کشور گویان، به لطف کشف نفت، بزرگ‌ترین رشد اقتصادی در جهان را در سال آینده خواهد داشت.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ به گفته صندوق بین‌المللی پول،  گویان، کشوری با جمعیت 780  نفر که در شمال شرقی آمریکای جنوبی، و در همسایگی ونزوئلا و برزیل قرار دارد، پس از رشد 4.4 درصدی در سال جاری، انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در سال 2020، حدود 86 درصد رشد را تجربه کند.

این میزان رشد اقتصادی گویان، 14 برابر سرعت رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای چین است. گویان این موقعیت را مدیون کشف نفت توسط اکسون موبیل، در سال گذشته است. همچنین، جالب توجه است که در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی سالانه گویان چهار میلیارد دلار گزارش شده که حدود یک‌دهم ورمونت است، اما طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، تا سال 2024 به حدود 15 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است؛ گویان با نام رسمی جمهوری تعاونی گویان (به انگلیسی: Co-operative Republic of Guyana) کشوری در کنج شمال شرقی آمریکای جنوبی است. پایتخت آن جورج‌تاون و جمعیت آن در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۵۸ هزار نفر بوده‌است. زبان رسمی این کشور انگلیسی و واحد پول آن دلار گویان است. زبان کریول گویانی که آمیخته‌ای از چند زبان است به عنوان زبان ملی این کشور شناخته می‌شود. گویان در قدیم مستعمره هلند و پس از آن به مدت ۲۰۰ سال مستعمره بریتانیا بود و در سال ۱۹۶۶ به استقلال دست یافته و در سال ۱۹۷۰ تبدیل به جمهوری شد.

در نمودار ارائه شده، رشد سالیانه اقتصاد کشور گویان را مشاهده می‌کنید؛

بزرگ‌ترین رشد اقتصادی جهان به «گویان» رسید!