۰ نفر

پایان بدون نتیجه مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی در سوئد؛

واشنگتن چیزی برای معامله نداشت

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۷:۱۴
کد خبر: 385899
واشنگتن چیزی برای معامله نداشت

در حالی که کره‌شمالی یک هفته پیش اعلام کرده ‌بود مذاکرات با امریکا را از روز شنبه ازسر می‌گیرد، هیات‌های دو کشور در سوئد فقط بعد از چند ساعت مذاکره در همان دور اول به این گفت‌وگوها پایان دادند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، به گفته مقام‌های کره‌شمالی با وجود ادعای واشنگتن مبنی بر ارایه پیشنهادها و ابتکارات تازه برای توافق میان دو کشور در این گفت‌وگوها، هیچ پیشنهاد قابل‌قبولی از سوی امریکا مطرح نشده و در واقع نمایندگان امریکایی با دست خالی و فقط به قصد گرفتن امتیاز با رویکردی که به گفته رییس هیات کره‌شمالی «رویکرد نخ‌نمای واشنگتن» در مذاکرات بود، به سوئد آمده‌ بودند. این اولین دور گفت‌وگوها میان دو کشور بعد از سفر غیررسمی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا به منطقه غیرنظامی مرز دو کره و گفت‌وگوی خصوصی با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در ماه تیر بود. حالا نمایندگان کره‌شمالی می‌گویند که امریکایی‌ها بعد از سه دیدار میان رهبران دو کشور در سنگاپور، ویتنام و منطقه غیرنظامی میان دو کره، هنوز نتوانسته‌اند پیشنهاد قابل‌قبولی برای معامله با کره‌شمالی ارایه دهند.

کیم میونگ گیل، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کره‌شمالی که روز شنبه را به مذاکره با هیات امریکایی گذرانده ‌بود، بعد از پایان نشست‌هایش به خبرنگاران گفت که دولت ایالات‌متحده برای «عقب‌نشینی از دیدگاه‌ها و رویکردهای نخ‌نما» آمادگی ندارد. کیم میونگ گیل تاکید کرد: «این مذاکرات به هیچ‌وجه انتظارات ما را برآورده نکرده و به همین دلیل ادامه نمی‌یابد.» او اضافه کرد که مسوولیت شکست مذاکرات برعهده طرف امریکایی است. مقام‌های وزارت خارجه امریکا در برابر مدعی شدند که نظرات مطرح شده از سوی کیم میونگ گیل، بازتاب‌دهنده «محتوا و روح مذاکرات» نیست. به گفته مقام‌های حاضر در محل مذاکرات میان کره‌شمالی و امریکا در سوئد، گفت‌وگوها ۸ ساعت و نیم طول کشید. به گفته هیات امریکایی، میانجی سوئدی از آنها خواسته است که دو هفته دیگر برای ادامه گفت‌وگوها با کره‌شمالی مجددا به سوئد سفر کنند.

با وجود اعلام نارضایتی کره‌شمالی از فقدان دستور کار و پیشنهاد قابل‌قبول از سوی واشنگتن، مورگان اروتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شده است در این گفت‌وگوها «ایده‌ها و ابتکارات خلاقانه‌ای برای بحث با هیات کره‌شمالی» از سوی امریکا ارایه شده است. او توضیحی در مورد جزییات و محتوای این ایده‌ها و ابتکارات خلاقانه نداد و نگفت که آیا مساله رفع تحریم‌ها که اصلی‌ترین خواسته کره‌شمالی است در جریان این مذاکرات از سوی طرف امریکایی پیشنهاد شده است یا نه. پیش از آغاز دور جدید گفت‌وگوها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، با وجود یک آزمایش موشکی تحریک‌آمیز از سوی کره‌شمالی که با شلیک یک موشک از زیر دریایی به سمت آب‌های ژاپن انجام شد، جو مثبتی در مورد احتمال موفقیت مذاکرات هسته‌ای در سوئد وجود داشت. سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به اینکه چرا با وجود انتظارات از پیشرفت گفت‌وگوها، مذاکرات روز شنبه با شکست مواجه شد، تاکید کرد: «ایالات‌متحده و جمهوری دموکراتیک خلق کره بعد از ۷۰ سال جنگ و خصومت در شبه ‌جزیره کره نمی‌توانند انتظار داشته ‌باشند که در یک گفت‌وگوی یک روزه تمام مشکلات را پشت‌سر بگذارند.» در برابر رییس هیات کره‌ای در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به ادعاهای طرف امریکایی در مورد وجود ابتکارات تازه در مذاکرات سوئد گفت: «طرف امریکایی با ادعاهایی در مورد آمادگی برای انعطاف در مذاکرات و ارایه شیوه‌ها و راه‌حل‌های ابتکاری، انتظارات را بالا برده بود، اما گفت‌وگوهای امروز (شنبه) کاملا ناامیدکننده ‌بودند و ایالات‌متحده به‌شدت اشتیاق ما را برای مذاکره ازبین برد. آنها هیچ چیز سر میز مذاکره نیاورده‌ بودند.»

