۰ نفر

چه بلایی بر سر ارزش یوان خواهد آمد؟

۱۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبر: 385300
چه بلایی بر سر ارزش یوان خواهد آمد؟

کارشناسان انتظار دارند ارزش یوان امسال به کمترین سطح خود در طول یک دهه اخیر برسد.

به گزارش رویترز، افزایش تنش‌های بین آمریکا و چین به دیگر مشکلات اقتصادی اژدهای زرد دامن زده است و رشد اقتصادی چین به یکی از کمترین سطوح خود در طول سه دهه اخیر رسیده است. در شرایطی که دولت این کشور وعده داده است اقدامات لازم را برای بازگشت رشد اقتصادی به سطوح نیرومند سال‌های قبل فراهم خواهد کرد، چشم انداز اقتصادی چین چندان روشن نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از زمانی که واشنگتن، چین را در فهرست کشورهای دستکاری کننده نرخ ارز قرار داد، ارزش یوان در برابر دلار دو درصد افت کرده است و بانک مرکزی چین نیز نرخ برابری ۷ یوان به ازای هر دلار را هدف‌گذاری کرده است.

میشل اوری - مدیر مرکز تحقیقات بازارهای مالی در بانک "روبو بانک" گفت: یوان اکنون توسط بانک مرکزی در سطح فعلی حفظ شده است اما جنگ تجاری احتمالا بدتر خواهد شد. این مساله باعث افزایش فشارها بر روی یوان خواهد شد و اگر این اتفاق بیافتد، خبر بدی برای تمامی ارزهای نوظهور خواهد بود.

در نظرسنجی رویترز از ۶۰ کارشناس ارزی، ۳۱ نفر معتقدند که ارزش یوان تا پایان سال بیش از میزان فعلی کاهش خواهد یافت و ۲۹ نفر نیز معتقد بوده اند که ارزش یوان در محدوده ۷.۱۵ حفظ خواهد شد.

مارتین راسموسن- کارشناس مسائل چین در موسسه " کپیتال اونومیکس" - گفت: فکر می‌کنم نشانه‌هایی وجود دارد که ما را به رسیدن به یک توافق تجاری محدود امیدوار کند. اگر مسائل مربوط به مالکیت معنوی حل شود،  تاثیر مثبتی بر روی نرخ برابری یوان در مقابل دلار خواهد داشت.

به نظر می رسد با توجه به تصمیم احتمالی واشنگتن برای محدود کردن جریان سرمایه ورودی به چین، طرف چینی مجبور به اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر متقابل علیه سرمایه گذاری چینی ها در آمریکا خواهد شد. البته به گفته میشل اوری، طرف چینی در این زمینه با محدودیت‌های بیشتری مواجه است؛ آن‌ها باید اقدامات متقابل لازم را انجام دهند اما محدودیت‌هایی در جلوگیری از خروج سرمایه خواهند داشت.