۰ نفر

بن‌سلمان آشکارا از هرگونه درگیری با ایران اجتناب می‌کند

۹ مهر ۱۳۹۸، ۰:۲۵
کد خبر: 384522
بن‌سلمان آشکارا از هرگونه درگیری با ایران اجتناب می‌کند

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به مصاحبه اخیر ولیعهد عربستان با یک شبکه آمریکایی نوشت که بن‌سلمان آشکارا از هر گونه درگیری با ایران اجتناب می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری پی‌بی‌اس آمریکا از هرکونه درگیری نظامی با ایران عقب‌نشینی کرده و بر دیدار میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران تاکید کرد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به بررسی موضع گیری اخیر بن سلمان درباره ایران پرداخته است.

در این گزارش آمده است:« "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان خود را از هرگونه درگیری نظامی احتمالی با ایران به کنار کشیده این در حالی است که تنها چند روز از حملات ویران کننده به تاسیسات نفت سعودی می‌گذرد اما سعودی‌ها به دنبال کاهش تنش‌ها در منطقه بوده و بن سلمان تلاش دارد تا چهره خود را یک سال پس از قتل "جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان در استانبول بهبود ببخشد.»

شاهزاده سعودی در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی که آیا اقدام علیه ایران نظامی خواهد بود گفت که «امیدوارم این چنین نباشد».

وی همچنین هشدار داد که جنگ میان ایران و عربستان سعودی آسیب جدی به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود نوشت:« این اظهارات تا کنون شفاف‌ترین نشانه‌ از سوی ولیعهد عربستان در اجتناب از درگیری مستقیم با رقیب منطقه‌ای اصلی خود بوده است. این در حالی است که بن سلمان که از سال 2015 وزیر دفاع عربستان بوده و از سال 2017 نیز به عنوان ولیعهد این کشور است، سیاست خارجی تهاجمی را در منطقه در پیش گرفته و نخست جنگ علیه گروه انصارالله یمن را به پیش برد و اندکی بعد نخست وزیر لبنان را حبس کرد و همچنین به محاصره اقتصادی قطر، دیگر همسایه خود پرداخت.

عربستان سعودی هفته پیش گام‌هایی را در تلاش برای پایان دادن به جنگ چهار ساله در یمن برداشت. جنگی که تا کنون بیش از 10 هزار کشته به همراه داشته و سعودی‌ها را در باتلاق چهار ساله جنگ با جنبش حوثی‌های یمن وارد کرده است.

بن سلمان در مصاحبه با سی‌بی‌اس برای نخستین بار به اظهار نظر درباره حملات پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی‌ها پرداخت. مقامات سعودی و آمریکایی مدعی‌ هستند که ایران پشت این حملات قرار دارد، ادعایی که ایران به شدت آن را رد کرده است.

این حملات توجه‌ها را به سوی محمد بن سلمان معطوف کرد چون وی عربستان سعودی را که تا پیش از این کشور محافظه کار و متنفر از خطر بوده به یکی از غیر قابل پیش بینی ‌ترین بازیگران منطقه غرب آسیا تبدیل کرده است.

محمد بن سلمان، در مصاحبه با سی‌بی‌اس تاکید کرده که از دیدار میان ترامپ و روحانی و دستیابی به توافقی درباره توانایی‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران،‌ تنش میان تهران و همسایگان منطقه‌ایش افزایش یافت.

آمریکا ایران را متهم کرده که پشت چندین حمله به نفت‌کش ها در منطقه و تاسیسات نفتی سعودی بوده است ادعاهایی که توسط ایران رد شده است. همچنین ایران در ماه‌های اخیر یک پهپاد آمریکایی را بر فراز خلیج فارس سرنگون کرده است.

بن سلمان در حال آماده سازی شرایط برای کنفرانس سرمایه گذاری سعودی با نام «داووس در صحرا» است که قرار است اواخر ماه اکتبر برگزار شود.

ولیعهد عربستان تلاش دارد تا سرمایه‌گذاران را به این کشور جذب کند تا عربستان را از اقتصاد وابسته به نفت رها کند.