۰ نفر

گزارش سازمان ملل درباره عامل احتمالی مرگ مُرسی

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۰:۳۴
کد خبر: 393107
گزارش سازمان ملل درباره عامل احتمالی مرگ مُرسی

سازمان ملل جمعه در گزارشی اعلام کرد: سیستم زندان در مصر ممکن است به طور مستقیم منجر به مرگ «محمد مرسی» رئیس جمهور پیشین مصر شده باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در این گزارش آمده است: سیستم زندان‌ها در مصر سلامت و جان هزاران زندانی را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، شرایط بازداشت مرسی  به ویژه پنج سال حبس وی در زندان «طره» را می‌توان وحشیانه توصیف کرد.

خانواده «محمد بدیع» رهبر جماعت اخوان‌المسلمین مصر و همچنین فعالان حقوقی مصر هم به تازگی درباره وخامت حال وی که از چهار سال پیش در زندان طره و ممنوع الملاقات است، ابراز نگرانی کردند.

«محمد مرسی عیسی العیاط» رئیس‌جمهور سابق مصر و مشهور به محمد مُرسی بیست  و هفتم خرداد ماه گذشته هنگام جلسه محاکمه‌اش فوت کرد.

مرسی در  آگوست 1951 میلادی در روستای العدوه در استان الشرقیه به دنیا آمد. او پنجمین رئیس‌جمهور مصر و اولین رئیس جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه 2011 و اولین رئیس جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفت.

وی پیش از ریاست جمهوری، عضو دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین بود و ریاست حزب آزادی و عدالت را پس از تاسیس آن برعهده گرفت. در کارنامه فعالیت‌های سیاسی وی، حضور در پارلمان مصر موسوم به مجلس الشعب طی سال های 2000 تا 2005 میلادی به چشم می‌خورد.

محمد مرسی در سال 2013 و در اقدامی که طرفدارانش آن را کودتا می‌خوانند، توسط عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور کنونی مصر برکنار و روانه زندان شد.

اوایل سپتامبر 2013 میلادی بود که دادستانی کل، پرونده مُرسی را به دادگاه جنایی ارجاع داد و اتهاماتی همچون تحریک به قتل و اقدامات خشونت آمیز در جریان تظاهراتی که اواخر سال 2012 میلادی در مقابل کاخ ریاست جمهوری برگزار شده بود، به وی نسبت داده شد.

سپس، محمد مرسی و متهمان دیگر به همکاری با سازمان‌های خارجی و افشای اطلاعات مربوط به امنیت ملی مصر و هماهنگی با سازمان‌های جهادی در مصر و خارج از آن با هدف اجرای آن چه عملیات تروریستی ادعا شده، متهم شدند. وی همچنین در جلسات دادگاه محاکمه خود به ارائه اسناد فوق محرمانه به قطر هم متهم شده بود.

حکم بیست سال حبس و اعدام در حالی برای  مرسی صادر شد که حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر از همه اتهامات تبرئه و سپس آزاد شد.