۰ نفر

امتناع رسمی کاخ‌سفید از همکاری با کنگره

۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبر: 386738
امتناع رسمی کاخ‌سفید از همکاری با کنگره

کاخ‌سفید با انتشار نامه‌ای هشت صفحه‌ای تحقیقات ناظر بر استیضاح دونالد ترامپ را «تئاتر سیاسی» خوانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل،  کاخ‌سفید با انتشار نامه‌ای هشت صفحه‌ای تحقیقات ناظر بر استیضاح دونالد ترامپ را «تئاتر سیاسی» خوانده است. در این نامه تصریح شده، مقام‌های دولت امریکا از همکاری با کنگره در ارتباط با ماجرای اوکراین اجتناب می‌کنند. در این میان آنچه دموکرات‌ها را بیش از پیش نگران کرده انتشار خبر خروج قریب‌الوقوع دولت امریکا از پیمان «آسمان باز» است که می‌تواند رقابت‌های تسلیحاتی را در جهان تشدید کند.

همکاری نکردن ترامپ و کاخ‌سفید با نمایندگان کنگره پدیده تازه‌ای نیست. اما آنچه تازگی دارد، سطح امتناع از همکاری با قوه مقننه است. پیش از آن نیز، ترامپ در ارتباط با دو پرونده دیگر، یکی تماس‌های تیم انتخاباتی او با مقامات روسیه و همچنین حساب‌های مالیاتی خود از همکاری با کنگره سرباز زده بود. آسوشیتدپرس چهارشنبه خبر مربوط به نامه رسمی کاخ‌سفید به نمایندگان ارشد حزب دموکرات را رسانه‌ای کرده است. در این نامه هشت صفحه‌ای، تحقیقات ناظر بر طرح استیضاح ترامپ اقدامی با انگیزه‌های سیاسی ارزیابی شده است. در این نامه تصریح شده تلاش نمایندگان دموکرات از به راه انداختن چنین کارزاری آسیب رساندن به حیثیت رییس‌جمهوری امریکا در انتخابات ۲۰۲۰ بوده است.

نامه کاخ‌سفید با اعتراض شدید نمایندگان دموکرات روبرو شده است. نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، اعلام کرده رییس‌جمهور امریکا بر فراز قانون قرار ندارد. آدام شیف رییس کارگروه اطلاعاتی مجلس نمایندگان، هم گفته همکاری نکردن دولت ترامپ با تحقیقات مربوط به پرونده اوکراین مدرک دیگری برای صحت داشتن اتهام سوءاستفاده ترامپ از اختیارات و قدرت خود است. همکاری نکردن دولت ترامپ با کنگره با حاضر نشدن گوردون ساندلند سفیر امریکا در اتحادیه اروپا، در نشست کنگره آغاز شد. سفیر امریکا در اتحادیه اروپا به عنوان یکی از افراد مطلع در پرونده اوکراین برای پاسخ به پرسش نمایندگان به کنگره دعوت شده بود اما از حضور در جلسه پاسخگویی اجتناب کرد.

نمایندگان دموکرات تهدید کرده‌اند که علیه کسانی که در کار تحقیقات قوه مقننه در ارتباط با پرونده اوکراین کارشکنی کنند، به لحاظ حقوقی اقدام خواهد شد. در نامه کاخ‌سفید اما آمده که تهدید به مجازات نیز نمی‌تواند آنها را وادار به حضور در کنگره و شرکت در این تئاتر سیاسی کند.

پرونده اوکراین مربوط به تماس تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی است. ترامپ در این تماس تلفنی پرداخت کمک نظامی۴۰۰میلیون دلاری به اوکراین را منوط به همکاری زلنسکی در پرونده تحقیقات پیرامون فساد مالی هانتر بایدن کرده بود. هانتر بایدن، پسر جو بایدن رقیب اصلی انتخاباتی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ امریکا است. هدف از چنین اقدامی آسیب رساندن به حیثیت بایدن بوده است. تاکنون دو مامور سازمان‌های اطلاعاتی امریکا درباره تماس تلفنی یاد شده اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

تلاش ترامپ برای کارشکنی در روند استیضاح در شرایطی است که نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد نیمی از امریکایی‌ها از استیضاح و برکناری او از قدرت حمایت می‌کنند.  پولیتیکو چهارشنبه گزارش داده که نظرسنجی مشترک این نشریه و شرکت «مورنینگ کانسالت» که در روزهای دوشنبه و سه‎شنبه هفته جاری انجام شده، نشان می‌دهد ۵۰درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام شده، از اقدام سنا در برکناری ترامپ از قدرت حمایت می‌کنند. ۴۳درصد نیز با برکناری ترامپ مخالفت کرده‌اند و هفت درصد نیز گفته‌اند که هنوز مردد هستند.  جیمی کارتر رییس‌جمهور اسبق امریکا، هم که به ترامپ نسبت به تلاش برای مانع ایجاد کردن بر سر راه تحقیقات دموکرات‌ها هشدار داده، از روند استیضاح ترامپ استقبال کرده است. او همچنین گفته که اقدام ترامپ در جلوگیری از شهادت دادن مقام‌های دولتش در کنگره تنها باعث به وجود آمدن مدارک بیشتر خواهد شد.

  خروج از پیمان «آسمان باز»

در این میان، آنچه نگران دموکرات‌ها را تشدید کرده انتشار گزارش‌هایی مبنی بر خروج دولت از پیمان «آسمان باز» است. این پیمان ۱۹۹۲ میان چهار کشور، از جمله امریکا و اتحادیه جماهیر شوروی سابق امضا و از سال۲۰۰۲ به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن، کشورهای عضو می‌توانند در آسمان یکدیگر پروازهای تجسسی انجام دهند تا بطور مستقیم از تحرکات نظامی همدیگر اطلاع یابند و بدین‌ترتیب به یکدیگر مظنون نباشند. سی‌ان‌ان چهارشنبه نوشته، خروج امریکا از این معاهده می‌تواند بر توانایی این کشور در کسب اطلاعات از وضعیت نظامی روسیه و دیگر کشورها اثر منفی بگذارد. کارشناسان نگران هستند که خروج امریکا از این معاهده به رقابت تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو دامن بزند، خصوصا اینکه امریکا در نظر دارد یک موشک کروز غیرهسته‌ای را که برای مقابله با چالش روسیه در اروپا طراحی شده بزودی آزمایش کند.

گفته شده، چندین سناتور امریکایی در نامه‌ای به کاخ‌سفید گفته‌اند خروج امریکا از این پیمان «هدیه دیگری از دولت ترامپ به پوتین است. این سناتورها گفته‌اند در راستای خروج از این پیمان، هیچ مشورتی با قانونگذاران امریکایی، یا متحدان واشنگتن نشده و این موضوع نگران‌کننده است.»

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آنها شود، ایجاد شده است. معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است. مفهوم اولیه این طرح ۱۹۵۵توسط دوایت آیزنهاور رییس‌جمهور وقت امریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارایه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبرو شد. بعد از مخالف شروری، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش پدر مجدداً در مورد آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه‌ای در ۲۴ مارس ۱۹۹۲شد. در نهایت نیز از اول ژانویه ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد. ترامپ از زمان ورود به کاخ‌سفید بسیاری از معاهدات و پیمان‌های مهم بین‌المللی، امریکا را خارج کرد که تلاطمات سیاسی جهانی را به همراه داشته است که می‌توان به خروج از پیمان‌‌های آب و هوایی پاریس، پیمان تجاری نفتا، توافق هسته‌ای ایران، و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشاره کرد.