۰ نفر

پیچ حساس استیضاح برای ترامپ

۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 385636
پیچ حساس استیضاح برای ترامپ

این روزها استیضاح تبدیل به مهم‌ترین کلیدواژه محافل سیاسی امریکا شده است. دموکرات‌ها با جدیت به دنبال پیشبرد فرآیند استیضاح دونالد ترامپ هستند.

 بازی که شروع آن دست آنهاست اما به پایان رساندنش دیگر دست آنها نیست. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده نیز این موضوع را به خوبی می‌داند و شاید همین موضوع تبدیل به عاملی برای اعتماد به نفس او شده چراکه تا به امروز این اطمینان را به او داده است که اگر فرآیند استیضاح در مجلس نمایندگان تایید شود و به سنا ارجاع داده شود قطعا با توجه به اینکه اکثریت در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد، رای به استیضاح ترامپ نخواهند داد. به همین دلیل بود که دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران این اطمینان را داد که اگر استیضاح در مجلس نمایندگان نیز تایید شود در مجلس سنا تایید نخواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، سوال اینجاست که اگر مدارک به حدی باشد که نشان دهد دونالد ترامپ از جایگاه خود سوءاستفاده کرده است آیا جمهوریخواهان حاضرند باز هم چشم خود را به روی حقیقت ببندند. اکنون نیز رسانه‌های امریکایی موضوعی را مطرح کردند که پای یک فرد دیگر برای شکایت از دونالد ترامپ در خصوص تماس تلفنی با رییس‌جمهور اوکراین باز شده است. گفته می‌شود که این فرد از جامعه اطلاعاتی امریکا دومین فردی است که به این پرونده ورود کرده و شکایت خود را اعلام می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازرس کل جامعه اطلاعاتی امریکا با این فرد دیدار داشته و گفت‌وگویی در این زمینه صورت گرفته است. به گفته دو مقام آگاه به نیویورک‌تایمز این مقام اطلاعاتی از مکالمات میان ترامپ و رییس‌جمهور اوکراین آگاهی کامل دارد و قصد دارد، شکایت علیه این موضوع را اعلام کند و در کنگره نیز شهادت دهد.

گفته می‌شود که این مقام اطلاعاتی اشراف بیشتری نسبت به فردی دارد که در گام اول از دونالد ترامپ بابت تماس تلفنی خود با رییس‌جمهور اوکراین شکایت کرد. چراکه دونالد ترامپ سعی داشته با استفاده از قدرت سیاسی خود و فشار وارد کردن به یک کشور خارجی تحقیقاتی را علیه یک رقیب سیاسی راه‌اندازی کند. مایکل اتکینسون که به عنوان بازرس کل جامعه اطلاعاتی امریکا فعالیت می‌کند روز جمعه قانونگذاران امریکایی را در جریان این اتفاق قرار داده است. او گفته است که یک مقام دیگر به دنبال شکایت از دونالد ترامپ است اما هنوز جزییات آن به طور کامل روشن و مشخص نیست.

از همین رو شکایت جدید به ویژه از سوی فردی که با این موضوع از نزدیک آشناست، می‌تواند اعتبار بیشتری به نسبت اولین شکایت در این پرونده دهد. گفته می‌شود که عملا در این جریان نیمی از مقام‌های امریکایی نیز دخیل هستند چراکه بسیاری از آنها درگیر این جریان بوده‌اند و از آن آگاهی داشتند.

اما مشخص نیست که ملاقات آقای اتکینسون با نفر دوم چه ابعادی داشته و هنوز نمی‌توان بیان کرد که آیا این فرد اطلاعات جدیدی ارایه کرده یا اینکه به دنبال تضمین‌های ویژه از سوی بازرس کل برای ارایه شکایت خود بوده است. گفته می‌شود، شاهدانی که با بازپرس‌ها همکاری می‌کنند تحت حمایت قوانین فدرال قرار می‌گیرند. این موضوع می‌تواند تهدید جدی‌تری را برای دونالد ترامپ ایجاد کند. هر چند کاخ سفید و شخص ترامپ به‌شدت از دموکرات‌های کنگره و به خصوص مجلس نمایندگان انتقاد کرده و قصد دارد، اجازه ندهد فرآیند استیضاح نیز پیش برود اما به هر حال روند استیضاح جریان دارد. دولت حتی ابتدا سعی داشت، اجازه ندهد شکایت‌هایی که به دست آقای اتکینسون رسیده است را علنی کند و اجازه به اشتراک گذاشتن آن را با قانونگذاران ندهد اما در عمل نتوانست کاری از پیش ببرد. با این حال دونالد ترامپ حتی علاقه دارد بیان کند که او مورد یک جاسوسی قرار گرفته است.

