۰ نفر

برگزیت باز هم به تاخیر می‌افتد

۲ آبان ۱۳۹۸، ۸:۱۴
کد خبر: 389853
برگزیت باز هم به تاخیر می‌افتد

توپ داغ برگزیت سه سال و اندی بعد از برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، همچنان دست به دست می‌شود؛ حالا نوبت بروکسل است که یک هفته مانده به مهلت تمدید شده 31 اکتبر برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تصمیم بگیرد که این مهلت را دوباره برای سه ماه تمدید می‌کند یا نه.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، مجلس عوام بریتانیا، سه‌شنبه ‌شب هر چند برای اولین‌بار کلیات توافق میان دولت بوریس جانسون با اتحادیه اروپا را تایید کرد، اما حاضر نشد لایحه برنامه زمانی دولت را برای تایید سه روزه جزییات این توافق تایید کند. هفته گذشته بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که گفته ‌بود حاضر است جانش را بدهد اما درخواست تعویق برگزیت را به اتحادیه اروپا ندهد، مجبور شد به خواسته پارلمان، نامه‌ای را برای تعویق اجرای برگزیت تا سه ماه دیگر به بروکسل ارسال کند. جانسون متن نامه را بدون امضا مستقیما به بروکسل ارسال کرد، حالا با تعویق بررسی جزییات توافق برگزیت در مجلس عوام بریتانیا این بروکسل است که باید تصمیم بگیرد آیا مهلت بیشتری به لندن خواهد داد یا باید منتظر خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در پنجشنبه هفته آینده بود.

دونالد توسک، رییس شورای اروپا در ساعات پایانی روز سه‌شنبه از رهبران اروپایی خواست تا با تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا موافقت کنند. اگر بروکسل با تمدید سه ماهه فرصت بریتانیا برای اجرای برگزیت موافقت کند، حتی این فرصت برای بوریس جانسون ایجاد خواهد شد تا در صورت جزییات توافقش با اتحادیه اروپا، خیلی زودتر از پایان این مهلت سه ماهه جدید، برگزیت را اجرایی کند. بوریس جانسون بعد از اینکه مجلس عوام به کلیات توافق او رای مثبت داد اما جدول زمانی سه روزه برای تصویب نهایی جزییات آن را رد کرد، تصمیم گرفت تا بررسی این لایحه را تا اعلام تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تمدید مهلت اجرای برگزیت متوقف کند. جانسون تاکید کرده ‌بود که به دلیل فرصت ناچیز تا پنجشنبه هفته آینده که موعد اجرای برگزیت و خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپاست، مجلس عوام باید به سرعت در مورد محتوای توافقش با اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کند. 27 کشور اروپایی باید تصمیم بگیرند که آیا حاضر می‌شوند فرصت بیشتری به بریتانیا برای تصمیم‌گیری در مورد توافق خروج اعطا کنند یا نه؟

به گزارش رویترز، یک دیپلمات اروپایی که از محتوای مذاکرات برگزیت با خبر است به این خبرگزاری می‌گوید: «محتمل‌ترین گزینه این است که اتحادیه اروپا کل فرصت سه ماهه درخواست شده را از سوی لندن تایید کند، هر چند این امتیاز را هم به لندن می‌دهند که در صورت تکمیل فرآیند حقوقی زودتر از اتحادیه خارج شود، در واقع یعنی اینکه بعد از پنجشنبه هفته آینده هر زمان بریتانیا آماده باشد، می‌تواند اتحادیه را ترک کند.» در حالی که تقریبا تمامی کشورهای اروپایی با این گزینه موافق هستند، پاریس اصلی‌ترین مخالف این گزینه است. روز سه‌شنبه یک دیپلمات فرانسوی به خبرنگاران گفته‌ بود که فرانسه فقط با یک مهلت چندروزه برای تمدید مهلت برگزیت موافقت خواهد کرد و مخالف یک مهلت چند ماهه است. درخواست تمدید مهلت برگزیت باید با اجماع همه 27 عضو اتحادیه اروپا تصویب شود. بریتانیا قرار بود فروردین ماه سال جاری اتحادیه اروپا را ترک کند، اما مهلت این کشور برای اجرای برگزیت تاکنون دو بار تمدید شده است. سفرای 27 عضو اتحادیه اروپا چهارشنبه شب در بروکسل گرد هم آمدند تا طرح دونالد توسک، رییس شورای اروپا برای تمدید سه ماهه مهلت برگزیت را بررسی کنند. اما پیش‌بینی رسانه‌ها این است که جلسه روز چهارشنبه بدون نتیجه بماند و نهایتا تصمیم در این مورد در جلسه اضطراری احتمالی سران اروپا در بروکسل اتخاذ شود.

