۰ نفر

پیونگ‌یانگ: ممکن است در گام‌های اعتمادساز مقابل آمریکا تجدید نظر کنیم

۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 386809
پیونگ‌یانگ: ممکن است در گام‌های اعتمادساز مقابل آمریکا تجدید نظر کنیم

وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به بیانیه کشورهای غربی علیه برنامه دفاعی این کشور، اعلام کرد ممکن است در برخی از گام‌های اعتمادسازی که تاکنون برداشته، تجدید نظر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه کره شمالی روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، هشدار داد که در صورت ادامه فشارها و اقدامات «تحریک‌آمیز» آمریکا، ممکن است در تدابیر اعتمادسازی که تاکنون مقابل آمریکا اجرایی کرده، تجدید نظر کند.

به نوشته خبرگزاری کره شمالی (KCNA)، در بخشی از این بیانیه با اشاره به درخواست کشورهای غربی برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی برنامه موشکی کره شمالی، به آزمایش موشکی اخیر آمریکا اشاره و عنوان شده است که این «اقدامی تحریک‌آمیز» بوده که با هدف اعمال فشار به پیونگ‌یانگ انجام شده است.

آمریکا هفته گذشته موشک بالستیک قاره‌پیمای «مینتمن ۳» را با موفقیت آزمایش کرد. فرماندهی ارتش آمریکا هدف از این آزمایش را نمایش «توان بازدارندگی» واشنگتن اعلام کرده و مدعی شده است که این آزمایش با تحولات روز از جمله شکست‌های مکرر مذاکرات با کره شمالی ارتباطی ندارد.

در بیانیه کره شمالی به گفت‌وگوهای هفته گذشته دو کشور در استکهلم سوئد هم اشاره و عنوان شده است که پیونگ‌یانگ انتظار داشت آمریکا با رویکردی معقول در مذاکرات حاضر شود، اما این انتظار برآورده نشده است.

این بیانیه می‌افزاید: «صبر ما حدی دارد. خویشتنداری‌ای که تاکنون نشان داده‌ایم، تا ابد ادامه نخواهد یافت.»

در ادامه بیانیه پیونگ‌یانگ آمده است: «واقعیت این است که با وجود هشدارهای ما، شورای امنیت به شکلی غیرمنصفانه مسئله حق ما برای دفاع از خود را به طرف‌هایی نامربوط سپرده است. این امر ما را وامی‌دارد تا در اقدامات پیش‌دستانه‌ای که با هدف اعتمادسازی با ایالات متحده انجام داده‌ایم، تجدید نظر کنیم.»

کره شمالی و آمریکا نزدیک به دو سال است که در حال مذاکرات مستقیم هستند. با وجود آنکه آمریکا در ابتدا وعده داده بود که این مذاکرات به گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌های پیونگ‌یانگ منجر می‌شود و در حالی که کره شمالی تاکنون اقداماتی را در جهت محدود کردن برنامه اتمی‌اش انجام داده، واشنگتن هیچ‌یک از تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را رفع نکرده است.

پیونگ‌یانگ با هدف نشان دادن حسن نیت در مذاکرات، تاکنون چند تأسیسات آزمایش موشکی و اتمی را تخریب کرده است. به عنوان نمونه، اوایل سال گذشته میلادی، کره شمالی پایگاه آزمایش اتمی «پونگی ری» را در حضور خبرنگاران غربی تخریب کرد. این مرکز میزبان هر شش آزمایش اتمی تاریخ این کشور بوده است. پیونگ‌یانگ همچنین ماه‌هاست که آزمایش اتمی و آزمایش موشک‌های دوربرد را متوقف کرده و آزمایش‌های اخیر این کشور هم به موشک‌های کوتاه‌برد و کوچک محدود بوده است.

جدیدترین دور مذاکرات دو کشور هفته گذشته در حالی در سوئد به پایان رسید که پیونگ‌یانگ واشنگتن را به اتخاذ مواضع نامعقول در گفت‌وگوها متهم کرد. کره شمالی اعلام کرده است تا زمانی که آمریکا از مواضع خود عقب‌نشینی نکند، دیگر در این «مذاکرات مشمئزکننده» شرکت نمی‌کند. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه کره شمالی بعد از مذاکرات هفته گذشته منتشر کرد، عنوان شده است که دولت آمریکا به دلیل وجود فشارهای داخلی و نداشتن دستاورد در سیاست خارجی، صرفا به دنبال آن است تا از مذاکرات با کره شمالی برای خود دستاورد بسازد.