۰ نفر

روند استیضاح ترامپ با رأی‌گیری امشب رسمی و علنی می‌شود؛

گام تازه دموکرات‌ها در مسیر استیضاح

۹ آبان ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 391201
گام تازه دموکرات‌ها در مسیر استیضاح

دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا روز سه‌شنبه به‌وقت محلی متن 8 صفحه‌ای از قانون استیضاح را که حاوی مراحل تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا است، منتشر و اعلام کردند، این متن امشب در مجلس نمایندگان و با حضور تمام نمایندگان اعم از دموکرات و جمهوریخواه به رأی گذاشته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این اتفاق که در واقع به معنای خروج روند استیضاح ترامپ از فاز «پشت درهای بسته» و ورود آن به فاز علنی است، به وکلای ترامپ این اجازه را می‌دهد، به‌طور رسمی از رئیس جمهوری دفاع کنند و اگر مایل بودند، از شاهدهایی که تاکنون پشت درهای بسته شهادت داده‌اند، سؤالاتی بپرسند.

به‌گزارش ان‌بی‌سی نیوز، پس از فشارهای فزاینده جبهه جمهوریخواه بر جبهه دموکرات مبنی بر اینکه روند استیضاح ترامپ باید علنی‌تر از آنچه اکنون هست؛ باشد، دموکرات‌ها روز سه‌شنبه با انتشار متن 8 صفحه‌ای قانون استیضاح اعلام کردند حاضرند روند استیضاح را از پشت درهای بسته خارج کرده و این امکان را فراهم کنند که وکلای رئیس جمهوری هم حق رسمی پرسش از شاهدان را داشته باشند.

البته دموکرات‌ها اعلام کردند، این متن 8 صفحه‌ای ابتدا امشب در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته می‌شود و پس از رأی‌گیری به‌طور رسمی روند استیضاح «رسمی» و «علنی» می‌شود و دیگر جلسه‌های استماع پشت درهای بسته نخواهد بود. در این متن 8 صفحه‌ای آمده است، نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات مجلس نمایندگان به‌طور مساوی این امکان را خواهند داشت که از هر کدام از شاهدها که می‌خواهند به‌مدت 45 دقیقه سؤال کنند. به موجب این قانون حزب اقلیت در مجلس نمایندگان مانند حزب اکثریت از حق برابر برای پرسش از شاهدان برخوردار است.

همچنین در این متن آمده است: تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان شواهد و شهادت‌های بسیار زیادی را گردآوری کرده که بزودی مردم امریکا به‌طور علنی آنها را از زبان شاهدان خواهند شنید. این علنی شدن روند استیضاح همچنین به رئیس‌جمهوری یا مشاوران و وکلای او این امکان را می‌دهد که بتوانند در جلسات تحقیق درباره استیضاح که برگزار‌کننده آنها کمیته قضایی مجلس نمایندگان است، شرکت کنند. اما اگر رئیس جمهوری به طور غیرقانونی «از همکاری کردن امتناع کند» دموکرات‌ها این حق را برای خود محفوظ می‌دانند که درخواست‌های خاص رئیس جمهوری یا مشاوران و وکلای او را نادیده بگیرند.

متن 8 صفحه‌ای دموکرات‌ها درباره روند استیضاح پس از آن منتشر شد که جمهوریخواهان ابراز نارضایتی کردند که دموکرات‌ها تاکنون نسخه مکتوب شهادت‌ها و اتفاق‌هایی را که در جلسات تحقیق درباره استیضاح پشت درهای بسته رخ می‌دهد در اختیار آنها نگذاشته‌اند. جمهوریخواهان پیشتر نیز این بهانه را آورده بودند که چرا آغاز روند استیضاح در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته نشده و نانسی پلوسی، رئیس این مجلس بدون رأی‌گیری آغاز این روند را اعلام کرده است. این در حالی است که به موجب قانون اساسی امریکا برای آغاز روند استیضاح نیازی به رأی‌گیری نیست.

