۰ نفر

تلاش ترامپ برای مخفی کردن سوابق مالیاتی شکست خورد

۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۲۱:۲۱
کد خبر: 392298
تلاش ترامپ برای مخفی کردن سوابق مالیاتی شکست خورد

یک دادگاه استیناف در آمریکا با رد دادخواست رئیس‌جمهور این کشور موجب شکست تلاش او برای پنهان نگاه داشتن سابقه پرداخت‌های مالیاتی‌اش شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک دادگاه فدرال در امریکا روز دوشنبه ضمن رد دادخواست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور از شرکت حسابداری او خواست سوابق مربوط به پرداخت‌های مالیاتی او در ۸ سال گذشته را به دادستان‌های منطقه منهتن نیویورک تحویل دهد. 

هیئت سه نفره این دادگاه فدال از اظهارنظر درباره مهم‌ترین استدلال ترامپ مبنی بر اینکه او در کسوت رئیس‌جمهور از تمامی پیگردهای کیفری مصون است،  خودداری کرده است. پیشتر یک دادگاه رده‌پایین‌تر این استدلال ترامپ را توهین به ساختار حکومتی آمریکا و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی توصیف کرده بود. 

دادگاه تجدیدنظر در عوض گفته موضوع احضاریه‌ای که دادستان‌های نیویورک برای دریافت اسناد مالیاتی ترامپ صادر کرده‌اند نه شخص او بلکه شرکت حسابداری او بوده است.  

در حکم صادرشده از سوی این دادگاه فدرال آمده است: «بار دیگر بر محدود بودن مسئله‌ای که پیش روی ما قرار گرفته تأکید می‌کنیم. این درخواست تجدیدنظر نه ما را به بررسی مصونیت قضائی رئیس‌جمهور از طرح اتهام و پیگرد قضائی ملزم می‌کند و نه بررسی اینکه آیا می‌توان به رئیس‌جمهور در یک رسیدگی کیفری در سطح ایالتی دستور داد اقدام به تحویل برخی اسناد کند.»

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده ترامپ که تا به حال سرسختانه برای پنهان نگاه داشتن سوابق مالیاتی‌اش تلاش کرده علی‌رغم باخت در این جدال قضائی احتمالاً اسناد مربوط به این پرونده را به زودی به مقام‌های ایالت نیویورک تحویل نخواهد داد.    

چند روز پیش فرماندار ایالت نیویورک گفته بود تصمیم جدید ترامپ برای تغییر محل اقامتش از نیویورک به ایالت فلوریدا با تلاش او برای فرار از شفاف کردن پرداخت‌های مالیاتی‌اش ارتباط دارد. 

ترامپ که بر خلاف سایر روسای جمهور آمریکا از انتشار اسناد مربوط به پرداخت‌های مالیاتی‌اش خودداری کرده رابطه خوبی با مقام‌های ایالت نیویورک ندارد. مقام‌های این ایالت می‌گویند ترامپ از پرداخت مالیات در دهه‌های گذشته خودداری کرده و در تلاش هستند اسناد مربوط به این مسئله را منتشر کنند. 

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در یک توئیت نوشته بود که مقام‌های نیویورک با او رفتار خوبی نداشته‌اند و او تصمیم گرفته محل اقامت خودش را به فلوریدا تغییر دهد.

ایالت فلوریدا جزو ایالت‌هایی که مالیات بر درآمد و مالیات بر ارث ندارد. علاوه، بر این مقام‌های این ایالت جمهوری‌خواهان حامی دونالد ترامپ هستند. 

جدال قضائی بر سر پرونده مالیاتی ترامپ از شهریورماه سال جاری آغاز شد. در آن زمان دفتر دادستان منطقه منهتن با ارسال احضاریه‌ای به دفتر حسابداری ترامپ خواستار دریافت اسناد مربوط به پرداخت‌‌های مالیاتی او شد.

دادستان‌های منطقه منهتن، علاوه بر این در حال تحقیق درباره نقش ترامپ و شرکت‌های وابسته به او در پرداخت حق‌السکوت به دو زنی هستند که ترامپ با آنها روابط نامشروع داشته، اما در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خواسته آن را پنهان نگاه دارد. آنها به طور مشخص به دنبال این هستند که آیا ترامپ با ترغیب کردن وکیل شخصی و کار چاق‌کن خود به نام «مایکل کوهن» برای پرداخت حق‌السکوت به زنانی که با آنها رابطه نامشروع داشته قوانین نیویورک را نقض کرده است یا خیر. 

وکلای ترامپ با تنظیم دادخواستی خواستار جلوگیری از این تحقیقات شده‌اند. آنها ادعا کرده‌اند انجام تحقیقات کیفری از رئیس‌جمهور در زمان حضور او در این سمت غیرقانونی است.