور اوکراین روز چهارشنبه در جلسه بررسی استیضاح ترامپ، ادعاهایی را درباره گفت‌وگوی تلفنی ترامپ یک روز بعد از گفت‌وگوی جنجالی با رئیس‌جمهور اوکراین افشا کرد. ترامپ متهم است که در ۲۵جولای با رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کرده و از همتای اوکراینی خود خواسته علیه کسب‌وکار فرزند «جو بایدن»، رقیب انتخاباتی او در اوکراین تحقیقات فساد را آغاز کند. تیلور گفته یک روز بعد از این گفت‌و‌گو، ترامپ با «گوردون ساندلند»، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا گفت‌و‌گو کرده و خواسته اوکراین این تحقیقات فساد را علیه جو بایدن انجام دهد. تیلور این اطلاعات را به نقل از یکی از کارکنان دفترش گفته است. آنطور که او گفته کارمند دفترش شاهد بوده که ساندلند بعد از دیدار با یک مقام اوکراینی با ترامپ تماس تلفنی برقرار کرده است. او گفت: «کارمند دفتر من صدای ترامپ را از پشت تلفن می‌شنید. ترامپ از ساندلند درباره «تحقیقات» سوال کرده است.» به گفته تیلور، ساندلند به ترامپ گفته که اوکراینی‌ها آماده‌اند اقدامات لازم را انجام دهند. تیلور در ادامه گفت: «بعد از اینکه تماس تلفنی با ترامپ تمام شد، کارمند دفتر من از ساندلند پرسید ترامپ درباره اوکراین چه فکر می‌کند؟ ساندلند در جواب گفت که ترامپ بیش از بایدن برای پیش رفتن تحقیقات اهمیت قائل است.» کارمند دفتر تیلور درباره «اقدامات لازم» که اوکراینی‌ها حاضر به انجام آن هستند، از ساندلند چیزی نپرسیده اما یک هفته قبل «جرج کنت»، معاون دستیار وزیر امور خارجه آن را افشا کرده است. کنت در کمیته تحقیقات استیضاح «دونالد ترامپ» گفته بود: «ترامپ از «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین درخواست کرده در یک سخنرانی، سه کلمه «تحقیقات، بایدن و کلینتون» را به زبان بیاورد و به اوکراینی‌ها گفته شده که از سر‌گیری کمک‌های نظامی به این کشور میسر نخواهد بود، مگر آنکه زلنسکی در بیانیه‌ای تلویزیونی این کلمات را تکرار کند.»

 ترامپ متهم به «ارتشا»

شهادت روز چهارشنبه «ویلیام تیلور» نماینده ارشد ترامپ در امور اوکراین، باعث شد  نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا یک روز بعد با اشاره به اقدامات ترامپ صراحتا او را به ارتشا متهم کند. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت نانسی پلوسی، دونالد ترامپ را متهم کرد اوکراین را در مسیری قرار داده که باید از جو بایدن و پسرش تحقیق می‌کرد تا کمک نظامی آمریکا را دریافت کند. پلوسی ادامه داد: «شهادت مرتبط با ارتشا در این تحقیق دیده می‌شود و اینکه ترامپ با مشروط کردن کمک نظامی به اوکراین در مقابل تحقیقات علیه پسر رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن امنیت ملی آمریکا را در معرض خطر قرار داده و سوگند ریاست‌جمهوری را نقض کرده است. این در حالی است که تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین به نفع پوتین است.» پلوسی تصریح کرد: «تلاش‌ها برای عزل ترامپ از طریق مجلس نمایندگان یک سیاست نیست بلکه با شرافت سوگندی که یاد کرده‌ایم و پایبندی به قانون اساسی مرتبط است. شهادت دادن روز چهارشنبه مسئولان آمریکایی در کنگره سندهای مرتبط با اتهام ترامپ به رشوه دادن را ثابت می‌کند. ما تدابیر و اقدامات لازم را برای انجام دادن تحقیقات در مورد عزل ترامپ پیگیری خواهیم کرد.» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت: «ترامپ به اقداماتی در جریان رسوایی موسوم به اوکراین‌گیت اذعان کرده است که رشوه‌خواری تلقی می‌شود. اینکه اعطا یا ممانعت از اعطای یک کمک نظامی به انتشار بیانیه‌ای جعلی در ارتباط با انتخابات منوط شود، ​ رشوه دادن است. آنچه رئیس‌جمهور به آن اذعان می‌کند و می‌گوید کار درستی بوده، ​ به گمان من گفته نادرستی است. این اقدام رشوه دادن است.» پلوسی به بند دوم قانون اساسی آمریکا اشاره کرد که در آن آمده رئیس‌جمهوری و سایر مقام‌های دولتی در صورت ارتشا، خیانت یا سایر جرائم جدی و تخطی از قوانین باید استیضاح یا محکوم شوند. وی با این حال افزود: «استیضاح یک عمل تفرقه‌افکنان در کشور ما به شمار می‌رود. الان در کشور ما مانند زمانی نیست که پرزیدنت نیکسون بابت رسوایی واترگیت از کاخ سفید بیرون انداخته شد.» پلوسی همچنین گفت: «هنوز هیچ تصمیم نهایی‌ای درباره اینکه آیا ترامپ رسما استیضاح می‌شود یا خیر، گرفته نشده است؛ اگرچه دموکرات‌ها به دنبال ارائه یک‌سری اتهامات خاص علیه ترامپ هستند که می‌توان آنها را در هفته‌های آتی در بندهای استیضاح آورد.» این نشان می‌دهد دموکرات‌ها به سمت مجموعه مشخص‌تر از اتهامات پیش می‌روند که می‌توانند در هفته‌های آینده در مواد استیضاح اعلام شوند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در حساب توئیتری خود نوشت: «کار‌هایی که نیکسون (رئیس‌جمهور اسبق و مستعفی آمریکا) انجام داده در برابر تلاش‌های رئیس‌جمهور ترامپ برای پنهان کردن خیانتش به سوگند ریاست‌جمهوری، بسیار ناچیز به شمار می‌آید.» آنطور که رسانه‌ها نوشته‌اند قرار بود دیروز نیز جلسه تحقیق استیضاح از سوی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شود و در آن «ماری ال. یووانوویچ»، سفیر سابق آمریکا در اوکراین که از سوی ترامپ برکنار شد، حضور پیدا کند.

