۰ نفر

تهدیدی علیه بایدن

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۶:۴۵
کد خبر: 393125
تهدیدی علیه بایدن

مایک بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک و میلیونر آمریکایی، یک‌بار دیگر می‌خواهد شانس خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌ متحده امتحان کند و به‌این‌ترتیب انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها بیش از پیش متراکم می‌شود. منابع مطلع و نزدیک به بلومبرگ گفته‌اند که به باور بلومبرگ که سه دوره شهردار نیویورک بوده، جو بایدن گزینه‌ای ضعیف است و برنی سندرز و الیزابت وارن هم نمی‌توانند پیروز شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بلومبرگ که صاحب غول رسانه‌ای بلومبرگ است، در حالی بار دیگر می‌خواهد پا در کارزار انتخاباتی بگذارد که چندی پیش و در ماه مارس گفته بود که بیشتر مرد عمل است تا حرف و ازهمین‌رو ترجیح می‌دهد به‌جای اینکه در دو سال پیش‌رو در گردهمایی‌های انتخاباتی از ایده‌ها و برنامه‌هایش حرف بزند، روی کسب‌وکارش متمرکز شود که سود بیشتری برای مردم آمریکا دارد. بااین‌حال حالا ظاهرا نظر این دموکرات نه‌چندان محبوب تغییر کرده، چراکه از دید او هیچ‌کدام از نامزدهای کنونی کارزار دموکرات‌ها توانایی مقابله با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 را ندارند.

بلومبرگ در حالی می‌خواهد در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها شرکت کند که الیزابت وارن، قانون‌گذار جناح چپ این حزب که برنامه‌هایش علیه ثروتمندانی مانند بلومبرگ است، در نظرسنجی‌های اخیر به محبوب‌ترین نامزد دموکرات‌ها بدل شده است.

بلومبرگ خود پیش‌تر گفته بود که مطمئن است به راحتی می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد، ولی دشوارترین بخش ماجرا پیروزی در کارزار درون‌حزبی دموکرات‌هاست. یکی از نزدیکان بلومبرگ درباره نظر این میلیونر درباره وارن گفته است: «قطعا او با بسیاری از ایده‌های وارن مخالف است، ولی او را فرد باهوشی می‌داند».

گرچه بلومبرگ گمان می‌کند پیوستن او به رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها می‌تواند شانس این حزب را برای مقابله با ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 افزایش دهد، ولی در نظرسنجی‌ ماه مارس سی‌ان‌ان مشخص شد که او یکی از نامحبوب‌ترین نامزدهای دموکرات به شمار می‌رود. طبق این نظرسنجی، 27 درصد دموکرات‌ها نگاه مثبتی به او دارند، درحالی‌که 38 درصد دموکرات‌ها دیدی منفی نسبت به این نامزد داشته‌اند.

او در ماه ژانویه گفته بود که سه‌بار برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شده و هربار از پول خود برای کارزارش استفاده کرده است: «بنابراین مجبور نبودم از هرکسی بپرسم که در عوض پولی که به من می‌دهد چه انتظاری دارد».

گرچه الیزابت وارن در نظرسنجی‌های اخیر سیری صعودی داشته و محبوبیت او رو به افزایش است، ولی جو بایدن هم همچنان شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها دارد و ازهمین‌رو به باور بسیاری، ورود بلومبرگ به این کارزار احتمالا تهدیدی برای بایدن به شمار می‌رود.

هوارد ولفسان، سخنگوی بلومبرگ گفته است که شهردار سابق نیویورک می‌خواهد کار را تمام کند و مطمئن شود که ترامپ شکست می‌خورد: «بر اساس سابقه دستاوردها، رهبری و توانایی او برای گردآوردن مردم حول تغییر، مایک می‌تواند با ترامپ مبارزه کند و او را شکست دهد».

این سرمایه‌دار 77 ساله از سال‌ها پیش از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ به شمار می‌رود و سال 2016 کارزار انتخاباتی او را فریبکارانه‌ترین کارزار تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خوانده بود. بااین‌حال برخی می‌گویند ورود بلومبرگ می‌تواند برای ترامپ نکته مثبتی باشد، چراکه احتمالا دموکرات‌ها به‌جای تمرکز بر کوبیدن ترامپ، مشغول تلاش برای شکست بلومبرگ می‌شوند.

مایک‌ بلومبرگ که زمانی عضو حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده بود، قصد داشت سال 2016 به‌عنوان نامزد مستقل وارد انتخابات شود، اما سال گذشته عضو حزب دموکرات شد. گرچه ارتباط او با وال‌استریت و سابقه او به‌عنوان سیاست‌مداری مستقل یا جمهوری‌خواه می‌تواند بر وجهه عمومی او سوءتأثیر داشته باشد، ولی او تلاش‌های زیادی در زمینه مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و ممنوعیت اسلحه در آمریکا کرده و ازهمین‌رو می‌تواند در میان هواداران این حوزه طرفدارانی داشته باشد.