۰ نفر

گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران اجتناب ناپذیر است

۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۹:۱۶
کد خبر: 390164
گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران اجتناب ناپذیر است

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در نشستی با شرکت کنندگان در برنامه سالانه آموزشی و علمی گفتگو به نام آینده-که توسط صندوق دیپلماسی عمومی الکساندر گورچاکوف برگزار می‌شود، در پاسخ به سؤال ایتارتاس گفت: اگر منافع اقتصادی تهران محقق نشود ممکن است مرحله چهارم کاهش تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجتناب ناپذیر باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، ریابکوف گفت: "آن‌ها مدت‌ها پیش اعلام کردند اگر پیشرفتی از سوی دیگر طرف‌های برجام در تضمین منافع اقتصادی مشروع ایران مشاهده نشود، آن‌ها هر دو ماه اقدامات مقتضی انجام خواهند داد. من بر این باورم اگر اوضاع همچنان با بن بست مواجه باشد و اگر بهبودی در ارتباط با اوضاع تجاری و اقتصادی ایران حاصل نشود، مرحله به اصطلاح چهارم ممکن است اجتناب ناپذیر باشد. "
او افزود این موضوع طی گفتگو‌های روز پنجشنبه با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در مسکو مطرح نشد. ریابکوف گفت: "ما به صورت خاص درباره این موضوع گفتگو نکردیم. ما در ارتباط با این موضوع گفتگو کردیم که برای بهبود ثبات برجام چه اقداماتی باید انجام داد. "

معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره روابط با آمریکا گفت: واشنگتن هیچ گونه اقدام عملی برای عادی سازی روابط با مسکو انجام نداده است.
این دیپلمات روس خاطرنشان کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها به احیای همکاری و عادی سازی روابط با روسیه ابراز تمایل کرده است.
ریابکوف گفت: "اما مشکل این است که این سخنان معمولا با گام های عملی از سوی آمریکایی ها همراه نمی شود و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد دست کم آنها فرآیند احیای روابط را با ما آغاز کرده اند. این مشکل را نمی توان رد کرد ."
او افزود یکی از دلایل شرایط کنونی در روابط ما وجود "فضای سمی" در ارتباط با روسیه "در میان دستگاه سیاسی واشنگتن و رسانه های پیشروی آمریکاست.