۰ نفر

احضار پمپئو و اولین استعفا

۷ مهر ۱۳۹۸، ۷:۲۰
کد خبر: 384053
احضار پمپئو و اولین استعفا

رسوایی تماس تلفنی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و درخواست او برای پرونده‌سازی برای رقیب سیاسی‌اش در انتخابات امریکا توسط یک رهبر خارجی، فردا با پایان تعطیلات آخر هفته در امریکا و از سرگیری جلسات مجلس نمایندگان وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در طول هفته جاری انتظار می‌رود کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، بدون توجه به تعطیلی دو هفته‌ای کنگره، به تحقیقات در مورد اتهام‌های وارد شده به دونالد ترامپ توسط یک مقام امنیتی ادامه دهد. احضار مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا به مجلس نمایندگان برای شهادت در مورد نقش وکیل شخصی ترامپ در گفت‌وگوهای سیاسی با اوکراین، تازه‌ترین اقدام از سوی دموکرات‌های کنگره است که نشان می‌دهد مساله تحقیقات در اتهامات ترامپ را جدی گرفته‌اند. 5 مقام دیگر وزارت خارجه نیز قرار است در طول دو هفته پیش رو در کمیته‌های سیاست خارجی، اطلاعات و نظارت بر دولت مجلس نمایندگان حاضر شوند. کرت ولکر، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا که روز گذشته از مقام خود کناره‌گیری کرد از جمله مقام‌هایی است که باید به سوالات نمایندگان در مورد ابعاد اقدامات رییس‌جمهور امریکا در تلاش برای پرونده‌سازی علیه رقیب سیاسی‌اش با کمک یک دولت خارجی توضیح دهد.

اولین استعفا در واکنش به رسوایی اوکراین

کرت دی ولکر، فرستاده ویژه وزارت امورخارجه امریکا در امور اوکراین، روز جمعه از مقام خود کناره‌گیری کرد. هر چند بیانیه رسمی در مورد دلایل این کناره‌گیری منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد که دلیل اصلی کناره‌گیری این دیپلمات امریکا، جنجال‌های اخیر در مورد فشارهای رییس‌جمهور امریکا بر همتای اوکراینی‌اش برای پرونده‌سازی علیه رقبای سیاسی داخلی و دخالت در انتخابات پیش روی امریکا باشد. این اولین استعفای مقام‌های امریکایی بعد از افشای تماس تلفنی تابستان امسال میان رییس‌جمهور امریکا و ولادیمیر زلینسکی، همتای اوکراینی‌اش محسوب می‌شود. ولکر یک دیپلمات ارشد و باسابقه امریکایی است که پیش از این مسوولیت نمایندگی امریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) را بر عهده داشت. با وجود مسوولیت رسمی کرت ولکر در تلاش برای حل بحران نظامی شرق اوکراین و درگیری‌های نظامی میان حکومت کی‌یف با جدایی‌طلبان مسلح تحت حمایت روسیه، مقام او یک مقام پاره‌وقت و بدون دستمزد محسوب می‌شد. به نوشته نیویورک تایمز او از جمله مقام‌های وزارت خارجه دولت امریکا بود که بعد از افشای اقدامات دونالد ترامپ در تبانی با دولت اوکراین برای پاپوش دوختن علیه رقبای دموکراتش، در موقعیت غریب و دشواری قرار گرفت و احساس کرد که مسوولیت دیپلماتیکش در حال انحراف به مسائل غیرمربوط سیاست داخلی است.

درخواست ارسال مدارک و شهادت پمپئو

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده از سوی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا برای شهادت در یک جلسه علنی استماع و ارایه کلیه مدارک در مورد رابطه دولت امریکا با اوکراین در پی تماس تلفنی رییس‌جمهوران دو کشور احضار شده است. پمپئو که روز پنجشنبه در واکنش به خبرنگاران گفته ‌بود که هنوز موفق به مطالعه دقیق اتهامات وارده به رییس‌جمهور امریکا نشده است و به دلیل حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد، حالا مجبور است برای پاسخگویی در مقابل عملکرد رییسش در رسوایی اوکراین به مجلس نمایندگان برود. کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان بعد از آغاز روند تحقیقات برای استیضاح، روز پنجشنبه مدیر موقت اطلاعات ملی امریکا را به این کمیته فراخوانده ‌بود، قرار است وزرای دادگستری و خارجه نیز برای شهادت به این کمیته بروند. بر خلاف ویلیام بار، وزیر دادگستری که نام او به صورت مستقیم در تماس تلفنی دونالد ترامپ با رییس‌جمهور اوکراین مورد اشاره قرار گرفته بود، نامی از مایک پمپئو در شکایت 9 صفحه‌ای مامور افشاگر امنیتی وجود ندارد. با این حال کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که بعد از این وزارت خارجه مدارک لازم را در مورد ملاقات‌های ادعایی رودی‌جولیانی با مقامات اوکراین به این کمیته ارایه نداد، اعلام کرد که مایک پمپئو را برای توضیح احضار می‌کند. دموکرات‌ها معتقدند که امکان ندارد دیپلمات ارشد امریکا که یکی از نزدیک‌ترین معتمدین دونالد ترامپ است، از مسائل مربوط به این پرونده بی‌خبر باشد.