نخستین شاهد از داخل کاخ سفید

این بهانه جویی‌های جمهوریخواهان، ترامپ و حامیانش در حالی است که هر روز پرونده استیضاح داغ‌تر می‌شود. دوشنبه شب به وقت محلی برای نخستین بار از داخل کاخ سفید سرهنگ الکساندر ویندمن، عضو ارشد کمیته امنیت ملی در مجلس نمایندگان حاضر شد و علیه ترامپ شهادت داد. او که به طور مستقیم به تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین در روز 25 جولای گوش کرده و یک شاهد دست اول محسوب می‌شود، در بیانیه آغازین شهادت خود که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته آورده است، تماس تلفنی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی اش موجب نگرانی شدید او شده بود. ویندمن گفته است: «این به‌نظر من اصلاً پسندیده نیست که ما از یک دولت خارجی بخواهیم از منظر قضایی علیه یکی از شهروندان امریکایی [جو بایدن و پسرش] اقدام کند. من نگران پیامدهای چنین رویکردی بر حمایت دولت امریکا از اوکراین بودم.»

 ویندمن همچنین گفته است، او قصد اضافه کردن جزئیات مهمی به متن مکتوب این گفت‌و‌گوی تلفنی داشته اما این اجازه به او داده نشده است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان معتقدند، اظهارات ارائه‌شده از سوی ویندمن «تأییدی بر حقایق محوری واقعه است که ما پیشتر شنیده بودیم.» مایکل مک‌فال، سفیر پیشین امریکا در مسکو نیز در حمایت از شهادت ویندمن علیه ترامپ گفت، سرهنگ ویندمن از زمان مکالمه ترامپ و زلنسکی، دو بار نگرانی‌هایش در مورد سیاست‌ها در قبال اوکراین را در شورای امنیت ملی مطرح کرده بود: یک بار در مورد «پیامدهای حمایت‌های امریکا از اوکراین» و یک بار هم پس از دیدار با گوردن ساندلند، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا. ویندمن می‌گوید او به آقای ساندلند گفته «اظهاراتش نامناسب بوده، زیرا تحقیقات در مورد بایدن و پسرش هیچ ربطی به امنیت ملی ندارد.»

حمله جمهوریخواهان به عضو ارشد امنیت ملی امریکا

این اظهارات عضو ارشد کمیته امنیت ملی کاخ سفید خشم ترامپ و جمهوریخواهان را بشدت برانگیخته و حتی برخی از جمهوریخواهان به او اتهام خیانت، جاسوسی و عدم وفاداری زده‌اند. ترامپ هم در توئیتر روند تحقیقات استیضاح را «قلابی» توصیف کرده و گفته آقای ویندمن «هرگز یک حامی ترامپ» نبوده است.

مجموع این اتفاق‌ها حاکی از آن است که استیضاح ترامپ هر روز که می‌گذرد، قطعی‌تر می‌شود و اگر طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان سال‌جاری میلادی این اتفاق رخ دهد، پس از رأی مجلس نمایندگان در ماه دسامبر که احتمالاً به نفع ترامپ نخواهد بود، به موجب قانون اساسی امریکا، مجلس سنا موضوع استیضاح را بررسی خواهد کرد.

سنا هم پس از شنیدن دفاعیات رئیس جمهوری یا وکلای رئیس جمهوری رأی‌گیری می‌کند و اگر اکثریت سناتورها رأی به مجرم بودن رئیس جمهوری دهند که البته بعید به نظر می‌رسد، ترامپ از کار برکنار خواهد شد. در تاریخ امریکا تنها اندرو جانسون و بیل کلینتون استیضاح شده‌اند که هر دو فقط با یک رأی اضافه توانستند به ریاست جمهوری خود ادامه دهند.

در ماجرای واتر گیت در سال ۱۹۷۴ هم استیضاح ریچارد نیکسون تصویب شد اما او قبل از استیضاح از قدرت کناره‌گیری کرد.