۰ نفر

دخالت آمریکا در انتخابات بریتانیا

۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۷:۰۵
کد خبر: 392107
دخالت آمریکا در انتخابات بریتانیا

فرآیند انتخابات در بریتانیا آغاز شده است. رقبا رفته‌رفته سخنرانی‌ها و نشست‌های انتخاباتی خود را برگزار می‌کنند و سخنرانی رهبران احزاب در جمع هواداران خود پرشور‌تر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، انتخاباتی که در حدود یک‌ ماه دیگر در انتظار بریتانیاست و می‌تواند یکی از سرنوشت‌ساز‌ترین انتخابات طی دهه‌های اخیر این کشور باشد. انتخاباتی که هم برای اروپا و هم برای امریکایی‌ها بسیار حایزاهمیت است. اما به نظر می‌رسد امریکایی‌ها به‌خصوص شخص دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات‌متحده علاقه بسیار زیادی به دخالت در انتخابات بریتانیا دارد به نحوی که حتی به شکل مستقیم و بدون هیچ محافظه‌کاری رسما از بوریس جانسون نخست‌وزیر کنونی بریتانیا در این انتخابات حمایت کرده است و علیه جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز موضع‌گیری می‌کند، زیرا اگرچه انتخابات بریتانیا به عنوان یک متحد قدیمی ایالات‌متحده همواره برای این کشور مهم بوده اما همواره مشخص بود که تغییر دولت خدشه‌ای به روابط استراتژیک دو کشور وارد نمی‌کند، بنابراین مقامات پیشین امریکا سعی نمی‌کردند وارد فضایی شوند که از یک نفر حمایت کنند، اما حالا کاملا مشخص است که دونالد ترامپ با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر زاویه دارد و می‌خواهد بوریس جانسون نخست‌وزیر باقی بماند.

دونالد ترامپ در توییتر خود بوریس جانسون را مردی دقیق خواند و گفت که او با نایجل فاراژ رهبر حزب برگزیت می‌توانند نیرویی غیرقابل توقف در بریتانیا شوند. او همچنین مدعی شد که اگر کوربین نخست‌وزیر بریتانیا شود بسیار بد است و یک بازگشت به عقب برای بریتانیا خواهد بود. دونالد ترامپ که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، بوریس جانسون را مورد ستایش خود قرار داد و در طرف مقابل گفت جرمی کوربین برای بریتانیا بسیار بد است و اگر بریتانیا دست به انتخاب کوربین بزند این کشور تبدیل به مکانی بد خواهد شد.

اما در پاسخ به این سخنان جرمی کوربین رهبر حزب کارگر دونالد ترامپ را متهم به مداخله در انتخابات انگلیس کرد و گفت: این صحبت‌ها شگفت‌آور است، چراکه ارتباطی به او ندارد که چه کسی نخست‌وزیر این کشور می‌شود، زیرا ما در یک دموکراسی پارلمانی زندگی می‌کنیم و اکنون در این لحظه یک کمپین انتخاباتی را پیش رو داریم. به گزارش دیلی‌میل، بری گاردینر وزیر در سایه تجارت بین‌الملل حزب کارگر و متحد سرسخت کوربین گفت، در صورت نخست‌وزیری آقای کوربین او تا یک سال از دیدار با رییس‌جمهور امریکا خودداری می‌کند و تمرکز خود را برای بهبود رابطه با اروپا قرار می‌دهد.

کوربین که برای اولین کمپین عمومی و انتخاباتی خود به منطقه سویندون رفته بود در سخنان خود تاکید کرد که دولت او با افرادی ملاقات و مذاکره می‌کند که دیدگاه‌های روشنی درخصوص صلح، عدالت، حقوق بشر و محیط‌زیست پایدار داشته باشند. او در ادامه گفت: من می‌دانم که رییس‌جمهور ایالات‌متحده از چشم‌انداز انتخاب دولت حزب کارگر در انگلیس خوشحال نیست. او در ادامه گفت، من با رییس‌جمهور امریکا درباره موضع خود در قبال بحث محیط‌زیست و سیاست‌های مربوط به تغییرات اقلیمی صحبت خواهم کرد. کوربین در ادامه گفت: من با رییس‌جمهور امریکا و هر رهبر دیگری در این خصوص صحبت خواهم کرد و نظراتم را در این زمینه خواهم گفت. من با دونالد ترامپ به‌طور خاص در مورد مباحث محیط‌زیستی و توسعه پایدار صحبت خواهم کرد تا در مورد مواضع خود تجدیدنظر کند و موافقتنامه پاریس را اجرایی کند، زیرا تغییرات آب و هوایی در حال رخ دادن است و تخریب محیط‌زیست بر همه و حتی بر من و او نیز تاثیر می‌گذارد.

