۰ نفر

دادگاه فدرال آمریکا، علیه ترامپ رأی داد

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۰۶
کد خبر: 390309
دادگاه فدرال آمریکا، علیه ترامپ رأی داد

یک قاضی فدرال ضمن «قانونی» خواندن روند استیضاح دونالد ترامپ، تا چهارشنبه هفته آینده به دولت آمریکا برای تحویل نسخه بدون سانسور گزارش تحقیقات «رابرت مولر» فرصت داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در ادامه تنش‌های سیاسی در آمریکا درباره روند تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور، یک دادگاه فدرال در حکمی ضمن دادن یک ضرب‌الأجل به دولت دونالد ترامپ، تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح را، «قانونی» خواند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، خانم «بریل هوول» قاضی دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا در حکمی اعلام کرد که تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، قانونی است.

این مقام قضایی فدرال همچنین به وزارت دادگستری دولت ترامپ دستور داده است که نسخه کامل و سانسور نشده گزارش نهایی «رابرت مولر» بازپرس تحقیقات درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو را تا روز چهارشنبه در اختیار «کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان» قرار دهد؛ کمیته‌ای که در حال تحقیق درباره استیضاح ترامپ است.

بنا بر گزارش رویترز، حکم قاضی هوول یک پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها در کنگره است و استدلال جمهوری‌خواهان در غیرقانونی بودن تحقیقات درباره استیضاح ترامپ را رد کرده است.

قاضی دادگاه ناحیه کلمبیا اعلام کرده است که دموکرات‌ها برای پیش بردن روند تحقیقات درباره استیضاح رئیس‌جمهور، نیازی به تصویب قطعنامه رسمی در مجلس نمایندگان نداشتند.

وی که در سال ۲۰۱۶ توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا به سمت قاضی فدرال ناحیه کلمبیا منصوب شده است، حکم داد، وزارت دادگستری تا چهارشنبه هفته آینده مهلت دارد که نسخه کامل و سانسور نشده گزارش نهایی رابرت مولر را به کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان تحویل دهد.

«بریل هوول» قاضی دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا

بریل هوول گفت: «واقعیت این است که وزارت دادگستری و کاخ سفید علنا در روند تلاش‌های مجلس نمایندگان برای دریافت اطلاعات از طریق صدور احظاریه سنگ اندازی کرده‌اند و کاخ سفید صراحتاً گفته است که دولت (آمریکا) با درخواست‌های کنگره برای دریافت اطلاعات همکاری نخواهد کرد».

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با استقبال از حکم این دادگاه، آن را «ضربه‌ای دیگر به تلاش‌ رئیس‌جمهور ترامپ به منظور قرار دادن خود فراتر از قانون است».

پلوسی افزود: «این حکم مهم دادگاه، اختیار کنگره به منظور فاش کردن حقیقت برای مردم آمریکا را تایید می‌کند. رئیس‌جمهور پاسخگو خواهد شد چرا که هیچ کسی فراتر از قانون نیست».

وزارت دادگستری آمریکا پیش از این در مخالفت با انتشار نسخه کامل و بدون سانسور گزارش مولر اعلام کرده بود که امکان این کار با توجه به بودن برخی مسائل محرمانه در این گزارش وجود ندارد.

قاضی هوول در رد این استدلال گفته است که «وزارت دادگستری اشتباه می‌کند» چرا که نیاز کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان به محتوای کامل گزارش مولر، بیشتر از نیاز این وزارتخانه به ادامه محرمانه ماندن گزارش است. او  از مقام‌ها و نهادهای دولت آمریکا خواسته که با تحقیقات درباره استیضاح ترامپ همکاری کنند.

قاضی آمریکایی با انتقاد از مواضع دولت ترامپ و جمهوری‌خواهان کنگره درباره استیضاح گفته است: «مسدود کردن دسترسی به شواهد، توانایی مجلس نمایندگان برای انجام وظیفه خود طبق قانون اساسی را تضعیف می‌کند».

به باور هوول، کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا شواهد کافی برای آغاز تحقیقات در خصوص بندهای استیضاح را در اختیار دارد.

در اولین واکنش سران جمهوری‌خواه به حکم دادگاه فدرال کلمبیا، سخنگوی «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا گفته است که جمهوری‌خواهان استدلال کرده‌ بودند که اقدام مجلس نمایندگان تحت نظر دموکرات‌ها برای استیضاح، «غیرمنصفانه و نادرست» است اما نگفته بودند که این اقدام، «مغایر با قانون اساسی» است.

تلاش‌های دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا و تیم تحقیق درباره استیضاح ترامپ برای دسترسی به نسخه کامل گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای مولر در حالی انجام شده است که مولر بعد از ۲۲ ماه تحقیقات گزارش خود را به «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا ارائه داد و آقای بار بعد از حذف بخش‌هایی از آن، گزارش را منتشر کرده است.

اقدام وزیر دادگستری آمریکا در حدف  سانسور بخش‌هایی از گزارش مولر، با انتقاد شدید دموکرات‌ها مواجه شد و آنها بار را به تلاش برای حفاظت از ترامپ متهم کردند اما وزیر دادگستری ضمن رد این اتهام‌ها، گفته است که دلیل اقدام او، حفاظت از محتوای محرمانه امنیتی بوده است.