۰ نفر

نیویورک تایمز از خروج بی‌سر و صدای آمریکا از افغانستان خبر داد

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر: 389356
نیویورک تایمز از خروج بی‌سر و صدای آمریکا از افغانستان خبر داد

روزنامه نیویورک تایمز با استناد به اظهارات فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان مبنی بر کاهش حدود دو هزار نفری این نیروها در طول یکسال گذشته، از خروج بی سر وصدای آمریکا از افغانستان خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به نوشته این روزنامه آمریکایی، "اسکات میلر"، دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، تعداد نیروهاهای آمریکایی در افغانستان در طول یکسال گذشته کاهش یافت و به حدود ۱۳ تا ۱۲ هزار نفر رسید، به عبارت دیگر، از تعداد این نیروها، دو هزار نفر کاسته شد.

مقامات نظامی افغانستانی و آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به نیویورک تایمز گفتند، برنامه خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان تا رسیدن تعداد آنها به 8 هزار و ۶۰۰ نفر ادامه خواهد داشت، رقمی که در پیش ‌نویس توافق اولیه آمریکا با طالبان در مورد خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان در نظر گرفته شده بود.

این پیش‌ نویس درست قبل از اینکه "دونالد ترامپ"، رئیس ‌جمهوری آمریکا، برنامه مذاکرات صلح با طالبان را به حالت تعلیق در آورد، تدوین شد اما،‌ امضا نشد.

ترامپ در برنامه "آمریکا اول" خود و نیز در رابطه با جنگ‌ های خاورمیانه بارها تاکید کرد، علاقه ای به درگیر کردن نیروهای آمریکایی در جنگ‌ های پر هزینه ندارد.

کاهش تعداد نیروهای آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در افغانستان از مطالبات طالبان است.

طالبان در مذاکرات صلح با آمریکا بارها اعلام کردند،‌ نیروهای خارجی باید به طور کامل از افغانستان خارج شوند.

آنهایی که در افغانستان با طالبان جنگیدند، معتقدند، حتی پس از امضای هرگونه توافق با طالبان، حضور نیروهای آمریکایی برای ادامه این مبارزه ضروری است زیرا خروج این نیروها می ‌تواند باعث تقویت قدرت نظامی طالبان و به خطر انداختن امنیت افغانستان شود.

میلر در حالی از خبر کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان سخن گفت که "مارک اسپر"، وزیر دفاع آمریکا، در سفر به کابل، با اشاره به ماندن ۸۶۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان طبق توافق با طالبان، گفت، این تعداد نیرو برای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت افغانستان کافی است.

نیویورک تایمز در پایان خاطر نشان کرد، ترامپ در طول یکسال گذشته از تلاش ‌های سیاسی دیپلمات‌ های آمریکایی در زمینه چانه زنی با طالبان و استفاده از گزینه تعداد نیروهای آمریکایی به عنوان اهرم چانه زنی ناامید شده است.