کوربین در سخنان خود به مباحث دیگر هم اشاره کرد و گفت که من به‌شدت نگران روابط حزب محافظه‌کار با ایالات‌متحده در بحث خدمات عمومی و درمانی هستم. به نظر می‌رسد حزب محافظه‌کار قصد دارد معاملاتی را با شرکت‌های دارویی ایالات‌متحده در بحث سیستم درمانی NHS ما انجام دهد. او در ادامه تاکید کرد که من می‌خواهم سیستم بیمه سلامت ما باقی بماند و متعلق به عموم مردم باشد و این دقیقا همان چیزی است که در یک دولت متعلق به حزب کارگر اتفاق خواهد افتاد.

جرمی کوربین همچنین در ادامه عنوان کرد که بوریس جانسون و فاراژ با تهدید به عدم توافق در عمل قصد دارند خروج بدون توافق را اجرایی کنند و تبدیل به بازوهای اجرایی دونالد ترامپ برای اجرای این کار شده‌اند. آنها قصد دارند مستقیما خود را در آغوش یک تجارت آزاد با ایالات‌متحده قرار دهند تا سرمایه‌داران امریکایی خدمات عمومی ما را به‌طور کلی دراختیار بگیرند.

ما تحت هیچ شرایطی از موضع پایین و ضعف در مسیر مذاکره قرار نمی‌گیریم. خدمات عمومی و بیمه درمانی ما برای دونالد ترامپ و هیچ‌کس دیگری فروشی نیست.

در حال حاضر در این انتخابات مسیر سختی

پیش روست. مشخص نیست درنهایت مردم بریتانیا چه مسیری را برای خود انتخاب می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران اکنون خطر ماندگاری بوریس جانسون را نگران‌کننده می‌دانند، زیرا مشخص شده که جانسون به هر نحو ممکن قصد دارد بریتانیا را از اتحادیه جدا کند. بسیاری بر این عقیده هستند که طرح جانسون برای بریتانیا بسیار مضر خواهد بود اما او روز گذشته از مردم برای عدم اجرای برگزیت تا پایان ماه اکتبر عذرخواهی کرد و گفت که ناگزیر به برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. اما پیش‌بینی‌ها وضعیت اقتصادی خوبی را برای بریتانیا با حضور جانسون پیش‌بینی نمی‌کنند. به نوشته نیویورک‌تایمز طبق بررسی کارشناسی احتمالا برمبنای برگزیت تحت‌نظر جانسون بریتانیا 3درصد فقیرتر خواهد شد و طرحی که جانسون ارایه داده برای اقتصاد این کشور بدتر از طرح ترزا می ‌خواهد بود. در این طرح حتی ایرلند شمالی بیش از اینکه به بریتانیا نزدیک شود عملا با ایرلند نزدیک‌تر و حتی می‌تواند چشم‌انداز جدایی ایرلند را نیز ترسیم کند. جاناتان پاول رییس دفتر نخست‌وزیر سابق تونی بلر در فایننشال تایمز می‌نویسد، طرح جانسون می‌تواند پایان اتحاد بریتانیا باشد و در عمل ما با یک انگلیس تنها مواجه خواهیم شد؛ با یک دولت حداقلی که دیگر اختیارات سابق را نخواهد داشت. نظرسنجی‌ها در اسکاتلند هم نشان می‌دهد که مردم روز به روز تمایل بیشتری به جدایی از بریتانیا پیدا می‌کنند و اکنون اسکاتلندی‌ها به دنبال برگزاری یک انتخابات و رفراندوم مجدد برای جدایی هستند. حال باید دید که در این کارزار انتخاباتی که کوربین از سوی دولت امریکا به‌شدت در حال تخریب شدن است، می‌تواند جلوی بوریس جانسون بایستد و به حضور 9 ساله محافظه‌کاران در قدرت خاتمه دهد یا اینکه باید آینده‌ای سخت و پیچیده با بوریس جانسون را با ادامه دولت محافظه‌کار در بریتانیا شاهد باشیم.