توافق جانسون- توافق می‌

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا، تابستان سال جاری توافق ترزا می، نخست‌وزیر پیشین را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که شامل اجرای بخشی از قوانین گمرکی اتحادیه اروپا در سراسر سرزمین بریتانیا می‌شد، رد کرده ‌بودند. توافق جدید بوریس جانسون با اتحادیه اروپا هر چند اختلاف زیادی با توافق پیشین ندارد، اما در مورد اجرای قوانین اتحادیه اروپا در سرزمین بریتانیا، تفاوت جدیدی را ارایه می‌دهد. ایرلندشمالی همچنان برای تجارت با دیگر کشورهای اروپایی از جمله جمهوری ایرلند، قوانین و استانداردهای اتحادیه اروپا را رعایت می‌کند، اما یک مرز جدید میان سرزمین جزیره‌ای بریتانیا و جزیره ایرلند تعریف شده است که اجازه می‌دهد در شرایطی که ایرلندشمالی از استانداردهای اتحادیه اروپا پیروی می‌کند، بقیه سرزمین‌های تحت سلطه پادشاهی متحده از این قوانین پیروی نخواهند کرد. هر چند این ابتکار جانسون باعث شد تا بعد از مدت‌ها اختلاف نظر در مورد وضعیت تجارت ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بعد از برگزیت، توافقی میان اتحادیه اروپا و لندن انجام شود، اما اتحادگرایان ایرلند شمالی را از جانسون رنجاند. هر چند کلیات توافق جانسون در شور اول تصویب شده، اما مسیر تصویب جزییات آن پرچالش بوده و ممکن است نمایندگان احزاب مختلف با متمم‌ها و اصلاحیه‌های فراوان باعث اطاله رسیدگی به آن و حتی تغییر موادی شوند که برای اتحادیه اروپا حساسیت‌برانگیز است.

خبر خوب - خبر بد

رای سه‌شنبه ‌شب پارلمان بریتانیا به توافق برگزیت، اولین پیروزی عمده بوریس جانسون از زمان رسیدنش به کرسی نخست‌وزیری در بریتانیا محسوب می‌شد. هر چند که بلافاصله بعد از این موفقیت با رای منفی پارلمان به جدول زمانی تصویب جزییات توافق، خبر بدی بود که باعث می‌شد وعده بوریس جانسون برای خروج بی‌قید و شرط از اتحادیه اروپا در تاریخ 31 اکتبر به چالش کشیده‌ شود. با این حال همین که برای اولین ‌بار کلیات یک توافق میان اتحادیه اروپا و لندن در مجلس عوام تصویب می‌شود یک پیشرفت جدی برای اجرای برگزیت محسوب می‌شود. یک منبع در دفتر نخست‌وزیری بریتانیا به رسانه‌ها گفته است که در صورت تصویب تمدید مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا «تنها گزینه باقی مانده برگزاری یک انتخابات زودهنگام است.» مدت زمان تمدید مهلت بریتانیا برای اجرای برگزیت می‌تواند سرنوشت برگزاری انتخابات زودهنگام در بریتانیا را رقم بزند. حزب کارگر تاکید کرده است تنها در صورتی با یک انتخابات زودهنگام موافقت می‌کند که فرآیند برگزیت بعد از برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس و دولت جدید عملی شود. در صورتی که مهلت کوتاهی به لندن برای خروج از اتحادیه داده ‌شود، آنگاه فشار بر پارلمان برای تصویب سریع توافق بیشتر می‌شود و در چنین شرایطی حزب کارگر با برگزاری یک انتخابات زودهنگام مخالف است. در صورتی که درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی نخست‌وزیر داده‌ شود، رای حزب کارگر برای تصویب این پیشنهاد لازم است.