۰ نفر

بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۵
کد خبر: 386022
بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا

مایک پمپئو، هفتادمین وزیر خارجه در تاریخ دیپلماسی آمریکاست که قدمتی حدود 230سال دارد. او که اکنون حدود یک سال و نیم است در این سمت حضور دارد، از سوی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به‌عنوان بدترین وزیر خارجه آمریکا معرفی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اواخر سال1985، جورج شولتز، وزیر خارجه وقت آمریکا، رونالد ریگان، رئیس‌جمهور آمریکا را تهدید به استعفا کرد؛ این اقدام نه به‌خاطر اختلاف‌نظر در مورد مسائل سیاسی، بلکه بر سر اصول حرفه‌ای بود. پس از افشای حجم بالایی از اطلاعات حساس دولتی، ریگان تصمیم گرفت کارکنان دولت را که تعدادشان به 180هزار نفر می‌رسید، با استفاده از دستگاه دروغ‌سنج ارزیابی کند. این تصمیم 4500‌کارمند وزارت خارجه را هم شامل می‌شد و شولتز به‌شدت مخالف این اقدام بود. شولتز ریگان را تهدید به استعفا کرد و ریگان تنها یک روز بعد از تصمیم خود عقب نشست.

شولتز برای دستگاه دیپلماسی آمریکا همیشه نقش یک گوهر باارزش را داشته که تکرارشدنی نبوده است؛ به‌خصوص در دوره‌‌ کنونی. به‌نظر می‌رسد مایک پمپئو هیچ‌یک از اصول حرفه‌ای را از جورج شولتز به ارث نبرده است. پمپئو تنها یک چیز را خوب یاد گرفته‌ و آن هم اینکه هرگز اقدامی نکند یا سخنی نگوید که دونالد ترامپ را برنجاند.

سی‌ان‌ان به نقل از 2دیپلمات باسابقه آمریکایی که در دوره‌های مختلف در دولت‌های دمکرات و جمهوریخواه در وزارت خارجه آمریکا فعالیت داشته‌اند، آورده است که هرگز فردی را مثل مایک پمپئو ندیده‌اند که تا این حد مناسب جایگاه وزارت خارجه نباشد. به اعتقاد آنها، پمپئو تنها به‌دنبال اهداف سیاسی خود است و حفظ شغلی که دارد برایش از هر چیز دیگری مهم‌تر است. به گفته‌ این 2 دیپلمات آمریکایی، حضور پمپئو در رأس وزارت خارجه آمریکا هیچ منفعتی برای منافع ملی این کشور نداشته و به همین دلیل او می‌تواند به‌عنوان بدترین وزیر خارجه آمریکا شناخته شود.

پمپئو، وزیر خارجه رئیس‌جمهوری است که در تاریخ آمریکا سابقه‌ نداشته است. ترامپ نشان داده ‌‌در مسائل امنیتی و سیاست خارجی به هیچ‌کسی اعتماد ندارد و همه‌‌چیز را از دریچه چشم خود می‌بیند. سی‌ان‌ان در گزارش خود ضمن اشاره به دخالت‌های ترامپ به‌خصوص در زمینه سیاست خارجی آمریکا، اشاره کرده که شاید به همین دلیل است که بسیاری معتقدند دوام‌آوردن در کابینه او در جایگاه وزیر خارجه، کار هرکسی نیست.

ترامپ طی روزهای اخیر در یک بحرانی فرورفته که یک سوی آن استیضاح و برکناری از قدرت قرار دارد؛ بحرانی که اگرچه در حوزه مسئولیت‌ مایک پمپئو بوده، هرگز با مخالفت او روبه‌رو نشده است. ترامپ متهم است رئیس‌جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده تا در مورد فساد مالی فرزند جو بایدن، رقیب احتمالی‌‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، تحقیق کند. طبق گزارش سی‌ان‌ان، پمپئو روزی که ترامپ طی تماس تلفنی از رئیس‌جمهور اوکراین خواست با هدف ضربه‌زدن به بایدن، تحقیقات قضایی در مورد فعالیت‌های فرزندش را در اوکراین آغاز کند، در دفتر ترامپ حضور داشته و شاهد این مکالمه بوده است.

