۰ نفر

جلسات استماع استیضاح دونالد ترامپ رسما آغاز شد؛

تلاش دیپلمات‌ها برای جدا شدن از خط دولت

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 394887
تلاش دیپلمات‌ها برای جدا شدن از خط دولت

هنگامی که دونالد ترامپ به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 معرفی شد از همان روز اول شاید بسیاری به این فکر بودند که چگونه می‌توان کاری کرد که دونالد ترامپ راهی کاخ سفید نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، تا روز سوگند ریاست‌جمهوری همه با بهت و حیرت به این اتفاق نگاه می‌کردند، اما او رییس‌جمهور امریکا شده بود. از همان روز باز بسیاری به این فکر بودند که چگونه می‌شود دونالد ترامپ را استیضاح کرد، ولی توانی برای این کار وجود نداشت. حالا سه سال از ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذرد. مجلس نمایندگان امریکا که شروع‌کننده روند استیضاح است دراختیار دموکرات‌ها قرار دارد و آنها توانستند فرآیند قانونی استیضاح رییس‌جمهور را کلید بزنند. از روز چهارشنبه نخستین جلسات بررسی استیضاح دونالد ترامپ به شکل علنی آغاز شد. از همان جلسه اول تقسیم‌بندی میان دموکرا‌ت‌ها و جمهوری‌خواهان روشن و مشخص بود. آدام شیف به عنوان رییس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، که مدیریت استیضاح را نیز برعهده داشت، در ابتدای سخنان خود برای شروع جلسه درخصوص اقدامات رییس‌جمهور درباره اوکراین گفت: اگر این رفتار رییس‌جمهور مستحق استیضاح نیست پس چیست؟ دوین نونس که بالاترین عضو جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان محسوب می‌شود نیز گفت: این استیضاح شرم‌آور است. این تنها یک کمپین کثیف علیه رییس‌جمهور است که توسط دموکرات‌ها آراسته شده است.

با این حال دو نفر اولی که در جایگاه شهود برای استماع قرار گرفتند چندان وضعیت استیضاح را تغییر نداده اما بخشی از سخنان آنها واقعا قابل‌توجه بود. دو مقامی که در جایگاه حاضر شدند بیشتر سعی کردند مطالب مربوط به پرونده‌ای که خود با آن در ارتباط بودند را مطرح کنند و به نوعی خود را از زیر بار اتهامات درخصوص اوکراین کنار بکشند. جلسه اول چیزی حدود 6 ساعت به طول انجامید. نفر اول حاضر در این جلسه ویلیام تیلور دیپلمات ارشد ایالات‌متحده در اوکراین بود و نفر بعدی جورج کنت معاون وزیر خارجه در امور اوراسیا بود که به سوالات اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس پاسخ دادند.

هر چند این 6 ساعت چیز زیادی به استیضاح اضافه نکرد اما همه به خوبی با جزییات اتفاقات در همان جلسه اول آشنا شدند. شاید افرادی اطلاعات کمی از این ماجرا و اتفاقات تماس تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی خود یعنی ولادیمیر زیلنسکی مطلع شدند و همچنین مشخص شد که رودی جولیانی چه نقشی در ماجرای اوکراین ایفا کرده است. اما برای افرادی که ماجرای پرونده اوکراین را دنبال می‌کردند شاید روز اول موضوع جدیدی به همراه نداشت، اما شهادت آقای تیلور به عنوان یک دیپلمات شاغل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. او پیش‌تر نیز به عنوان سفیر در اوکراین در دوره جورج بوش خدمت کرده بود. تیلور گفت پیش از آنکه در ماه ژوئن سرپرستی سفارت امریکا در اوکراین را به دست گیرم، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به من اطمینان داد که کمک‌های امریکا به اوکراین هیچ تغییری نخواهد کرد، ولی شرایط آن‌گونه که پمپئو عنوان کرد پیش نرفت بلکه تیلور مشاهده کرد دولت‌ او در حال خدشه‌دار کردن کانال‌های رسمی دیپلماتیک با اوکراین است، زیرا او فهمیده بود که کانال‌های غیررسمی فرآیندی را پیش می‌بردند که دولت کمک مالی به اوکراین را منوط به این موضوع کرد که زیلنسکی در یک بیانیه عمومی تلویزیونی رسما اعلام کند که تحقیقات درخصوص هانتر بایدن پسر جو بایدن معاون اول رییس‌جمهور پیشین امریکا را صادر کند. بیانیه تیلور به نحوی تنظیم شده بود تا نشان دهد که او نه هوادار سرسخت ترامپ و نه دموکرات‌هاست. در عوض نشان داد که او یک دیپلمات باتجربه است که از رفتار دولت خود متحیر شده و قادر به پاسخگویی در برابر سوالات طرف اوکراینی نبوده است. اما انتقاد اصلی جمهوری‌خواهان این بود که هر دو شاهد این نشست هیچ‌گاه با شخص ترامپ دیدار یا صحبت نکرده‌اند و بخشی از اظهارات آنها بر پایه شنیده‌هاست، بنابراین معتقد بودند این اطلاعات غیرقابل اعتماد است، زیرا آنها مدعی بودند افرادی که با تیلور یا کنت صحبت کردند می‌توانند اشتباه کنند یا حتی دروغ بگویند. جمهوری‌خواهان در تلاش هستند که از طریق بسیاری از شاهدان بالقوه و معتبر ارزش سخنان‌شان را از بین ببرند.

