۰ نفر

ترامپ: مجبوریم از جنگ‌های بی‌پایان خارج شویم

۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱:۰۸
کد خبر: 386655
ترامپ: مجبوریم از جنگ‌های بی‌پایان خارج شویم

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه قصد دارد چه واکنشی به عملیات ترکیه در سوریه نشان دهد بر ضرورت خروج کشورش از جنگ‌های بی‌پایان تأکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه بر ضرورت خروج آمریکا از «جنگ‌های بی‌پایان» تأکید کرد. 

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قصد دارد اقدامی در خصوص عملیات ترکیه صورت دهد گفت: «ما هیچ سربازی در آن منطقه نداریم. سه سال است که داریم با ترکیه صحبت می‌کنیم. آنها سال‌های متمادی است که می‌خواهند این کار را (حمله به کردها را) انجام دهند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «آنها (ترکیه و کردها) قرن‌ها است که با هم جنگ دارند. صدها سال است که با هم می‌جنگند.»

وی اضافه کرد: «ما با هر دو طرف صحبت می‌کنیم. به رئیس‌جمهور اردوغان گفته‌ایم چه احساسی داریم. با هر دو طرف صحبت می‌کنیم ببینیم اوضاع چه می‌شود.»

ترامپ تأکید کرد: «داریم از جنگ‌های بی‌پایان خارج می‌شویم؛ مجبوریم این کار را انجام دهیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی قبل‌تر هم در حساب کاربری خودش در توئیتر سخنان مشابهی مطرح کرده و نوشته بود: «ایالات متحده ۸ تریلیون دلار برای جنگ و حفاظت از خاورمیانه خرج کرد. هزاران نفر از سربازان فوق‌العاده ما کشته یا به شدت زخمی شده‌اند. میلیون‌ها نفر هم از سوی دیگر کشته شدند.»

وی افزود: «رفتن به خاورمیانه بدترین تصمیمی بود که تاکنون در تاریخ کشور ما گرفته شده است! ما با فرضی غلط و اکنون ردشده، یعنی تسلیحات کشتار جمعی، به جنگ رفتیم. [تسلیحات کشتار جمعی] در کار نبود! حالا داریم به آرامی و با دقت سربازان بزرگ و ارتش خود را به خانه می‌آوریم.»

اشاره ترامپ، به حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق است که به بهانه مقابله با «تسلیحات کشتار جمعی» این کشور انجام گرفت. در جریان تجاوز نظامی آمریکا که تا سال ۲۰۱۱ میلادی ادامه داشت، بیش از یک میلیون عراقی و نزدیک به ۴۵۰۰ نظامی آمریکایی کشته شدند. 

کاخ سفید این هفته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

در بیانیه کاخ سفید عنوان شده بود که ترکیه پذیرفته چند هزار عضو داعش را که در ماه‌های گذشته اسیر شده‌اند و حالا در اختیار آمریکا و کردها قرار دارند، تحویل بگیرد. اغلب این افراد اتباع اروپا هستند، اما با وجود درخواست مکرر ترامپ، سران کشورهای اروپایی از پذیرش و محاکمه آن‌ها خودداری کرده‌اند. ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که ممکن است این اسرا را آزاد کند.

ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد. دولت ترکیه امروز اعلام کرد که «به زودی» عملیات در شمال سوریه را آغاز می‌کند.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش چهارشنبه شب تصریح کرد: «عناصر دستگیرشده داعش که توسط کردها در شمال سوریه بازداشت‌شده‌اند قصد دارند به سمت اروپا، یعنی کشور خودشان که از آنجا آمده‌اند فرار کنند.»