۰ نفر

ترمز کاهش نرخ بهره در آمریکا کشیده شد؟

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱:۲۰
کد خبر: 392324
ترمز کاهش نرخ بهره در آمریکا کشیده شد؟

با وجود موافقت فدرال رزرو با سومین کاهش متوالی نرخ بهره، به نظر نمی‌رسد که این بانک تمایلی برای ادامه وضع موجود داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه هفته گذشته با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره و قرار گرفتن این نرخ در سطح ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصدی موافقت کرد تا بدین ترتیب سومین کاهش متوالی نرخ بهره در سال جاری به ثبت برسد. با این حال به نظر می رسد که این چرخه دست کم در مقطع فعلی ادامه نخواهد یافت و سیگنال‌های مخابره شده از طرف مدیران بانک مرکزی آمریکا این مساله را تایید می‌کند.

کمیته عملیات بازار آزاد فدرال رزرو در باینیه خود به مناسبت این کاهش نرخ بهره اعلام کرده است که نرخ بهره اکنون در سطح " کاملا معقولی" قرار دارد. این امر در شرایطی است که این کمیته در بیانیه ماه ژوئن خود اعلام کرده بود در زمان مناسب متعهد به انجام امور لازم برای حفظ رشد در سطح مناسب خواهد بود.

جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا حتی از کمیته پولی نیز واضح تر گفته که این کاهش احتمالا آخرین کاهش خواهد بود. وی در کنفرانس خبری خود پس از کاهش نرخ بهره گفت: سطح فعلی نرخ بهره احتمالا به عنوان یک سطح مناسب باقی خواهد ماند.

در رای گیری هفته گذشته، استر جورج- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در کانزاس و اریک روزن گرین- مدیر دفتر منطقه ای بوستون به کاهش نرخ بهره رای منفی دادند. از سوی دیگر اما دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا از فدرال رزرو خواسته تا مسیر کاهش نرخ بهره را کماکان ادامه دهد.

آن طور که رویترز گزارش کرده است، رابرت کاپلان- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس نیز گفته است رای موافقش با کاهش نرخ بهره تنها به شرطی بوده است که نرخ بهره دیگر کاهش پیدا نکند.

با مخالفت سه مدیر دفتر منطقه ای و رئیس فدرال رزرو با کاهش بیشتر نرخ بهره، اکنون تنها یک رای مخالف دیگر کافی خواه بود تا جلوی کاهش بیشتر نرخ بهره گرفته شود و باید منتظر ماند و دید که فدرال رزرو در نشست دو ماه بعد خود این چرخه را متوقف خواهد کرد و یا چراغ سبز دیگری به ترامپ نشان خواهد داد.