۰ نفر

رشد اقتصادی خاورمیانه کاهش می‌یابد

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۷
کد خبر: 387698
رشد اقتصادی خاورمیانه کاهش می‌یابد

بانک جهانی با توجه به کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه، پیش‌بینی خود از وضعیت اقتصادی خاورمیانه را تغییر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک جهانی در گزارش جدید خود از وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا پیش‌بینی کرد که متوسط رشد اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۱۹ با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۰.۶ درصد برسد. این بانک از کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان، افزایش تنش های ژئوپلتیکی و کاهش قیمت نفت به عناون مهم ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه نام برده است.

به گفته بانک جهانی، رشد اقتصادی بسیاری از کشورها از جمله عربستان، ایران، بحرین، امارات، کویت، عمان و قطر کمتر از سال گذشته خواهد بود. در بین کشورهای منطقه، مصر بیشترین رشد اقتصادی را با ۵.۴ درصد خواهد داشت و یکی از معدود کشورهایی نیز به شمار می‌رود که رشد اقتصادی آن ها در سال جاری به نسبت سال قبل بیشتر خواهد بود. مصر سال گذشته به رشد اقتصادی ۵.۲ درصدی دست یافته بود.

فرید بلهاج، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای بانک جهانی در همین رابطه گفت: کشورهای منطقه برای برقراری مجدد ثبات در سطح کلان اقتصادی دست به اصلاحات ساختاری زیادی زده اند اما این اصلاحات هنوز برای پاسخگویی به جمعیت در حال رشد سریع جویای کار کافی نیست. اکنون زمان آن است که رهبران منطقه به اصلاحات عمیق تر ترغیب شوند و موانع را از سر راه بردارند چرا که بازار ۴۰۰ میلیون نفری این منطقه محرک نیرومندی برای رشد و اشتغال بیشتر خواهد بود.

بانک جهانی هم چنین رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را برای سال بعدی ۲.۶ درصد و برای سال ۲۰۲۱ معادل ۲.۹ درصد پیش بینی کرده است. این گزارش ضمن هشدار به تنش‌های موجود در سطح منطقه اعلام کرد که این تنش ها به روند تجارت منطقه‌ای، سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت ها آسیب زده است.

رباح آذرکی، کارشناس ارشد بانک جهانی گفت: کم بودن فضای رقابت عادلانه به بخش خصوصی در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا آسیب زده است در حالی که این بخش در طول زمان ثابت کرده است یکی از منابع اصلی برای رشد و اشتغال زایی محسوب می‌شود.