۰ نفر

وضعیت دشوار کردها در شمال سوریه

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 387067
وضعیت دشوار کردها در شمال سوریه

پیرمرد خسته و مچاله با نم اشکی در چشمانش، کنار جاده کمربندی«قامشلی» ایستاده است. همان جاده‎ای که زمانی او و دیگر همولایتی‎هایش پرچم امریکا را در دست گرفته بودند تا به نظامیان امریکایی که ایستاده بر نفربرهایشان در سر رؤیای تغییر رژیم در دمشق را می‎پروراندند، خوشامد بگویند.

 اما اکنون دیگر خبری از امریکایی‎ها نیست. «حسن رامو» زیر لب زمزمه می‎کند: «طعم خیانت، تلخ‎ترین طعم‎ها است.» مینی‎بوس می‎آید و او و ده‎ها کرد دیگر را که کنار جاده نالان و خاک آلود ایستاده‎اند، سوار می‎کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کمیته بین‎المللی نجات که کمک‎های جهانی به آسیب‎دیدگان را سازماندهی می‎کند، خبر داده تاکنون 64 هزار نفر از خانه و کاشانه خود در مناطق کرد نشین شمال سوریه گریخته‎اند. «مایستی باسول»، رئیس این کمیته می‎گوید: «اگر حملات ترکیه در خاک سوریه با همین شدت و حدت ادامه یابد، ممکن است، تعداد آوارگان تا 300 هزار نفر افزایش یابد. این در حالی است که این افراد هنوز زخم‎های داعش را بر پیکر خود احساس می‌کنند.» مطابق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان ملل نیز زندگی 700 هزار تا 1.7میلیون نفر در شمال سوریه تحت تأثیر این جنگ قرار خواهد گرفت.

با وجود افزایش نگرانی‎ها از وضعیت انسانی در مناطق کردنشین شمال سوریه، وزارت دفاع ترکیه صبح دیروز خبر داد، در حملات دو روز گذشته آنان به این مناطق 342 شبه‎نظامی کرد کشته شده‎اند. این وزارتخانه همچنین کشته شدن یک نظامی ترکیه و زخمی شدن سه نفر دیگر از آنان را تأیید کرد.

نگاه کردها به خارجی‎ها

کردهای سوریه که «حسن رامو» می‎گوید هرگز چنین خیانت‎ها و حملاتی را ندیده بودند، بعد از ناامید شدن از امریکا، با وجود واکنش هفته قبل دمشق مبنی بر این‌که آغوش وطن همیشه به روی آنها باز است، دست کمک به سوی جهان دراز کردند. به گزارش «اسپوتنیک»، الهام احمد، از رؤسای شورای سوریه دموکراتیک، در پارلمان اروپا از اروپاییان خواست، سفرای خود از ترکیه را فرابخوانند. او هشدار داد، کردها دیگر نمی‎توانند تعهدی درباره زندانیان داعشی بدهند. این در حالی است که روز پنجشنبه خبرها حاکی از آن بود، کردها دو زندانی مهم داعشی که بدلیل حضور در گروه چهار نفره داعشی های انگلیسی، «بیتلز» نامیده می‎شدند، تحویل امریکایی‎هایی داده‌اند که در حال حرکت از سوریه به سمت شمال عراق بودند. این دو داعشی مسئول اعدام جیمز فولی و استیون سوتلوف دو روزنامه‌نگار، پیتر کاسیگ امدادگر و همچنین کایلا مولر یک داوطلب مبارزه با داعش بودند. این در حالی است که شماری از زنان داعشی که در اردوگاه الهول در شمال سوریه به سر می‎بردند، با حمله به نگهبانان از این اردوگاه گریختند. امریکا نیز اعلام کرده‎است اگر در این حملات زندانیان داعش فرار کنند، مداخله نخواهد کرد.

به جز فرانسه که سفیر ترکیه را احضار کرد و نروژ که صادرات سلاح به این کشور را متوقف ساخت، درخواست کمک «الهام احمد» با سکوت نسبی اروپایی‎ها بدرقه شد. این در حالی بود که روز پنجشنبه، رجب طیب اردوغان در نخستین سخنان خود پس از آغاز نبردها در شمال سوریه، اروپاییان را تهدید کرد. او خطاب به سران اروپا گفت: اگر عملیات ما را استعمارگرانه بخوانید، درها را باز می‎کنیم و 3.5 میلیون پناهجو را به‌خاک شما می‎فرستیم.

در حالی که اروپا به کردها وعده داده است در نشست این هفته خود تحریم ترکیه را بررسی می‎کند، به نظر می‎رسد، کردهای سوریه درباره حل بحران بروز کرده با مشارکت دولت سوریه اختلاف نظر دارند. ریاض درار، یکی دیگر از رؤسای شورای سوریه دموکراتیک از روسیه خواسته است با توجه به اهمیتی که برای حفظ تمامیت ارضی و اتحاد سوریه قائل است، به جای ترکیه با سوریه گفت‎وگو کند. او تأکید کرد: «ما خواهان صلح و ثبات در داخل یک سوریه متحد هستیم.» این در حالی است که فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه ضمن تأکید بر این‌که آغوش دمشق به روی شهروندانش باز است، اعلام کرده‎است: «دولت سوریه بارها برای مصالحه با شهروندان خود اعلام آمادگی کرد. اما این درخواست‎ها بارها رد شد. اکنون نیز دمشق نمی‎تواند با دست‎نشانده‎های واشنگتن که به کشور خیانت کردند و سودای جدایی‎طلبی داشتند، مذاکره کند.»