۰ نفر

محقق چینی: تعامل اولویت آمریکا در موضوع ایران است

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۶
کد خبر: 385160
محقق چینی: تعامل اولویت آمریکا در موضوع ایران است

کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه و دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای گفت که بر خلاف برخی از تندروی ها در میان شماری از مقام های آمریکا، اولویت دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آن کشور در برخورد با ایران جنگ و رویارویی نظامی نیست بلکه تعامل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «نیو سونگ» روز پنجشنبه در گفت و گو با روزنامه چاینا دیلی افزود: آمریکا نمی خواهد با ایران وارد درگیری نظامی شود و تاکنون هم چنین قصدی نشان نداده است.

این محقق چینی تاکید کرد تلاش آمریکا این بود با بیشترین فشارهای اقتصادی و تحریم ها، ایران را تسلیم کند اما در این هدف ناموفق بوده است.

وی افزود تلاش های آمریکا برای فشارهای فزاینده بر ایران نه تنها باعث تسلیم تهران نشد بلکه موجب شد تا تنش ها در منطقه خلیج فارس افزایش یابد و این موضوع یکی از محورهای مهم کاری سازمان ملل در موقع برگزاری مجمع عمومی باشد.

این محقق چینی تصریح کرد فشار اقتصادی بر ایران و یا تحریم این کشور و جلوگیری از خرید نفت ایران از سوی کشورهای دیگر کارهایی نیست که نتیجه بخش باشد و باعث تسلیم تهران شود.

«نیو سونگ» افزود: آمریکا با خروج از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی که قدرت های بزرگ آن را به امضا رسانده بودند، موجب شکل گیری شرایطی بسیار پرتنش شد که تاکنون نیز بر طرف نشده است.

روزنامه چاینا دیلی می نویسد که هدف از این توافق این بود که برنامه هسته ای ایران تحت کنترل باشد و بر این برنامه نظارت دقیقی صورت گیرد در عین حال تهران هم از منافع آن بهره مند شود اما تهران تاکید می کند آمریکا و اروپا به تعهداتشان عمل نکرده اند و این کشور نتوانسته است به رغم پایبندی به برجام از آن بهره مند شود.

این نشریه نوشت در شرایط فعلی همه تلاش ها باید برای کاستن از تنش ها و زمینه سازی برای انجام گفت و گوها باشد بخصوص آنکه هر درگیری نظامی در منطقه می تواند در درازمدت مصایب بسیاری بر منطقه و کل جهان تحمیل کند.