۰ نفر

اتحادیه اروپا اعمال تحریم بر آنکارا را بررسی می‌کند

۱۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲
کد خبر: 386946
اتحادیه اروپا اعمال تحریم بر آنکارا را بررسی می‌کند

وزیر امور اروپایی دولت فرانسه گفت در جلسه‌های هفته آینده سران و وزیران خارجه اتحادیه اروپا، تحریم ترکیه و لغو موضوع پیوستن آنکارا به این اتحادیه مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در حالی که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه وارد سومین روز خود می‌شود، یک مقام فرانسوی از احتمال تحریم ترکیه توسط اروپا و لغو مذاکرات عضویت این کشور در این اتحادیه خبر داد.

«آمِلیه دومونشالین» وزیر امور اروپایی دولت فرانسه بامداد امروز (جمعه) گفت قرار است در جلسه‌ای که سران اتحادیه اروپا هفته آینده خواهند داشت، موضوع اعمال تحریم‌هایی بر ترکیه در پی اجرای عملیات «چشمه صلح» مورد بحث قرار بگیرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی این کشور در شمال شرق سوریه با اسم رمز چشمه صلح خبر داد و به دنبال آن جنگنده‌های این کشور برخی مواضع ی.پ.گ را که از سوی آنکارا تروریستی شناخته می‌شود، هدف قرار داد. 

به نوشته وبگاه «بلومبرگ» دومونشالین در احتمال تحریم ترکیه توسط اروپا توضیح داد: «این موضوع هفته آینده در جلسه شوری اروپا مورد به بحث گذاشته می‌شود. محکومیت [عملیات ترکیه توسط] ما قاطعانه است و فقط در حرف نخواهد بود».

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال لغو مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نیز تصریح کرد: «این قطعا یکی از گزینه‌های روی میز است... مطمئن باشید ما فقط به کلمات متوسل نخواهیم شد. تمام این‌ها هفته بعد مشخص می‌شود».

این مقام فرانسوی عملیات نظامی ترکیه را برای ثبات تمام منطقه غرب آسیا «تکان‌دهنده» خوانده و افزود: «ما در برابر وضعیتی که کاملا و مطلقا برای شهروندان و نیروهای سوری تکان‌دهنده است، ضعیف نخواهیم بود؛ نیروهایی که از اقدامات ائتلاف [ضد داعش] طی پنج سال گذشته پشتیبانی کرده‌اند».

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته بعد (سیزدهم اکتبر) در لوکزامبورگ و سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (هفدهم اکتبر) در بروکسل دیدار می‌کنند.

وزارت دفاع ترکیه نیز روز گذشته (پنجشنبه) ضمن اعلام موفقیت‌آمیز بودن حملات هوایی و زمینی شب گذشته علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال استان‌های الرقه و الحسکه در سوریه، گفت مناطق تعیین شده برای روز اول به تصرف نیروهای ترکیه درآمده است.

ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.

دولت سوریه از این تصمیم ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.