۰ نفر

کلیدی‌ترین محور سخنان رییس جمهوری از نگاه سی ان ان

۴ مهر ۱۳۹۸، ۲:۲۱
کد خبر: 383415
کلیدی‌ترین محور سخنان رییس جمهوری از نگاه سی ان ان

خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان ؛ پاسخ منفی ایران به مذاکره تحت فشار و تحریم و نیز طرح ابتکار صلح هرمز را مهمترین محورهای سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توصیف کرد و گفت که معتقد است این جمله که ایران تحت فشار و تحریم مذاکره نمی کند ؛ کلیدی ترین بخش سخنان رییس جمهور ایران بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی پیرامون سخنان مهم رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل که در جمع صدها نفر از هیات های بلندپایه کشورهای مختلف جهان ایراد شد ؛ در تماسی با " فردریک پلتن " خبرنگار خود در تهران به ارزیابی سخنان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پرداخت.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت: یکی از مهم ترین بخش های کلیدی سخنرانی روحانی این بود که گفت ایران تحت فشار و تحریم مذاکره نمی کند .

وی با اشاره به اینکه انتظار دیداری بین دو رئیس جمهوری ایران و آمریکا نمی رود گفت : مطلب مهم دیگر در سخنرانی رئیس جمهوری ایران، ارائه  و طرح " ابتکار صلح هرمز" بود که دیگر کشورهای همسایه را به صلح دعوت می کرد و حال باید منتظر واکنش کشورهای پیرامون خلیج فارس ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران عصر امروز چهارشنبه در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه من به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می‌کنم که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه است، تاکید کرد: اگر پاسخ آری می‌خواهید همان طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند، تنها راه برای گفت‌وگو، بازگشت به تعهدات است.

رئیس جمهوری ایران همچنین در بخش دیگری از نطق ساعات پیش خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» HOPE  یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها است، ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

روحانی با تشریح طرح «ائتلاف امید» بیان کرد: «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌وگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد. حضورِ سازمانِ ملل متحد برای ایجادِ یک چترِ بین‌المللی در حمایت از «ائتلاف امید» نیز امری ضروری است.