۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کد خبر 387834

هر سال برای گشایش سال قانونگذاری جدید توسط دولت، یک مراسم رسمی با سخنرانی ملکه در کاخ وست مینستر( محل پارلمان انگلیس) برگزار می‌شود. پارلمان انگلستان بالاترین مرجع قانونگذاری در این کشور است و از دو بخش مجلس عوام و مجلس اعیان تشکیل شده که هر یک در صحن های ویژه خود در کاخ وست مینستر تشکیل جلسه می دهند. پیش بینی می‌شود شروع دور جدید پارلمان انگلیس که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همزمان خواهد شد جنجالی و بحث برانگیز باشد. برخی از کارشناسان احتمال استعفای بوریس جانسون نخست وزیر این کشور را نیز پیش بینی کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، پادشاه یا ملکه انگلیس براساس سنت حق ورود به صحن مجلس عوام را که «خانه مردم» نامیده می شود، ندارد و محل جایگاه سلطنتی در مجلس اعیان است که نمایندگان مجلس عوام برای شنیدن سخنان آنها در لژ کنار صحن آن حضور می‌یابند. به طور معمول همسر ملکه وی را در این مراسم همراهی می‌کرد. اما طی دو سال گذشته و با بازنشسته شدن پرنس فیلیپ از وظایف سلطنتی، پرنس چارلز ولیعهد انگلیس در این مراسم ملکه را همراهی می‌کند.

در مراسم گشایش سالانه پارلمان، ملکه انگلیس طی تشریفاتی با کالسکه سلطنتی از کاخ باکینگهام عازم پارلمان شد و در کاخ وست مینستر با حضور اعضای خانواده سلطنتی، نمایندگان مجلس، نخست وزیر و اعضای کابینه جدید، برنامه های دولت را تشریح کرد. ملکه الیزابت دوم در سخنان خود گفت: اولویت دولت من همواره این بوده که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در ۳۱ اکتبر (۹آبان) ضمانت کند.