مایک پمپئو در مدت حضورش در وزارت خارجه آمریکا، نه‌تنها به جایگاه این کشور در مناطق مختلف جهان کمکی نکرده، بلکه آمریکا را به بحران‌های جدی وارد کرده است. در خاورمیانه، انفعال پمپئو و دیپلماسی غیرمنعطف و ستیزه‌جویانه او، آمریکا را تا آستانه یک جنگ تمام‌عیار با ایران پیش برده است. رویکرد او در سیاست خارجی آمریکا، شانس هرگونه مذاکره‌ میان 2کشور را به کلی از بین برده است.

از سوی دیگر، پمپئو در ماجرای قتل جمال خاشقجی از سوی سعودی‌ها، حتی گزارش سازمان سیا را هم زیر سؤال برده است. طبق این گزارش، محمد‌بن‌سلمان دستور قتل نویسنده روزنامه واشنگتن‌پست را صادر کرده است. پمپئو اما اعلام کرده که این گزارش را دقیق نمی‌داند و هیچ ارتباط مستقیمی میان بن‌سلمان و قتل خاشقجی وجود ندارد. این انفعال پمپئو در برابر بن‌سلمان باعث شده تا این شاهزاده سعودی در دیگر مسائل خاورمیانه، رفتاری تهاجمی‌تر از خود بروز دهد. حملات نظامی عربستان به یمن همچنان ادامه دارد و تاکنون ده‌ها هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است. مایک پمپئو یکی از مهم‌ترین حامیان عربستان در دولت آمریکا به شمار می‌رود و همچنان از ادامه فروش تسلیحات به سعودی‌ها حمایت می‌کند.

پمپئو در رویارویی با اروپایی‌ها که دائما از آنها به‌عنوان متحدان سنتی آمریکا یاد می‌شده، دونالد ترامپ را همراهی و یاری کرده است. او تنها مبلغ سیاست‌های آمریکا در تحت فشار قرار‌دادن دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا بوده است؛ سیاست‌هایی که این کشور را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده است. پمپئو مجری سیاست رئیس‌جمهور آمریکا در قبال کره‌شمالی هم بوده است؛ سیاستی که تاکنون هیچ ثمره‌ای جز تعدادی عکس یادگاری نداشته است.

اخراج رکس تیلرسون از وزارت خارجه و جانشینی پمپئو به جای او، نقطه آغاز نزول جایگاه وزارت خارجه این کشور و دیپلماسی در دولت آمریکا بوده است. ترامپ هفته گذشته با تصمیمی ناگهانی، سفیر آمریکا در اوکراین را برکنار کرد. او تنها فردی است که به‌نظر می‌رسد در ماجرای تحت فشار قرار‌دادن رئیس‌جمهور اوکراین، مخالف بوده است. او برای دفاع از کارکنان وزارت خارجه، هرگز اقدامی نکرده است و ترجیح داده تنها مجری خواسته‌های رئیس‌ خود باشد.

پمپئو در تمامی اقدامات ترامپ در زمینه سیاست خارجی که به بی‌اعتباری آمریکا منتهی شده، همدست دونالد ترامپ بوده است. او در یک سال باقیمانده از دولت ترامپ تنها با بازگشت به دیپلماسی می‌تواند سابقه حرفه‌ای خود را نجات دهد. پمپئو نشان داده به جای مذاکره با دشمنان آمریکا، ترجیح می‌دهد برای آنها سخنرانی کند؛ رویکردی که تا به اینجا تنها به‌ضرر آمریکا تمام‌شده است.

مایک پمپئو در مدت حضورش در وزارت خارجه آمریکا، نه‌تنها به جایگاه این کشور در مناطق مختلف جهان کمکی نکرده، بلکه آمریکا را وارد بحران‌های جدی کرده است. رویکرد او در مسئله ایران  شانس هرگونه مذاکره میان 2کشور را به کلی از بین برده است.