۰ نفر

دهن‌کجی «اون» به مذاکرات صوری ترامپ

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 391574
دهن‌کجی «اون» به مذاکرات صوری ترامپ

کره‌شمالی یک ‌بار دیگر دست به آزمایشی موشکی زد تا دیگر برای دولت ایالات ‌متحده و ناظران جهانی روشن شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده، تنها امتیازی را که می‌توانست از پیونگ‌یانگ بگیرد، از دست داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، کره‌ شمالی روز گذشته سومین آزمایش موشک‌انداز چندگانه «بسیار بزرگ» را تأیید کرد؛ پرتاب‌هایی که به‌ گفته پیونگ‌یانگ موفقیت‌آمیز بوده است. به گفته پیونگ‌یانگ این آزمایش تأییدی بر «بی‌کم‌وکاست‌ بودن» سامانه جدید موشک‌انداز کره شمالی‌ است و هدف آن افزایش توانایی این کشور برای انهدام اهداف دشمنانش در حملات غافلگیرانه است. آزمایش‌های موشکی اخیر در پی پرتاب دو موشک‌انداز مشابه در تاریخ آگوست و سپتامبر سال جاری میلادی صورت گرفته است. خبرگزاری رسمی کره ‌شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، «ضمن ابراز خرسندی از انجام موفقیت‌آمیز این آزمایش به مقامات مسئول خود تبریک گفته است».

کره شمالی در حالی روز گذشته این آزمایش موشکی را رسما تأیید کرد که یک روز پیش‌تر ژاپن و کره‌ جنوبی از پرتاب دو موشک به سوی آب‌های این دو کشور از سوی کره ‌شمالی خبر داده بودند. به ‌گفته ژاپن و کره‌ جنوبی، این دو موشک ۳۷۰ کیلومتر برد و ۹۰ کیلومتر ارتفاع داشته‌اند. گارد ساحلی ژاپن محل سقوط این موشک‌ها را خارج از آب‌های سرزمینی این کشور گزارش داده بود. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، این آزمایش موشکی را محکوم کرده و گفته بود که چنین اقدامی می‌تواند امنیت منطقه را به مخاطره بیندازد. آبه در سخنانی در روز پنجشنبه گفت: «این اقدام به منزله تهدیدی برای صلح و امنیت ملت ژاپن و همه منطقه است و من آن را به‌شدت محکوم می‌کنم».

گروهی از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که کره شمالی دست به انجام آزمایش‌های بیشتری تا پایان سال جاری میلادی خواهد زد. آزمایش روز پنجشنبه دوازدهمین آزمایش مربوط به برنامه موشکی کره شمالی در سال جاری میلادی‌ است. پیونگ‌یانگ از اردیبهشت به این سو، پس از ماه‌ها توقف آزمایش‌های موشکی‌اش، اقدام به انجام پی‌در‌پی آزمایش‌هایی کرده که مربوط به موشک‌های کوتاه‌برد یا موشک‌اندازهای چندگانه می‌شود. بیانیه ترامپ و کیم در سنگاپور بر عزم رهبران دو کشور برای رفع اختلاف و بهبود روابط تأکید کرد؛ اما پیشرفت عملی چندانی در این زمینه به دست نیامده است. آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر به نشانه نارضایی دولت آن کشور از نبود پیشرفت در مذاکرات با ایالات متحده تعبیر شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی اوایل اکتبر منابع خبری کره شمالی گفتند که پرتاب یک فروند موشک از زیردریایی را آزمایش کرده‌اند که به منزله دستاورد نظامی درخور‌توجهی برای آن کشور است. هم‌زمان با این آزمایش، نمایندگان کره شمالی از حضور در جلسه مذاکره با نمایندگان آمریکا در سوئد خودداری کردند و دلیل آن را «فقدان راه‌حل‌های مبتکرانه و جدید» از سوی دولت آمریکا عنوان کردند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای اولین بار در ژوئن سال گذشته در سنگاپور ملاقات کردند و در پایان این دیدار، با صدور بیانیه‌ای بر عزم خود برای بهبود روابط دوجانبه تأکید کردند. دومین نشست رهبران دو کشور در ماه فوریه سال جاری در پایتخت ویتنام بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت و آنان یک بار دیگر هم در ماه ژوئن سال جاری ملاقات کوتاهی در منطقه غیرنظامی مرز دو کره داشتند. در‌حالی‌که هر دو نفر بر روابط نزدیک با هم تأکید کرده و از تلاش برای رفع اختلافات دو کشور سخن گفته‌اند، به نظر نمی‌رسد تاکنون گام‌های عملی مشخصی در این زمینه برداشته شده باشد و روند بهبود روابط عملا متوقف بوده است.

ایالات متحده لغو تحریم اقتصادی و تجاری علیه کره شمالی را به اقدام دولت آن کشور در کنار‌گذاشتن برنامه‌های نظامی هسته‌ای مشروط کرده و کره شمالی خواستار لغو گام‌به‌گام تحریم‌ها در برابر کاهش تدریجی برنامه اتمی و موشکی خود بوده است. با‌این‌حال با ادامه بن‌بست در مذاکرات، کره شمالی بار دیگر آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفته است.