حتی یک نماینده مجلس دموکرات پس از این استدلال‌های جمهوری‌خواهان پیشنهاد داد که شخص ترامپ شاید بتواند در این زمینه شهادت دهد، ولی قطعا این موضوع به جایی نخواهد رسید. اما یکی از شاهدان کلیدی در این پرونده ماریه یوانوویچ سفیر سابق امریکا در اوکراین است. او ماه گذشته میلادی در یک جلسه بسته در برابر نمایندگان شهادت داد. او بنا بود روز جمعه برای جلسه استماع عمومی در کمیته اطلاعاتی حاضر شود که تا زمان تنظیم این گزارش هنوز نشست برگزار نشده است. او به شکل عجیبی از سمت خود در کی‌یف کنار گذاشته شده است. او اهمیت خاصی در این پرونده دارد، چراکه او در بیانیه‌ای که در جلسه استماع پشت درهای بسته خوانده بود، مشخص شد که دوره او تا سال 2020 تمدید شده است اما به ناگاه یوانوویچ از سمت خود برکنار می‌شود. در این میان گزارش‌ها و شواهد حاکی از آن است که رودی جولیانی وکیل ترامپ نقش قابل‌توجهی در برکناری او ایفا کرده است. یوانوویچ معتقد است که او سفیر دلخواه آنها نبوده زیرا نمی‌توانستند با حضور او به اهداف خود بپردازند. بسیاری معتقدند یوانوویچ می‌تواند ابعاد جدیدی از پرونده استیضاح را مطرح کند، به‌خصوص اینکه او می‌تواند از روابط و کانال جولیانی در اوکراین پرده بردارد و به نحوی نشان دهد که بدون دلیل موجه دولت دست به برکناری او زده است. پیش از جلسه نیز بسیاری انتظار داشتند که جمهوری‌خواهان با این تاکتیک در برابر خانم یوانوویچ قرار بگیرند که دونالد ترامپ اختیار دارد که هر لحظه بخواهد در زمینه سیاست خارجی تصمیم‌گیری کند و سفیر خود را نیز هر لحظه می‌تواند تغییر دهد. تا از این طریق دست دموکرات‌ها را ببندند، ولی این پایان ماجرا نیست. دیوید هولمز نیز از کارمندان کنونی وزارت خارجه بناست به عنوان یک شاهد جدید در عصر روز جمعه به وقت امریکا پشت درهای بسته شهادت دهد. گفته می‌شود هولمز از جمله مقامات داخلی وزارت خارجه بوده که در یکی از تماس‌های حساس در مورد مذاکرات میان ترامپ و رییس‌جمهور اوکراین حضور داشته است. گفته می‌شود که تیلور در جلسه روز چهارشنبه آقای هولمز را به عنوان یک منبع آگاه مطلع کرده است، زیرا تیلور گفته است که یکی از اعضای تیم او در کی‌یف هنگامی که گوردون سوندلند سفیر امریکا در اتحادیه اروپا در حال گفت‌وگو با ترامپ درخصوص تماس با زیلسنکی بوده حضور داشته و از جزییات تماس مطلع است. هر چند که آقای تیلور در جلسه نامی از او نبرد اما رسانه‌ها نام دیوید هولمز را مطرح کردند که در جریان تماس تلفنی ترامپ با سوندلند بوده است. حالا باید دید دو شهادت که تا زمان تنظیم این گزارش هنوز برگزار نشده، می‌تواند تعیین‌کننده باشد یا خیر.