۰ نفر

یک دیپلمات آمریکایی اعتراف کرد:

سوء استفاده دولت آمریکا از وزارت خارجه

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۲:۳۸
کد خبر: 392340
سوء استفاده دولت آمریکا از وزارت خارجه

یک دیپلمات بلندپایه آمریکائی اعتراف کرد که دولت آمریکا از وزارت خارجه این کشور برای پیشبرد اهداف سیاسی داخلی سوء استفاده می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، متن اعترافات دو دیپلمات بلندپایه آمریکائی که روز دوشنبه منتشر شد، حکایت از آن دارد که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» این مقام های رسمی از حمایت وزارت خارجه آمریکا محروم بودند و اینکه از وزارت خارجه این کشور برای دستیابی به اهداف سیاسی داخلی سوء استفاده می شود.

«مایکل مک کینلی» مشاور ارشد و پیشین وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در برابر کمیته تحقیق برای استیضاح ترامپ اعتراف کرد که او قصد داشته از «ماریه یووانوویچ» سفیر مخلوع آمریکا در اوکراین اعلام حمایت کند، اما به او گفته شد که طبق نظر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا «در حال حاضر بهتر است این کار را انجام ندهد».

مک کینلی در ادامه اعترافات خود می گوید: «زمان بندی کناره گیری من نتیجه دو نگرانی مهم بودند: به نظرم اولی قصور وزارت خارجه آمریکا در اعلام حمایت از آن دسته از کارکنان بخش سرویس خارجی است که در قضیه پرونده استیضاح ترامپ دخیل هستند و دومی سوء استفاده از سفرای آمریکا در کشورهای خارجی برای پیشبرد اهداف سیاسی داخلی است».

گفتنی است که کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا هفته ها نشستهایی محرمانه را برای استماع شهادت مقامات آمریکا برگزار کرد و اکنون نتایج این تحقیقات به تدریج در دسترس عموم قرار می گیرد.

افزون بر این، یووانوویچ که ماه مه گذشته به طور ناگهانی از سمت سفیر آمریکا در اوکراین برکنار شد، روز یازدهم اکتبر در برابر کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داد که از جانب ترامپ که او را «خبری بد» خوانده بود، احساس تهدید می کرد. یووانوویچ در اینباره گفت: «من بسیار نگران بودم و هنوز هم نگرانم».

خلاصه گفتگوی تلفنی ترامپ با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین که پیشتر از سوی کاخ سفید منتشر شد، نشان می دهد که ترامپ در این تماس تلفنی سفیر یووانوویچ را «خبری بد» خوانده بود.

یووانوویچ همچنین اعتراف کرد که پس از بازگشتش به واشنگتن در ماه آوریل، «فیلیپ ریکر» معاون موقت وزیر خارجه آمریکا به او گفته بود که «پمپئو دیگر نمی تواند از او در برابر ترامپ حمایت کند».

گفتنی است که ترامپ با دفاع از گفتگوی تلفنی خود با زلنسکی و رد هرگونه اتهام اقدام متناقض با قوانین داخلی آمریکا، دموکراتها را متهم می کند که برای به شکست کشاندن پیروزی غافلگیرانه اش در انتخابات ۲۰۱۶ او را به طور غیرمنصفانه ای مورد حمله قرار می دهند.