دونالد ترامپ در جمع کارمندان دفتر نمایندگی امریکا در سازمان ملل گفته است که می‌خواهم بدانم چه کسی این اطلاعات را افشا کرده چراکه این موضوع یک جاسوسی است. او تقریبا به حالت تهدیدآمیزی عنوان کرده که شما می‌دانید که قدیم وقتی که با یک جاسوس و خائن مواجه می‌شدیم چه می‌کردیم؟ ما قبلا به این موضوع اندکی متفاوت از امروز رسیدگی می‌کردیم.

هر چند بسیاری از جمهوریخواهان و نزدیکان به ترامپ سعی دارند این تحقیقات را سیاسی و حزبی جلوه دهند اما واقعیت آن است که شهادت یک کارمند رده بالای سیا که مشخص کند، دونالد ترامپ به دنبال سوءاستفاده از سیاست خارجی کشور برای رسیدن به اهداف شخصی است، می‌تواند شرایط را به طور کامل تغییر دهد و موضع جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران را برای حمله به استیضاح‌کنندگان تضعیف کند.

گفتنی است، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا بخش مهمی از تحقیقات برای استیضاح را برای اینکه نشان دهد، دونالد ترامپ از قدرت خود با استفاده از سیاست خارجی کشور در راستای پیشبرد منافع شخصی را دنبال می‌کنداختصاص داده است. هنوز تحقیقات مراحل ابتدایی خود را سپری می‌کند اما افراد سطح بالایی در دولت را در بر گرفته است. علاوه بر مایک پمپئو و تعدادی از کارمندان وزارت خارجه کار به معاون اول رییس‌جمهور یعنی مایک پنس نیز کشیده شده است. بازپرس‌های روند تحقیقات دادخواستی را تنظیم کرده‌اند که مایک پنس باید تا 15 اکتبر مدارک خود در خصوص این پرونده را به کمیته اطلاعاتی مجلس ارایه دهد و هنوز مشخص نیست که پنس نسبت به این موضوع تمکین کند یا خیر. چراکه یکی از موضوعات اصلی عدم اجازه سفر پنس به اوکراین از سوی ترامپ به دلیل مخالفت با ایجاد پرونده علیه بایدن بوده و به احتمال زیاد پنس نیز باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.

از طرفی روز گذشته ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه امریکا نیز در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال عنوان کرده که از سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا شنیده که دونالد ترامپ کمک‌های نظامی خود به اوکراین را عملا به نتایج تحقیقات در خصوص انتخابات سال 2016 متصل کرده است. چراکه ترامپ سعی داشته به نحوی این تحقیقات را به بایدن و پسر او نیز گره بزند همچنین قصد دارد، بداند جریان تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات امریکا از کجا آغاز شده است. جانسون حتی برای این موضوع از رییس‌جمهور نیز حمایت می‌کند اما نمی‌گوید که رییس‌جمهور به دنبال گروگان گرفتن منافع ملی برای رسیدن به اهداف شخصی خود است. جانسون از جمله سناتورهایی بوده که به همراه ریک پری، وزیر انرژی در مراسم تحلیف زیلنسکی در اوکراین حضور داشته است.

با این حال اکنون کمیته‌های اطلاعات، روابط خارجی و نظارت مجلس نمایندگان احضاریه‌ها و دادخواست‌های رسمی برای ارایه اطلاعات و توضیحات به کاخ سفید ارسال کردند. آنها در نامه خود به رییس کارکنان کاخ سفید عنوان کردند که ما قصد نداشتیم چنین کاری انجام دهیم اما رفتارهای رییس‌جمهور ترامپ ما را در موقعیتی قرار داده که دست به این کار بزنیم. در حال حاضر به نظر می‌رسد، کاخ سفید و مقام‌های دولتی تمایلی برای پاسخگویی ندارند. حال باید دید که آیا مقام‌های مجلس نمایندگان دست به اقداماتی گسترده‌تر از جمله تهدید به صدور حکم دستگیری و اقدامات سختگیرانه خواهند زد یا خیر.