۰ نفر

تحلیل مخالفین از عدم دیدار دوجانبه اردوغان و ترامپ

۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶
کد خبر: 383648
 تحلیل مخالفین از عدم دیدار دوجانبه اردوغان و ترامپ

رئیس جمهور آمریکا فقط به یک تماس تلفنی با همتای ترک خود اکتفا کرد و شواهد نشان می‌دهد که آمریکا و ترکیه در مورد شرق فرات و اس ۴۰۰ همچنان اختلاف دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز آمریکا را ترک کرده و به کشور خود بازگشت.

در حالی که انتظار می‌رفت بین اردوغان و ترامپ٬ دیدار دوجانبه صورت بگیرد٬ اما این اتفاق نیفتاد و رئیس جمهور آمریکا فقط به یک تماس تلفنی با همتای ترک خود اکتفا کرد و شواهد نشان می‌دهد که آمریکا و ترکیه در مورد شرق فرات و اس 400 همچنان اختلاف دارند.

جمهوریت که به عنوان ارگان مخالفین اردوغان در حزب جمهوری خلق شناخته می‌شود٬ در تحلیل خود به این موضوع اشاره کرده که دیپلمات‌های ترکیه تلاش کردند تا دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان در مراسم ضیافت شام شورای همکاری ترکیه و آمریکا٬ یک دیدار دوجانبه برگزار کنند، اما این اتفاق نیفتاد و اردوغان فقط توانست با لیندزی گراهام از سناتورهای جمهوری‌خواه دیدار کند و در ضیافت شام نیز برای گرفتن عکس خانوادگی٬ همراه با همسرش امینه اردوغان در کنار ترامپ و همسرش در یک قاب جای بگیرد.

رجب طیب اردوغان در بازگشت به کشورش اعلام کرد: نباید موشک‌های اس 400 بر روابط ترکیه و آمریکا٬  تاثیر منفی بگذارد. ضمناً ما مشتری هواپیمای جنگنده اف 35 نیستیم٬ بلکه شریک تولید این هواپیماییم.

اردوغان همچنین یک بار دیگر به ضرب الاجل دو هفته‌ای به آمریکا اشاره کرده و گفت: ترکیه کشوری نیست که سر کار گذاشته شود. اگر آمریکا در مورد شرق فرات به تعهدات خود عمل نکند٬ ما نیروهای خود را وارد می‌کنیم.

ترکیه پیش‌تر هم به حمایت آمریکا از کردهای وابسته به پ.ک.ک در شرق فرات اعتراض و اعلام کرده که اگر لازم باشد برای مقابله با شکل گرفتن یک ساختار سیاسی جدید تحت امر پ.ک.ک٬ وارد مناطق کردنشین شرق فرات در شمال سوریه خواهد شد.

ترکیه نیروهای سوریه دموکراتیک و ی.پ.گ را تروریست قلمداد می‌کند و جدیداً وزارت امور خارجه سوریه نیز با ارسال نامه‌هایی به دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل٬ موضعی شبیه به ترکیه اتخاذ کرده و این نیروها را تروریست قلمداد کرده است، اما آمریکا همچنان به حمایت از آنان ادامه می‌دهد.