۰ نفر

جدال قوه مقننه و مجریه در آمریکا

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۶:۵۰
کد خبر: 385026
جدال قوه مقننه و مجریه در آمریکا

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا اکنون بیش از هر زمانی در پرونده درخواست دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده از ولادیمیر زیلنسکی رییس‌جمهور اوکراین برای پرونده‌سازی علیه جو بایدن معاون اول سابق رییس‌جمهور امریکا درگیر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، دموکرات‌های مجلس نمایندگان که فرآیند استیضاح دونالد ترامپ را در پیش گرفته‌اند وزارت خارجه را اصلی‌ترین نهاد دولتی می‌دانند که در جریان این پرونده دخیل بوده است و نمایندگان نیز به مایک پمپئو نسبت به ممانعت از هرگونه تحقیق در این زمینه هشدار داده‌اند.

این در حالی است که روز سه‌شنبه مایک پمپئو دموکرات‌ها را به تلاش برای زورگویی و ارعاب مقام‌های وزارت امورخارجه در این پرونده متهم کرده است. او در پاسخ به نامه احضار خود و همچنین تعدادی از مقام‌های وزارت امورخارجه به جلسه استماع کنگره گفت که آنها تنها به دنبال زورگویی و رفتار نادرست با تعدادی از متخصصان برجسته وزارت امورخارجه هستند. اما این پاسخ پمپئو به رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خود دردسری جدید را برای او ایجاد می‌کند. هرچند شخص پمپئو درگیر این ماجراست اما می‌خواهد برای پاسخگویی زمان کافی داشته باشد. ولی نکته اینجاست که مایک پمپئو شخصا در این پرونده حضور جدی خواهد داشت چرا که فاش شده در تماس تلفنی میان رییس‌جمهور اوکراین با ترامپ حضور داشته؛ موضوعی که برای نخستین‌بار از سوی وال استریت ژورنال مطرح شد. این تحول جدید باعث شد که روسای سه کمیته اصلی روند تحقیقات به پمپئو هشدار دهند که او به عنوان یک شاهد واقعی و اصلی محسوب می‌شود پس نباید نقشی برای جلوگیری از دسترسی محققان به شواهد ایفا کند. آنها در بیانیه‌ای خطاب به پمپئو عنوان کردند که باید فورا از ارعاب افراد و جلوگیری از دستیابی به اسناد برای محافظت از خود و رییس‌جمهور دست بردارد.

مایک پمپئو که پیش از باز شدن ابعاد این پرونده، نسبت به جزییات این تماس اظهار بی‌اطلاعی کرده بود در سفر خود به رم در پاسخ به خبرنگاران تایید کرد که در تماس تلفنی میان ترامپ و زیلنسکی که در ماه جولای برقرار شده مستقیما حضور داشته است.

او عنوان کرد که من در آن تماس تلفنی حضور داشتم و به خوبی می‌دانم که سیاست امریکا در رابطه با اوکراین چگونه بوده است که این سیاست‌ها به‌طور چشمگیری موفق بوده و ما همچنان به این سیاست‌ها ادامه خواهیم داد.

البته مایک پمپئو از صحبت در خصوص جزییات این تماس تلفنی طفره رفت اما گفت که این تماس در خصوص کمک به اوکراین برای مبارزه با فساد دولتی تهدیدات روسیه برای اوکراین بوده است. پمپئو تاکید کرد که ما به تماس‌ها و تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. با این حال مایک پمپئو عنوان کرده که ما نسبت به مطالبات مجلس نمایندگان اعتراض داشتیم چرا که این موضوع نقض اساسی اصول تفکیک قوا در امریکاست. کمیته‌های مجلس مستقیما با کارمندان وزارت خارجه تماس گرفته‌اند و به آنها گفته‌اند که با مشاوران حقوقی در وزارت خارجه نیز تماسی نداشته باشند. پمپئو مدعی است که مقام‌های وزارت خارجه نمی‌توانند در این نوع جلسات حضور داشته باشند

چرا که باید بتوانیم از اطلاعات محافظت کنیم تا شرکای ما همچون ایتالیا اطمینان حاصل کنند که اطلاعات آنها در وزارت امورخارجه محافظت خواهد شد. با این حال پمپئو ادامه داد که قطعا طبق قانون اساسی وظیفه دارد با کمیته مجلس نمایندگان همکاری کند. او تاکید کرد ما در حال پیاده‌سازی روشی در این زمینه هستیم که مطابق با ارزش‌های اساسی سیستم امریکایی است.

