۰ نفر

حلقه استیضاح ترامپ تنگ‌تر می‌شود

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۶:۴۵
کد خبر: 387069
حلقه استیضاح ترامپ تنگ‌تر می‌شود

هر چند بسیاری بر این باور بودند که موضوع آغاز جنگ ترکیه در سوریه و بحث خروج نیروهای امریکایی از سوریه می‌تواند تا حدی بحث استیضاح ترامپ را از صدر اخبار امریکا پایین بکشد، اما واقعیت آن است در این مدت هم اقدامات استیضاح‌کنندگان جریان داشت و هم رسانه‌های امریکا روند را به سمتی مدیریت کردند که تب و تاب استیضاح فروکش نکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، دادستان‌های فدرال امریکا به تازگی اعلام کردند که بازرگان مرتبط با رودی جولیانی را دستگیر کرده‌اند. این افراد متهم هستند که اقداماتی را در راستای عزل سفیر امریکا در اوکراین انجام دادند و قصد داشتند به شکل نامعلومی کمک‌هایی را از طریق اوکراین به حزب جمهوریخواه منتقل کنند.

کیفرخواستی که علیه لیو پارناس و ایگور فرومن مطرح شده، ادعا می‌کند که آنها تلاش‌های فراوانی برای برکناری ماری یوانوویچ از سمت سفیری امریکا در اوکراین انجام داده‌اند و گفته می‌شود او یک سال زودتر از موعد مقرر از ماموریت خود به امریکا فراخوانده شده است. او از جمله سفرایی بوده است که پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ به این سمت گمارده شده است. به نظر می‌رسد این افراد بر این عقیده بودند که خانم یوانوویج مانعی برای پولشویی در راستای ارسال کمک‌های خارجی به حزب جمهوریخواه و کمپین ترامپ بوده است و این افراد لابی بسیار سنگینی برای برکناری وی انجام دادند. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که رودی جولیانی در موقعیت بسیار نگران‌کننده‌ای قرار گرفته و هر لحظه ممکن است حکم بازداشت او نیز صادر شود و از طرفی محققان نشان دادند تا چه حد به اطرافیان ترامپ در این پرونده نزدیک شده‌اند.

نماینده پیشین کنگره امریکا پت سشن که سال گذشته نتوانست بار دیگر به عنوان نماینده جمهوریخواه تگزاس به مجلس نمایندگان راه پیدا کند از جمله افرادی است که گفته می‌شود در این پرونده درگیر است و در کنار جولیانی برای برکناری خانم یوانوویچ، لابی زیادی انجام داده است. هر چند سشن تایید نکرد که در این پرونده درگیر است، اما او هر گونه تخلف را نیز تکذیب کرد.

گفته می‌شود موضوع توقف کمک 400 میلیون دلاری نظامی امریکا به اوکراین از جمله مباحث قابل توجهی است که خانم یوانوویچ به خوبی در جریان آن قرار دارد. چرا او به شکل ناگهانی و بدون هیچ توضیحی در ماه مه ‌از سمت سفارت در اوکراین کنار گذاشته شد و گفته می‌شود جولیانی نقش عمده‌ای در این موضوع ایفا کرده است. طبق برنامه بناست خانم یوانوویچ روز جمعه به وقت ایالات متحده امریکا در جلسه استماع کمیته استیضاح دونالد ترامپ که متشکل از سه کمیته تخصصی مجلس نمایندگان است، شرکت کند. تا لحظه‌ای که خانم یوانوویچ در ساختمان کپیتول حاضر نشد، مشخص نبود که آیا بتواند در این جلسه حضور پیدا کند یا خیر. چرا که ممکن بود دولت دونالد ترامپ اجازه حضور وی برای شهادت را ندهد زیرا او هنوز کارمند وزارت خارجه محسوب می‌شود. اما در صورت حضور خانم یوانوویج می‌تواند اطلاعات قابل توجهی را از دلایل بلوکه شدن کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین ارایه دهد و از نقش رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ در این پرونده پرده‌برداری کند. چرا که به نظر می‌رسد این کمک بلوکه شده از سوی امریکا اهرم فشاری برای آغاز پرونده تحقیقات در خصوص هانتر بایدن، پسر جو بایدن بوده است.

یوانوویچ در بهار امسال به طور غیرمنتظره‌ای از سمت خود کنار گذاشته شد. گفته می‌شود برکناری خانم یوانوویچ به این دلیل انجام شد که هشداری مبنی بر سوءاستفاده دفتر ریاست ‌جمهوری از موقعیت خود در راستای مداخلات خارجی در انتخابات داخلی امریکا داده بود. جولیانی در تلاش برای برداشتن یووانویچ نقش جدی داشته است و گفته می‌شود جولیانی مدارکی را ارایه داده است تا نشان دهد او وفادار به رییس‌جمهور نیست.

دموکرات‌ها به ‌شدت مشتاق هستند که صحبت‌های یوانوویچ در مورد زمان حضور در اوکراین بشنوند تا از دلایل متوقف شدن کمک‌های نظامی امریکا به اوکراین پرده‌برداری شده و مشخص شود او تحت چه شرایطی از سمت خود برکنار شده است. حال باید دید در جلسه‌ای که بناست پشت درهای بسته برگزار شود آیا صحبت قابل توجهی برای ارایه خواهد داشت یا خیر. قرار بود سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا نیز بنا بود روز سه‌شنبه در این جلسه حضور داشته باشد، اما وزارت امورخارجه به وی دستور داد که در آن شرکت نکند. او اکنون یک احضارنامه دریافت کرده است که تا هفته آینده در این جلسه حضور پیدا کند. وکیل گوردون سونلند اما روز گذشته اعلام کرد که او هفته آینده در روز 17 اکتبر در جلسه استماع مجلس نمایندگان حضور پیدا خواهد کرد. ترامپ روز پنجشنبه عنوان کرده بود که شاید او اجازه ندهد یوانوویچ شهادت دهد. تا پنجشنبه بعد از ظهر هیچ منعی برای حضور یوانوویچ برای شهادت به نیامد. اما اگر او شهادت دهد می‌تواند بخش مهمی از تحقیقات برای استیضاح را تشکیل دهد. از طرفی دیگر روز گذشته سی‌ان ان گزارش داد که مشاور ارشد مایک پمپئو وزیرخارجه ایالات متحده نیز از سمت خود کناره‌گیری کرده است. گفته می‌شود، میشاییل مک‌کینلی به‌شدت از عملکرد وزارت خارجه در مورد حمایت از دیپلمات‌های خود در بحث پرونده اوکراین و به خصوص خانم یووانوویچ ناراضی بوده و از مدت‌ها قبل نیز خواهان کناره‌گیری از سمت خود بوده که به نظر می‌رسد جمعه صبح به وقت امریکا سمت خود را رسما ترک کرده است. نکته قابل توجه اینجاست که وزارت خارجه ایالات متحده نتوانست کمک خاصی به سفرای خود انجام دهد بلکه تنها با سیاست کاخ سفید همراهی کرد در صورتی که به نظر می‌توانست شخص مایک پمپئو پاسخگوی سوالات نمایندگان کنگره باشد یا به نحوی از سفرا و افرادی که احضار شدند که از سمت دولت و چه از سمت کاخ سفید حمایت شوند.