۰ نفر

تحریم نباید رشد روابط ایران و هند را متوقف سازد

۹ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۳
کد خبر: 384732
تحریم نباید رشد روابط ایران و هند را متوقف سازد

سفیر هندوستان در ایران تاکید کرد: تحریم نباید رشد روابط تهران- دهلی نو را متوقف سازد و باید با کمک هم برای وضعیت کنونی، چاره‌اندیشی به عمل آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گدّام درمندرا سفیر کشور هندوستان در ایران و «مسعود خوانساری»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به بررسی وضعیت روابط تجاری دوجانبه پرداختند و براین امر تاکید کردند که تحریم ها مانعی برای حفظ سطح مبادلات و افزایش آن از راه بنگاه‌های کوچک و متوسط نیستند.

سفیر هند در آغاز این دیدار با ابراز خوشحالی از نخستین حضورش در پارلمان بخش خصوصی تهران، به دیدارهای رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر هند در ایران و هندوستان و همچنین دیدار دو طرف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: پنج سال گذشته، تصمیم های  مهم زیادی

در رده‌های بالای حاکمیتی دو کشور گرفته شده که اجرایی سازی آن بر عهده بخش خصوصی دو کشور است.

وی معتقد است: ضرورت دارد تا با آینده‌نگری همانگونه که روابط تهران - دهلی نو  به سمت توسعه و فزونی سیر می کند، برنامه‌های بیشتر و بلندمدت‌تری برای توسعه روابط تدوین و این مرحله‌ای است که اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق تهران باید در آن نقش‌آفرینی کنند.

گدّام درمندرا، ضمن تاکید بر لزوم تمرکز جدی دو طرف بر توسعه روابط و غلبه بر موانع موجود در این راه افزود: روابط دیرینه ایران و هند باعث شده که دو طرف شناخت خوب و نسبتا کاملی از هم داشته باشند و همین شناخت منجر به تسریع کار در ایجاد و راه‌اندازی شیوه مالی بین دو طرف شد و معتقدم با توجه به مشکلاتی که در نتیجه تحریم پیش آمده و امکان فعالیت را از شرکت‌های بزرگ هندی ساقط کرده، باید برای آشنایی شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور بیشتر تلاش شود و برنامه‌هایی تدارک دید.

وی  ضمن یادآوری برخی مشکلاتی که بابت محدود شدن خرید نفت خام از ایران برای هند ایجاد شده، گفت: سخت شدن خرید نفت خام از ایران باعث شده دو پالایشگاه بزرگ هند در حال حاضر با ظرفیتی بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت ‌کنند و این مشکلی است که دو طرف باید برای حل آن تلاش داشته باشند.

به گفته وی، برای توسعه روابط غیرنفتی نیز می‌توان سبد معاملاتی که اکنون بین دو کشور تعریف شده، بزرگتر ساخت و کالاهای بیشتر و متنوع‌تری به آن وارد کرد. درمندرا همچنین  به بندر چابهار به عنوان یکی از مراکز سرمایه‌گذاری هند در ایران اشاره کرد و افزود: بندر چابهار و کریدور شمال به

جنوب برای کشور متبوعش بسیار اهمیت دارد و دیدارهای متعددی با سفرای کشورهای مختلف انجام شده که برای تبادل اطلاعات صورت گرفته تا بتوان  مبادله کالا از راه این کریدور را آغاز کرد و این مسیر می‌تواند ایران را به هاب لجستیک و حمل‌ونقل کالاهای صادراتی کشورهای مختلف تبدیل کند.

آمادگی صدور کالاهای ایران به شرق  

سفیر هند همچنین توضیح داد: بعضی از سفرای کشورهای منطقه به استفاده و بهره‌برداری از بندر چابهار ترغیب و تشویق شده اند که امور تجاری و حمل‌ونقل کالاهای خود را از راه  بندر چابهار و خاک ایران انجام دهند.

وی افزود: برای  بهبود و توسعه روابط دو کشور تلاش می شود و فقط در حوزه انرژی این تلاش ها تمرکز ندارد، بلکه حوزه تجارت غیرنفتی و حمل‌ونقل نیز برای هند اهمیت بالایی دارد و باوجود اینکه تحریم‌ها پذیرفتنی نیست، اما به نظر می‌رسد این واقعه باعث شده تا ایران نگاهش به سمت شرق و کشورهایی مانند هند، چین، سنگاپور، مالزی، ژاپن، کره‌جنوبی و .... متوجه شودو این کشورها رشد اقتصادی بالایی دارند و خودشان نیز بازارهای مصرفی بزرگی محسوب می شوند.

گدّام درمندرا با اشاره به روابط تجاری هند با کشورهای آسیای شرقی گفت: اکنون روابط تجاری هند و چین، بدون احتساب خدمات، به ۹۰ میلیارد دلار و با ژاپن به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسدو  تاکید کرد که این ارقام صرفا مربوط به تجارت کالایی است و خدمات در آن لحاظ نشده و ایران نیز می‌تواند سهم بالایی در تجارت با این کشورها داشته باشد.

کلید توسعه روابط، ایجاد رابطه بانکی 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران موضوع صعودی بودن روابط دوجانبه ایران و هند تا قبل از تحریم‌ها را یادآور شد و گفت: پیشتر سطح روابط تجاری نفتی و غیرنفتی دو کشور به حدود ۱۵ میلیارد دلار رسید و با اثرگذاری تحریم این میزان به شدت کاهش یافته و تجارت نفت خام و روابط بانکی بین دو کشور برای مبادلات غیرنفتی در اثر تحریم‌های سخت و ناعادلانه دچار محدودیت شده است.

مسعود خوانساری ضمن تایید شناخت نسبتا کامل طرفین از یکدیگر، گفت: اتاق تهران آمادگی لازم برای برگزاری برنامه‌های مختلف برای آشنایی بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی دو کشور دارد.

وی افزود: اتاق آمادگی  دارد تا با نهادهای دولتی ایران برای تسریع در حل مشکلات و برطرف ساختن موانعی که برای تجار و بازرگانان هندی وجود دارد، وارد گفت‌وگو و تعامل شود.

رئیس اتاق تهران همچنین با اشاره به قابلیت های بندر چابهار یادآور شد: ایران همواره به شرق و کشورهایی که ظرفیت بالایی برای همکاری تجاری دارند، توجه زیادی داشته و با وجود تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران که به شدت افزایش یافته، اما اقتصاد ایران حداقل دو دهه است که تحت تحریم فعالیت می‌کند و با این حال توانسته رشد و توسعه یابد.

 خوانساری گفت: ایران با شدیدترین تحریم‌ها روبروست، اما همچنان به روند حرکت خود ادامه می‌دهد و با وجود دشواری های تجارت خارجی، فعالان اقتصادی راه خود را یافته اند و ایران اکنون یک‌تنه در برابر زیاده‌خواهی آمریکا ایستاده است، در حالی که می‌بینیم  اقتصادهای بزرگی چون هند نیز پالایشگاه‌هایش از خرید نفت خام برای انجام فعالیت خود ناتوان شده‌اند. همان‌طور که آمریکا با چین دچار مشکل شد، با رشد روزافزون هند، به زودی ایالات متحده برای هند نیز تعرفه و محدودیت وضع می‌کند.