تلاش جمهوریخواهان برای بهره‌برداری سیاسی

همزمان با تلاش‌های نمایندگان حزب دموکرات برای جمع‌آوری مدارک استیضاح دونالد ترامپ، کارزار انتخاباتی رییس‌جمهور امریکا برای انتخابات سال آینده با انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی، تلاش‌ها را برای بهره‌برداری سیاسی و برگرداندن ورق رسوایی اخیر سیاسی به نفع رییس‌جمهور آغاز کرد. کارزار تبلیغاتی دونالد ترامپ و کمیته مرکزی حزب جمهوریخواه با تهیه ویدیوی تبلیغاتی جو بایدن، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات را به سوءاستفاده از مقام معاونت ریاست‌جمهوری متهم می‌کند و معتقد است که این مقام پیشین امریکا برای محافظت از موقعیت پسرش در یک کمپانی اوکراین وعده پرداخت یک میلیارد دلار کمک به این کشور در قبال عوض کردن دادستان کل این کشور داده است. بایدن، تلاش برای تغییر دادستان کل اوکراین در مذاکرات واشنگتن و کی‌یف را علنا قبول کرده است اما این اقدام را گامی در جهت مبارزه با فساد و تعیین یک فرد «قوی‌تر» به جای او عنوان کرده است. به گزارش پایگاه خبری هیل، برای پخش این ویدئو از تلویزیون‌های امریکایی دست کم 8 میلیون دلار توسط کارزار انتخاباتی ترامپ و 2 میلیون دلار از سوی کمیته مرکزی حزب جمهوریخواه هزینه شده است. یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا، جمهوریخواهان معتقدند که نامزد پیشتاز حزب دموکرات، در دوران تصدی مقام معاونت ریاست‌جمهوری، با استفاده از مقام خود تلاش کرده است که دولت اوکراین را از تحقیق در مورد کمپانی‌ای که پسرش، هانتر بایدن در آن کار می‌کرد باز دارد، در برابر دموکرات‌ها معتقدند که رییس‌جمهور کنونی این کشور و نامزد انتخابات پیش‌رو از جایگاه ریاست‌جمهوری‌اش در تحت فشار قرار دادن رییس‌جمهور اوکراین برای اثرگذاری در انتخابات امریکا استفاده کرده است.

جولیانی در مرکز توجه‌ها

رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا و سخنران گروه‌های تروریستی، فردی است که در رسوایی اخیر در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. بر اساس متن منتشر شده از تماس تلفنی جنجالی رییس‌جمهور امریکا با همتای اوکراینی‌اش، رودی جولیانی به عنوان فرد معتمد برای ارایه مدارکی که بتواند حیثیت رقیب انتخاباتی ترامپ را به خطر بیندازد معرفی شده است. جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، در طول روزهای گذشته بارها و بارها در شبکه‌های مختلف تلویزیونی در امریکا حضور پیدا کرده و از عملکرد خود در پرونده اوکراین حمایت کرده است. او مدعی است که عملکردش کاملا قانونی و در هماهنگی کامل با وزارت خارجه ایالات متحده امریکا بوده و می‌گوید اگر ترامپ را به خاطر این مساله می‌توان استیضاح کرد، باید جو بایدن را هم برای تحت فشار گذاشتن رییس‌جمهور قبلی اوکراین برای تغییر دادستان کل محاکمه کرد. رودی جولیانی یک هفته بعد از تماس تلفنی جنجالی دونالد ترامپ با رییس‌جمهور اوکراین، چندین تماس با مشاوران رییس‌جمهور اوکراین برقرار کرده است. مشخص نیست که جولیانی دقیقا چه خواسته‌هایی از دولت اوکراین داشته و دقیقا چه امتیازاتی در مقابل این درخواست به آنها پیشنهاد داده است. جولیانی در اظهارات خود در تلویزیون‌های امریکایی چندین بار حرف‌های متناقضی زده است، از جمله در برابر این پرسش که آیا حاضر است در کنگره در مورد این پرونده شهادت بدهد، در دو مصاحبه مختلف یک بار اظهار آمادگی و بار دیگر آن را رد کرده است.

پنهان کردن محتوای تماس‌های ترامپ

بعد از تایید پنهان‌کاری متن پیاده‌شده گفت‌وگوی تلفنی رییس‌جمهور امریکا با رییس‌جمهور اوکراین، رسانه‌های امریکایی به نقل از مقام‌های آگاه می‌نویسند که پیش از این تماس، محتوای گفت‌وگوهای ترامپ با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هم به دلیل نگرانی از افشای جزییات، به شکل محرمانه‌ای از دسترس مقام‌های کاخ سفید دور مانده‌اند. به نوشته سی‌ان‌ان، تعدادی از مقام‌های کنونی و پیشین کاخ سفید تایید کرده‌اند که محتوای گفت‌وگوهای تلفنی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و دستکم یکی از تماس‌های او با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، به دلیل نگرانی از افشای جزییات، از دسترس مقام‌هایی که معمولا در جریان محتوای مکالمات قرار می‌گیرند، دور نگه داشته‌شده و در سرورهای کامپیوتری رمزنگاری شده کاخ سفید نگهداری می‌شوند.