۰ نفر

موج سواری «ترامپ» با مرگ «البغدادی»

۸ آبان ۱۳۹۸، ۷:۳۵
کد خبر: 390960
موج سواری «ترامپ» با مرگ «البغدادی»

در ماه مه (اردیبهشت)، یکی از اعضای ارشد دستگیر شده داعش در عملیات مشترک امریکا و ترکیه اعتراف می‌کند، «ابوبکر البغدادی» در مکانی در ادلب زندگی می‎کند؛ «نیروهای دموکراتیک سوریه» مکان «او» را پیدا می‎کنند؛ یکی از نفوذی‎های کردهای سوریه لباس زیر «او» را می‎دزدد تا «دی‎ان‎ای» صاحب لباس شناسایی شود.

اکتشاف صورت می‎گیرد: او «خودش» بود؛ خود «ابوبکر البغدادی»، مخوف‎ترین فردی که تاریخ معاصر به خود دیده؛ عملیات کلید زده می‎شود؛ رهبر داعش در آخرین اقدام تروریستی‎اش، جلیقه انتحاری‎اش را منفجر می‎کند تا نزدیک‎ترین افراد به خود از جمله فرزندانش را به کام مرگ بکشد. «دونالد ترامپ»، پشت تریبون می‌رود و با توصیفی خیالی از لحظات آخر زندگی «ابوبکر البغدادی»، مدال افتخار کشته شدن «رهبر داعش» را به سینه می‎زند. این تمام حکایت پایان ماجراجویی یک تروریست بالفطره و آغاز موج‌سواری یک تاجر سودجو بر موج مرگ او بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هرچند هنوز تردید‎های چندی درباره کشته شدن رهبر داعش وجود دارد و از جمله سازمان ملل تا دیروز نیز حاضر به تأیید مرگ رهبر داعش نشد، اما بر اساس شواهد و اطلاعاتی که دو خبرگزاری امریکایی «رویترز» و «آسوشیتدپرس» منتشر کرده‎اند، امریکا از ماه مه که یک عضو ارشد داعش را در عملیاتی مشترک با ترکیه دستگیر کرد و این فرد از فرار «ابوبکر البغدادی» به ادلب خبر داد، نقشه حمله به مقر وی را کشید و در این راه از متحدان کرد خود در شمال سوریه کمک خواست. آن گونه که «بولات جان»، از اعضای ارشد کردهای سوریه در توئیتر خود نوشته است، یکی از اعضای «نیروهای دموکراتیک سوریه» که در دستگاه داعش نفوذ کرده بود، محل اختفای رهبر داعش در نزدیکی روستای «بریشه» در ادلب را کشف می‎کند به حدی به «البغدادی» نزدیک می‎شود که می‎تواند لباس زیر او را بدزدد تا با آزمایش «دی‎ان‎ای» هویت او تأیید شود. پس از این مرحله 24 اکتبر (پنجشنبه هفته پیش)کاخ سفید در جریان ماوقع قرار می‎گیرد. یک روز بعد فرمان عملیات از سوی رئیس‎جمهوری امریکا صادر می‎شود. به گزارش سایت شبکه خبری «سی‎ان‎ان»، عملیات ارتش امریکا شنبه ساعت 5 شامگاه به وقت امریکا آغاز می‎شود و 8 بالگرد که اغلب آنها CH-47 شینوک بودند، از پایگاه هوایی «الاسد» در عراق به قصد ادلب به پرواز درمی‎آیند و 5 ساعت بعد مقر «ابوبکر البغدادی» را هدف می‎گیرند. «البغدادی» به‌ همراه چند نفر از نزدیکانش به داخل تونل‎های حفر شده در این مقر فرار می‎کند. شماری از نظامیان امریکا به‌همراه یک سگ وارد این تونل‎ها می‎شوند. «البغدادی» جلیقه انتحاری خود را منفجر می‎کند و به‌ همراه سه فرزندش زیر آوار ناشی از انفجار می‎ماند و جان خود را از دست می‎دهد. نظامیان امریکایی ویرانه‎های تونل را حفر و جنازه‎ها را خارج می‎کنند تا تحت آزمایش «دی‎ان‎ان» قرار گیرند. آنها دو ساعت در این محل می‎مانند تا اسناد و مدارک موجود را جمع‌آوری کنند و سپس با خروج آنان جنگنده‌های امریکایی با شش راکت مقر رهبر داعش را با خاک یکسان می‎کنند. بنا بر این گزارش، در عملیات ارتش امریکا 6 عضو داعش کشته شدند و 11 کودک از مقر خارج می‎شوند. دو فرد بزرگسال نیز دستگیر شدند که هنوز هویت آنان اعلام نشده است. «رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در گفت‌و‌گو با «ان‎بی‎سی» خبر داد، جسد تکه و پاره شده «البغدادی» مشابه «بن‌لادن» در دریا دفن خواهد شد؛ رویدادی که دیروز خبر آن به طور رسمی منتشر شد.