 چشم‌انتظار دادگاه افکار عمومی

تحقیقات استیضاح ترامپ از چند هفته پیش آغاز شده بود اما چند هفته پیش مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌‌ای، ضمن رسمیت بخشیدن به تحقیقات استیضاح ترامپ، آغاز مرحله جدید این تحقیقات را به صورت علنی کلید زد. تصویب قطعنامه رسمی شدن تحقیقات استیضاح ترامپ هرچند گام مهمی است اما بعید است به استیضاح و برکناری ترامپ منجر شود. در قانون اساسی آمریکا سه خطا برای احضار به دادگاه تعیین شده است که هر کسی از افراد دولت فدرال حتی رئیس‌جمهور در صورت ارتکاب آنها می‌توانند به دادگاه احضار شوند. منظور از خیانت کمک به دشمنان آمریکا و منظور از رشوه دریافت پول یا هدیه در قبال یک اقدام سیاسی تعبیر شده است. اما سومین و آخرین موضوع که به‌سختی قابل تشریح است و در قانون اساسی نیز تعریف نشده، «صداقت» است. دموکرات‌ها اگر بتوانند استیضاح را در مجلس نمایندگان با اکثریت به تصویب برسانند، در مجلس سنا کار سختی برای کسب رای 20 سناتور جمهوری‌خواه دارند، چراکه رای نهایی را باید سناتورها به استیضاح بدهند. در سنا اگر 67 درصد (67 سناتور از 100 سناتور) به گناهکار بودن رئیس‌جمهور رای بدهند، آن وقت رئیس‌جمهور از سمت خود برکنار خواهد شد. مساله‌ای که البته تاکنون رخ نداده است. برای دموکرات‌ها این مساله مشخص است که جمهوری‌خواهان قطعا با آنان همکاری نخواهند کرد. برای آنها نظر مردم مهم است. در صورتی که جرم انجام‌شده توسط رئیس‌جمهور از سوی مردم بااهمیت تلقی شود، رئیس‌جمهور حمایت حزبش را از دست خواهد داد. در مساله برکناری نیکسون به جرم کار گذاشتن شنود در دفاتر حزب دموکرات، نظر مردم نیز درباره برکناری وی مثبت بود و به همین دلیل نظر هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواهش نیز درباره وی تغییر کرد. با توجه به اینکه نیکسون به‌طور حتم در جلسه سنا گناهکار شناخته می‌شد، او برای گریختن از مجرم شناخته شدن استعفا داد. این استعفا باعث شد معاون او جرالد فورد که طبق قانون پس از وی به سمت ریاست‌جمهوری می‌رسید با استفاده از اختیاراتش نیکسون را مورد عفو قرار دهد. اما مورد بعدی مربوط است به رسوایی جنسی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا؛ علی‌رغم رای آوردن طرح استیضاح وی در مجلس نمایندگان، بی‌اهمیتی جرم او در نظر مردم آمریکا و محبوبیت بالای وی موجب شد در جلسه رای‌گیری سنا وی همچنان از حمایت هم‌حزبی‌های دموکراتش برخوردار باشد.