۰ نفر

مایک پمپئو: ناتو ممکن است منسوخ و بلا استفاده شود!

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۸:۳۵
کد خبر: 393140
مایک پمپئو: ناتو ممکن است منسوخ و بلا استفاده شود!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که عدم ایجاد تغییر و تحول مناسب در ائتلاف نظامی ناتو، خطرِ منسوخ و بلا استفاده شدن این ائتلاف را به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، یک روز پس از آنکه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به صراحت گفت که «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در حال احتضار است؛ «مایک پمپئو» روز جمعه در سخنان خود تأکید کرد که این ائتلاف نظامی باید رشد کرده و متحول شود وگرنه منسوخ می شود.

این در حالی است که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در گفتگو با نشریه انگلیسی اکونومیست با رد اظهارات ماکرون این ائتلاف نظامی را بسیار قوی و مؤثر خواند.

مایک پمپئو همچنین مدعی شد که این ائتلاف نظامی احتمالاً یکی از مهمترین ائتلافها در «تمام تاریخ بشری است».

وی با اشاره به ضرورت تحول و رشد ناتو گفت: «ناتو به رشد و تغییر نیاز دارد. لازم است که این ائتلاف با واقعیات امروز و چالشهای امروز روبرو شود».

پمپئو در ادامه گفت: «اگر کشورها فکر می کنند که می توانند منافع امنیتی خود را بدون تأمین منابع موردنیاز ناتو تأمین کنند و اینکه به تعهدات خود عمل نکنند، این خطر وجود دارد که ناتو فاقد اثربخشی شده و یا منسوخ شود».

شایان ذکر است که ائتلاف نظامی ناتو در سال ۱۹۴۹ برای تأمین امنیت دسته جمعی علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق پایه گذاری شد. این ائتلاف قرار است روز چهارم دسامبر نشستی در شهر لندن برگزار کند.