سومین خبر مرگ رهبر داعش

این نخستین بار نیست که خبر کشته شدن «ابوبکر البغدادی» که امریکا برای هر اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، 25 میلیون دلار تعیین کرده بود، منتشر می‎شود. یک بار در ژوئن 2017 ارتش روسیه از کشته شدن او در عملیات نیروهای ارتش این کشور خبر داد. اندکی بعد امریکا مدعی چنین رخدادی شد. با این حال هیچ مدرکی که نشان دهد رهبر داعش واقعاً کشته شده، در دست نبود. گروه تروریستی داعش شش ماه پیش در آوریل 2019 ویدئویی از «ابوبکر البغدادی» چاق‎تر و پیرتر از آنچه در مسجد «النور» موصل دیده شده بود، منتشر کرد و خبر از سلامت او داد. روز شنبه 26 اکتبر (4 آبان) برای سومین بار خبر کشته شدن «ابوبکر البغدادی» در حالی منتشر شد که بیش از هر کس «دونالد ترامپ» به انتشار چنین خبری نیاز داشت. رئیس‎جمهوری امریکا که یک سال مانده به انتخابات 2020 زیر فشار دموکرات‎ها برای به سرانجام رساندن استیضاح او در حال له شدن است، در حال موج‌سواری روی این خبر به نفع خود است. با این حال موج‌سواری «دونالد» برایش خالی از خطر نبوده‎ است.

انتقاد‎ها از «ترامپ»

پیش از همه «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به «ترامپ» انتقاد کرد. او با تأکید بر اینکه کاخ سفید گفته پیش از عملیات روسیه و ترکیه و شماری دیگر از کشورهای جهان را در جریان این عملیات قرار داده بوده، گفت: اما مجلس نمایندگان از این رویداد بی‌اطلاع بود. البته فقط جناح دموکرات نبود که چنین اعتراضی را به رئیس‌جمهوری امریکا داشت. «میچ مک کانل»، رهبر جمهوریخواهان در سنا نیز مشابه این اعتراض را مطرح کرد و گفت: کنگره در جریان حمله نبود. با این حال او تأکید کرد در دوره اوباما نیز مشابه این رخداد را هنگام عملیات کشته شدن «بن لادن» دیده است.

رسانه‎ها و «پینوکیو»

رسانه‎ها نیز که به «دونالد ترامپ» به‌ دلیل دروغ‎های فراوانی که می‎گوید لقب پینوکیو را داده‌اند، در کشته شدن «البغدادی» نیز گاف‎های رئیس‎جمهوری امریکا را برملا کردند. «ترامپ» در گزارش خود از کشته شدن رهبر داعش مدعی شد، در اتاق عملیات حضور داشته و لحظه به لحظه عملیات ارتش را پیگیری کرده‎است. کاخ سفید در این زمینه عکسی را نیز منتشر کرد که بسیار شبیه به تصویر «باراک اوباما» و تیمش هنگام کشته شدن «اسامه بن لادن» رهبر القاعده بود. اما رسانه‎ها از جمله «نیویورک تایمز» خبر دادند، اسناد و اطلاعات موجود نشان می‎دهد، «ترامپ» هنگام عملیات در اتاق ویژه حضور نداشته و درست در پایان عملیات وارد این اتاق شده است. در این زمینه برخی رسانه‎ها حتی مدعی شدند، رئیس‎جمهوری امریکا هنگام عملیات در حال گلف بازی بوده‎ است. «پت سوزا»، عکاس کاخ سفید در دوره «اوباما» نیز در توئیتی نوشت که ساعتی که این عکس گرفته شده، ساعت 17:05:24 ثانیه است. در حالی که عملیات ساعت 15:30 انجام شد. ضمن اینکه برخلاف آنچه ترامپ گفته بود که رهبر داعش هنگام مرگ در حال گریه و زاری بوده‎ است، فیلم عملیات فاقد صدا بوده ‎است. همچنین «ترامپ» تصویر سگی را که در عملیات حضور داشت و زخمی شد منتشر کرد و مدعی شد، اسناد محرمانه را بیرون کشیده تا این عکس را منتشر کند اما اسمش را نمی‎داند. ولی بلافاصله خبرنگار «نیوزویک» خبر داد اسم این سگ «کنان» است.

داعش هنوز زنده است

هرچند کار «ابوبکر البغدادی» به پایان رسید و اکنون جسد او در قعر دریا به سر می‎برد، اما نمی‌توان مرگ او را پایان داعش دانست. «جسیکا استرن» در روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» در تحلیلی نوشته است: «کشته شدن «البغدادی» بسیار مهم است، اما مسأله این است که افراطی‎ها بدون او هم نفس می‎کشند. همان طور که القاعده نیز هنور هم سال‎ها پس از مرگ بن لادن در حال نفس کشیدن است. ضمن آنکه وضعیت داعش می‎تواند خطرناک‎تر از القاعده هم باشد. زیرا کارویژه‎ای که «البغدادی» کرد، این بود که بازماندگان حزب بعث را با سلفی‎ها کنار هم قرار داد و ترکیبی خطرناک ساخت. او همچنین با نبوغ اقتصادی خود وضعیت مالی قابل قبولی برای گروه تروریستی داعش فراهم ساخت و با این وضعیت مالی مناسب است که اکنون در جهان پراکنده شده‎اند. ضمن اینکه باید به یاد داشته باشیم، جهان با یک مرد تنها مبارزه نمی‎کرد. با یک جریان فکری در حال مبارزه است. جریانی که اکنون در افغانستان، لیبی، نیجریه، یمن و ده‎ها مکان دیگر ریشه دوانده ‎است.»

 این تحلیل در حالی واقعیت موجود داعش را نشان می‎دهد که وزارت دفاع امریکا چندی پیش گزارش داده بود، داعش بین 14 تا 18 هزار عضو دارد. ضمن اینکه 11 هزار عضو این گروه نیز در حال حاضر در زندان‎های شمال سوریه زندانی هستند. بنابراین حذف فیزیکی یک نفر نمی‎تواند داعش را نابود یا تضعیف کند. هرچند که می‎توان امیدوار بود، هنگام تعیین رهبری جدید این گروه، اختلافاتی بین اعضا بروز کرده و گروه تبدیل به شاخه‎های کوچک‎تر شود.