۰ نفر

بازی کمپین ترامپ بر لبه تیغ

۹ مهر ۱۳۹۸، ۷:۲۰
کد خبر: 384553
بازی کمپین ترامپ بر لبه تیغ

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده تصور می‌کرد که می‌تواند پس از بی‌سرانجام ماندن پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا شرایط بهتری را برای آغاز رقابت‌های انتخاباتی سال 2020 خواهد داشت و به راحتی به سمت دوره دوم ریاست‌جمهوری خود قدم بر‌ می‌دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اما مطرح شدن اقدامات تخریبی دونالد ترامپ علیه اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی خود در حزب دموکرات می‌تواند برای او گران تمام شود. در گزارشی که ان‌بی‌سی منتشر کرده نشان می‌دهد جو بایدن معاون سابق رییس‌جمهور امریکا از زمانی که در ماه آوریل اعلام کرد قصد دارد وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری امریکا شود، اعضای محفل درونی رییس‌جمهور امریکا شروع به تبلیغات و ادعاهای غیرقابل اثبات درخصوص بایدن و پسرش به ویژه در موضوع اوکراین کردند. حتی برخی موارد نشان می‌دهد که این موضوع پیش از شروع رسمی کارزار انتخاباتی بایدن آغاز شده است.

دونالد جونیور، پسر ارشد دونالد ترامپ و برد پاسکه، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ در سال 2020 از همان ماه آوریل در توییتر و مقالات متعدد تلاش کردند که بایدن و پسرش هانتر را با عنوان‌های غیراخلاقی متهم کنند؛ اتهاماتی که هیچ یک از آنها تایید نشده است. آنها تلاش کردند تا از این طریق به وسیله هواداران خود در شبکه‌های اجتماعی موجی را علیه جو بایدن آغاز کنند. اما همزمان رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ تلاش کرد تا اطلاعاتی را علیه بایدن گردآوری کند تا ترامپ از آن برای نخستین تماس تلفنی خود با ولادمیر زیلنسکی رییس‌جمهور منتخب اوکراین استفاده کند. گفته می‌شود اولین تماس ترامپ با زیلسنسکی در روز 21 آوریل رخ داد و بایدن 4 روز بعد رسما اعلام کرد که قصد دارد در کارزار انتخاباتی سال 2020 حضور پیدا کند.

از همین رو تیم تبلیغاتی ترامپ سعی داشت تا با ترفندهای توییتری یک جریان ثابت را علیه بایدن ایجاد کند. طی چندماه، جولیانی، دونالد جونیور و دیگر کاربران معروف طرفدار ترامپ در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند چندین بار بایدن و فرزندش را در موارد متعدد متهم کنند.

در اواخر ماه جولای هنگامی که ترامپ تماس دوم خود را با رهبر اوکراین برقرار کرد صراحتا از او خواست تا این ادعا را مورد بررسی جدی قرار دهد. حتی در داخل حزب جمهوری‌خواه نیز اطلاعاتی غیرقابل اطمینان در مورد ارتباط بایدن و کشورهای اروپای شرقی ردو بدل می‌شد. اما افشاگری‌ها در مورد تماس ماه جولای ترامپ با زیلنسکی طی روزهای اخیر، آرمان بسیاری از افراد که مشتاقانه برای انتخاب مجدد ترامپ تلاش می‌کردند را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. اکنون برای بسیاری این سوال مطرح شده است که نقش جولیانی و ویلیام بار به عنوان وکیل شخصی ترامپ و دادستان کل امریکا در این پرونده چیست و این دو تا چه حد در این جریان نقش داشته‌اند. در خصوص جولیانی کاملا مشهود است که با شخص ترامپ در این زمینه همکاری کرده است و به گزارش NBC ویلیام بار نیز چندان بی‌نقش نیست و به نظر می‌رسد این افراد سعی کرده‌اند تا با وارد کردن دولت اوکراین در انتخابات 2020 و تحقیق در مورد بایدن به کمک ترامپ در این انتخابات بشتابند، زیرا مدارک و اطلاعات جدی وجود دارد که جولیانی تلاش کرده با تماس‌های تهدیدآمیز مقامات اوکراینی را تحت فشار قرار دهد تا یک پرونده تحقیقاتی علیه خانواده بایدن باز کنند. طبق اطلاعات منتشر شده شخص رییس‌جمهور و وزارت خارجه امریکا به شکل هماهنگ شده با جولیانی در حال همکاری بودند که اکنون در پرونده استیضاح نیز نام آنها مطرح شده است.