دولت سوئد که به عنوان میانجی مذاکرات، انجام این گفت‌وگوها را در نزدیکی استکهلم تسهیل کرده ‌بود، با وجود ادعای ایالات‌متحده در مورد ادامه مذاکرات بعد از دو هفته، جزییاتی در مورد برنامه این کشور برای ادامه مذاکرات ارایه نداده است. وزارت خارجه سوئد از پاسخ به این سوال که آیا طرف کره‌ای ادامه مذاکرات در آینده را پذیرفته است یا نه، خودداری کرد. گفت‌وگوهای هسته‌ای میان امریکا و کره‌شمالی از اسفند ماه سال گذشته و با شکست گفت‌وگوها میان رهبران دو کشور در ویتنام متوقف شده‌ بود و دولت امریکا بعد از ۷ ماه تلاش مستمر (به جز یک نشست غیررسمی میان کیم و ترامپ در منطقه غیرنظامی مرز دو کره) توانسته ‌بود نمایندگان کره‌شمالی را بار دیگر به حضور بر سر میز مذاکره راضی کند. مذاکره‌کننده ارشد کره‌شمالی، که با حضور یک مترجم در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد که همچنان چشم‌انداز مثبتی در مورد خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره وجود دارد، اما پیش‌نیاز این مساله «رفع بدون استثنای تمامی موانعی است که امنیت و توسعه کره‌شمالی را به خطر می‌اندازند.»

همزمان با شکست مذاکرات امریکا با کره‌شمالی، خبرگزاری دولتی شینهوای چین خبر داده است که رییس‌جمهور چین در پیامی به رهبر کره‌شمالی، از توسعه روابط میان دو کشور خبر داده است. به نوشته شینهوا، شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین در پاسخ به پیام رهبر کره‌شمالی برای تبریک هفتادمین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین نوشته است: «روابط دو کشور به یک وضعیت بی‌سابقه رسیده است و روابط چین و کره‌شمالی به سمت یک عصر تاریخی نوین حرکت می‌کند.»

جنی تاون، پژوهشگر مسائل کره‌شمالی در موسسه مدار ۳۸ شمالی (38 North) به رویترز می‌گوید که به نظرش انتظارات مقام‌های کره‌شمالی از این دور گفت‌وگوها بسیار بالا بوده است. به گفته این کارشناس، «کره‌ای‌ها بعد از برکناری بولتون از مقام مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا انتظار داشتند که انعطاف‌های جدی از سوی امریکا در مورد انتظارات از کره‌شمالی به عنوان اولین گام برای خلع سلاح مشاهده کنند. هر چند به نظر می‌رسد طرف کره‌ای خیلی از رویکرد همه‌چیز با هیچ‌چیز در مذاکرات فاصله گرفته است، اما به نظر می‌رسد همچنان شکاف عمیقی میان انتظارات دو کشور از نتیجه گفت‌وگوها وجود دارد.»