با این حال پمپئو با تهدید مجلس نمایندگان گفت که ما زورگویی و ارعاب کارمندان وزارت‌خارجه را در کپیتول هیل تحمل نخواهیم کرد، این قابل قبول نیست و آن چیزی نیست که من اجازه آن را بدهم.

اما واقعیت آن است که این اتفاق در حال تبدیل شدن به یک جدال میان قوع مقننه و قوه مجریه امریکا شده است. هر طرف اکنون دیگری را به ارعاب و ترس متهم می‌کند. ترامپ می‌گوید باید رهبر استیضاح‌کنندگان دستگیر شود و در سوی دیگر دموکرا‌ت‌های ارشد عنوان می‌کنند که جای ترامپ در یک سلول انفرادی است.

اکنون حتی از مایک پنس معاون رییس‌جمهور و ریک پری وزیر انرژی، خواسته شده است تا به سوالاتی در مورد نقش آنها در خصوص اقدامات ترامپ در مورد اوکراین پاسخ دهند. اما در این میان پمپئو در متن ماجرا قرار گرفته است و طبق برنامه‌ریزی تا دو هفته دیگر باید به کمیته روابط خارجی به همراه تعدادی از مقا‌م‌های وزارت خارجه در جلسه استماع حاضر شوند. پمپئو عملا مجلس نمایندگان را برای انجام چنین پرسش و پاسخی بدون صلاحیت دانسته است. هرچند مایک پمپئو در این میان مدعی است که قصد دارد به نحوی از کارمندان وزارت خارجه و اطلاعات آنها محافظت کند اما در اصل می‌توان گفت که او قصد دارد از زیر بار پاسخ دادن به سوالات شانه خالی کند. اما آن‌گونه که برخی مقام‌‌های کمیته روابط خارجی به شرط ناشناس ماندن به واشنگتن پست گفته‌اند، مارییه یاوانوویچ مقام دوم سابق سفارت امریکا در اوکراین در روز یازدهم اکتبر در جلسه استماع کنگره حاضر خواهد شد، همچنین گفته می‌شود کرت وولکر نماینده ویژه سابق امریکا در امور اوکراین نیز از جمله اولین نفراتی است که برای پاسخ به نمایندگان کنگره در جلسه استماع حضور پیدا خواهد کرد.

پمپئو در حالی اکنون قصد دارد به هر نحو ممکن از حضور در جلسه استماع شانه خالی کند که او پس از مطرح شدن مکالمه رییس‌جمهور امریکا با رییس‌جمهور اوکراین در روز 26 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاسخ به خبرنگاران نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده بود. و اکنون که مشخص شده او در این تماس تلفنی شخصا حضور داشته، متهم به دروغگویی شده است.

براساس کپی نامه‌ای که واشنگتن پست به دست آورده بازرس کل وزارت خارجه قصد دارد با تمام افرادی که از سوی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان احضار شده‌اند جلساتی را داشته باشد. گفته می‌شود استیو لینیک که بازرسی کل وزارت امورخارجه را برعهده دارد و مسوول تحقیق در مورد سوءاستفاده از موقعیت در این اداره است و تا حد زیادی مستقل نیز عمل می‌کند به نظر می‌رسد اسناد را از مشاور حقوقی وزارت امورخارجه دریافت کرده است.

بازرس کل نیازی به تایید پمپئو برای نزدیک شدن به قانونگذاران همچنین دسترسی به اطلاعات به ویژه در خصوص مطالب طبقه‌بندی نشده، ندارد. حالا مشخص نیست لینیک چه اطلاعاتی را به دست آورده و چه چیزی را با قانونگذاران دموکرات در میان خواهد گذاشت. اینکه دموکرات‌ها تا چه حد بتوانند مدارکی را به دست آورند که ترامپ را متهم به سوءاستفاده از موقعیت خود می‌کند جای بحث و سوال جدی دارد که در جلسات استماع تا حد زیادی روشن و مشخص خواهد شد.