۰ نفر

ایران نسبت به عواقب رفتارهای تحریک کننده سعودی هشدار داد

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱:۳۹
کد خبر: 384535
ایران نسبت به عواقب رفتارهای تحریک کننده سعودی هشدار داد

نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به عواقب رفتارهای بی ثبات کننده و تحریکات خطرناک سعودی در منطقه هشدار داد و گفت: زمان آن فرا رسیده است که سعودی‌ها امضای چک را متوقف کنند و نتایج انتخاب‌های اشتباه خود را بپذیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد ممدوحی در نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتهام زنی بی اساس سعودی ها پاسخ داد و آنها را بی اساس و سفسطه‌هایی خواند که نماینده رژیم سعودی علیه ایران مطرح کرده است.

وی افزود: تبانی خیانت آمیز سعودی‌ها با رژیم اسرائیل علیه ایران به اعتراف نخست وزیر سابق رژیم سرزمین های اشغالی فلسطین که بعدها در بیانیه وزیر خارجه سعودی تایید شد، به یاد مردم جهان عرب خواهد ماند. این نباید اتفاقی تلقی شود که هر دو اظهارات خود را در حمله به ایران متمرکز کردند.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: رژیم عربستان سعودی به شدت درگیر جنگ‌های تهاجمی، زورگویی منطقه‌ای ، رفتارهای بی ثبات کننده و تحریکات خطرناک است و بیهوده دیگران را برای عواقب آنها سرزنش می کند.

ممدوحی اضافه کرد: مسئولیت هیچ یک از گزینه‌های اشتباه بسیاری که سعودی در دهه‌های اخیر انجام داده ، به عهده ایران نیست. در واقع ، هیچ کسی به جز رژیم سعودی نباید به خاطر اشتباهات خود سرزنش شود.

وی یادآور شد: سرکوب جنبش‌های دموکراتیک در منطقه خلیج فارس، پشتیبانی بیش از حد از تروریست‌ها در سوریه و سایر کشورهای درگیر در خاورمیانه یا تامین مالی و تربیت عقیدتی همه گروه‌های مهم تروریستی در جهان را نمی توان به دیگران نسبت داد.

عضو نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: آنها تقصیر سعودی ها است و منعکس کننده ماهیت خاندان حاکم فاسد و انتخاب نشده آنهاست. زمان آن فرا رسیده است که سعودی‌ها امضای چک را متوقف کنند و نتایج انتخاب‌های اشتباه خود را بپذیرند.

ممدوحی با بیان اینکه  ایدئولوژی‌های تکفیری متولد عربستان سعودی همچون گونه‌های تهاجمی(سلول های سرطانی) سعی در ریشه کن کردن سایر تغییرات دارد و آنها را در آستانه انقراض قرار می‌دهد، تاکید کرد: تعداد حیرت انگیز کودکان یمنی کشته شده توسط موشک‌های سعودی به اندازه کافی برای نشان دادن چهره واقعی سعودی‌ها قوی است.

وی ادامه داد: قتل هزاران کودک سوری توسط تروریست هایی که بودجه، اعزام و تربیت عقیدتی آنها با سعودی ها است، کافی است تا نفاق آنها را درمورد کمک‌های بشردوستانه افشا کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: اگر نقض سیستمی حقوق بشر اقلیت‌ها در عربستان سعودی به اندازه کافی نباشد تا جهانیان را نگران کند ، اگر ظالمانه ساکت کردن همه مخالفان، به ویژه سلاخی کردن خاشقچی در کنسولگری رژیم سعودی که جرات انتقاد از خانواده سلطنتی فاسد منتخب را ندارند، متحدان سعودی را نگران نکند و اگر برده داری رسمی صدها هزار زن و دختر مهاجر کارگر در عربستان سعودی و شرایط زندگی نامشخص آنها از ماهیت وحشتناک سیستم سعودی سخن نگوید، حتما جایی به طور جدی ایراد دارد.

ممدوحی تصریح کرد در این صورت جهان باید در انتظار بی رحمی بیشتر و بدتر شدن تخلفات رژیم سعودی و حتی ظلم‌های جدی‌تر آنها باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که تلاش‌های تحریک آمیز آگاهانه‌ای توسط محافل خاص در داخل و خارج از منطقه وجود دارد که مانع آزادی ناوبری دریایی در خلیج فارس می شوند ، تمام اقدامات نیروهای ایرانی بر این هدف متمرکز است که قوانین و مقررات مربوط به حمایت و حفظ قانون و نظم ، محافظت از محیط زیست دریایی ، ایمنی و امنیت ناوبری دریایی و اطمینان از جریان انرژی اجرا شود.

دیپلمات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، تاکید کرد: از آنجا که رژیم سعودی، بی اساس ایران را به خاطر حمله به تاسیسات نفتی خود مقصر دانست، سردرگم است که حوثی‌ها حملات الحدیده را تلافی کرده و آتش بس سازمان ملل را شکسته باشند. ممدوحی افزود: واضح است که حتی رژیم سعودی ، داستان خیالی دخالت ایرانیان را باور ندارد.
وی با بیان اینکه خلیج فارس شاهراه حیاتی و جز اولویت های امنیت ملی ایران است که مدت طولانی امنیت دریانوردی آن را تضمین کرده است، هر گونه حضور خارجی در این آبراه را برخلاف تبلیغات دروغین خود، منبع ناامنی دانست.

این دیپلمات کشورمان افزود: ایران در تامین امنیت خود تردید نخواهد کرد. بار دیگر تاکید می کنم که سقوط اعتبار ایالات متحده در عدم موفقیت پیوستن حتی شرکای خود به ائتلاف، مشهود است. ملل منطقه پس از خروج ایالات متحده، برای سالیان سال همسایه خواهند ماند. زمان آن است تا رهبران منطقه ای بر راه حل‌های منطقه‌ای تمرکز کنند که گفت وگو و پیمان عدم تجاوز، شروع خوبی است.

ممدوحی گسترش سلاح های ایالات متحده در منطقه را تهدیدی برای امنیت منطقه دانست و گفت: در سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با یک میلیون نیروی نظامی، برای تمام ارتش خود 16 میلیارد دلار هزینه کرد در حالی که عربستان سعودی پنج برابر بیشتر از آن فقط در تسلیحات صرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه سرریز شدن زره پوش ها، در صلح و حتی جنگ، پیروزی به ارمغان نمی آورند، تصریح کرد: همکاری‌های منطقه‌ای امنیت واقعی را به همراه می آورد.

کارشناس ارشد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن طولانی‌ترین ساحل در تنگه هرمز ، مسئولیت تأمین تردد و امنیت ناوبری در آن را به عهده گرفته است.

ممدوحی خاطرنشان کرد: ایران اصل "عبور بی ضرر" را برای تنگه هرمز به رسمیت شناخته است و بر همین اساس همچنان به تأمین ناوبری بین المللی مطابق با اصل ناوبری بین المللی آزاد ادامه می دهد.

وی ادامه داد: به همین ترتیب ، ما از دیگران می خواهیم که با مسئولیت پذیری رفتار کنند تا از به خطر انداختن امنیت ، ایمنی و ثبات در منطقه‌ای بی ثبات همچون خلیج فارس و تنگه هرمز جلوگیری کنند.