هرچند که شخص ترامپ و نزدیکان او تلاش کردند به نحوی بیان کنند نوع سخنانی که در تماس تلفنی زیلنسکی و ترامپ صورت گرفته را به نحوی مبارزه با فساد در اوکراین جلوه دهند، اما واقعیت آن است که هرگونه درخواست ریاست‌جمهوری برای تحقیق درباره معاون سابق رییس‌جمهور امریکا و خانواده او می‌تواند یک تلاش سیاسی در راستای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 باشد. با این وجود تیم مورتاگ، مدیرارتباطات کمپین ترامپ می‌گوید که این کاملا منطقی است که دستیاران سیاسی رییس‌جمهور در کمپین بر پیش زمینه حریف بالقوه خود در سال 2020 متمرکز شوند. مورتاگ می‌گوید: هانتر بایدن در اوکراین و چین ارتباطات تجاری قوی در دوره حضور پدرش در پست معاون اولی ریاست‌جمهوری داشته است و همه این را می‌دانند. ما ماه‌ها در مورد این موضوع صحبت کرده‌ایم. این امر نباید به عنوان یک سوءاستفاده در انتخابات مطرح شود و مورد توجه رای‌دهندگان قرار نگیرد.

اما نکته اصلی در خصوص صحبت‌های مورتاگ در اینجاست که رییس‌جمهور امریکا از موقعیت خود برای تحت فشار قرار دادن یک دولت دیگر علیه رقیب انتخاباتی خود سوءاستفاده کرده است. بنابراین جریان آن چیزی نیست که مورتاگ بیان می‌کند. البته این نخستین‌بار نیست که افراد نزدیک ترامپ به صراحت در کمک سیاسی بازیگران خارجی به کمپین تبلیغاتی ترامپ وارد عمل می‌شوند. در سال 2016 دونالد جونیور جلسه‌ای را در برج ترامپ با یک وکیل روسی برگزار کرد که در آن عنوان شده بود این وکیل روس اطلاعاتی در مورد هیلاری کلینتون در اختیار دارد که می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد.

حتی جولیانی به نحوی اعتراف کرده که پیش از افشای اطلاعات مربوط به هک شدن سرورهای کمیته مرکزی حزب دموکرات و کمپین هیلاری کلینتون تا حد زیادی از این اتفاق خبر داشته است. دو مقام پیشین کاخ سفید عنوان کرده‌اند که جولیانی به عنوان یکی از مدافعان سرسرخت رییس‌جمهور را می‌توان مخزن‌الاسرار رییس‌جمهور دانست که کاملا در جریان ادعاهای مربوط به بایدن و اوکراین نیز قرار دارد. این مقامات می‌گویند که جولیانی به همه دسترسی دارد. حتی با مقام‌های انتخاباتی و همچنین حامیان خارج از حزب نیز در ارتباط است و به نظر می‌رسد مدیریت این فرآیند در اختیار کامل او قرار دارد.

در تابستان امسال، حساب کاربری مبارزات انتخاباتی ترامپ و حتی حساب رسمی کمیته ملی جمهوری‌خواهان توییت‌هایی را در مورد بایدن و اوکراین منتشر کردند و مشخص کرد که تاکتیک گسترده‌ای در خارج از کاخ سفید علیه بایدن برنامه‌ریزی شده است.

ترامپ مدعی است که گفت‌وگو‌های او با زیلنسکی در راستای از بین بردن فساد صورت گرفته است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که داستان این مکالمه بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است که بتوان آن را منتشر کرد چرا که به نظر می‌رسد هدف نهایی آن صدمه زدن به حریف انتخاباتی خود بوده است.

نکته اینجاست که دونالد ترامپ و تیم انتخاباتی او بازی خطرناکی را آغاز کرده‌اند که می‌تواند برای آنها گران تمام شود ولی به هر حال این موضوع برای بایدن نیز نمی‌تواند بی‌اثر و بدون عواقب جانبی باشد. شاید نظرسنجی‌های آینده در امریکا نشان دهد که این موضوع چه تاثیری بر فضای انتخاباتی امریکا داشته است.