۰ نفر

انتشار متن گفت‌وگوی جنجالی ترامپ و زلنسکی

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۵
کد خبر: 383357
انتشار متن گفت‌وگوی جنجالی ترامپ و زلنسکی

انتشار متن گفت‌وگوی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین نشان می‌دهد که ترامپ از همتای خود خواسته پرونده مربوط به «جو بایدن» در اوکراین را پیگیری کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کاخ سفید روز چهارشنبه تحت فشار شدید نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکایی بالأخره متن گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین را منتشر کرد.

بر اساس این متن که از حالت طبقه‌بندی خارج شده و روی پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید قرار گرفته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این مکالمه تلفنی از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواسته به پرونده فرزند «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد بالقوه دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، «نگاهی» بیاندازد.

در پاسخ، زلنسکی با اشاره به اینکه حزب او در پارلمان اکثریت را به دست آورده و دادستان کل بعدی اوکراین منتخب او خواهد بود، به ترامپ اطمینان داده است که پرونده فرزند باید را به دقت بررسی کند.

با این وجود، در متن منتشر شده از سوی کاخ سفید، به کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین اشاره‌ای نشده و ترامپ دستکم به صورت مستقیم پرداخت کمک به کی‌یف را به پیگیری پرونده بایدن مشروط نکرده است. ترامپ البته پیش از طرح درخواست خود، به زلنسکی یادآوری می‌کند که آمریکا، بر خلاف اروپایی‌ها از جمله آلمان، به اوکراین کمک‌های زیادی کرده است.

جنجال بر سر مکالمه ترامپ و زلنسکی پس از آغاز شد که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند  یک مقام امنیتی سابق کاخ سفید، در پی نگرانی از ارتباط ترامپ با رهبر یک کشور دیگر و  دادن «قولی» به او، به بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا مراجعه کرده و شکایتی را تنظیم کرده است.

دو و نیم هفته پیش از طرح این شکایت، ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود به‌صورت تلفنی صحبت کرده بود. این تماس تلفنی در حال حاضر تحت تحقیق و بررسی دموکرات‌های کنگره قرار گرفته است. دموکرات‌ها در حال تحقیق بر روی تلاش ترامپ و «رودلف جولیانی» وکیل او برای متقاعد کردن دولت اوکراین جهت کمک به انتخاب مجددش در انتخابات سال ۲۰۲۰ هستند.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» روسای کمیته‌های اطلاعاتی، امور خارجه و نظارت در مجلس نمایندگان آمریکا معتقدند: «با نزدیک شدن انتخابات ۲۰۲۰ رئیس‌جمهور ترامپ و وکیل شخصی او فشار بر دولت اوکراین و سیستم قضایی این کشور را افزایش داده‌اند که برای کمپین انتخاب مجدد رئیس‌جمهور ترامپ خدماتی را انجام دهند و کاخ سفید و وزارت امور خارجه در این ماجرا شریک جرم هستند».

بایدن پیش از این متهم شده بود که از نفوذ سیاسی خود استفاده کرده و زمینه را برای عضویت پسرش در هیأت مدیره یک شرکت اوکراینی فراهم کرده است. گفته می‌شود که ترامپ مقام‌های اوکراینی را برای تحقیق در مورد این پرونده تحت فشار قرار داده و کمک مالی به کی‌یف را به پیگیری این پرونده منوط کرده است. نکته جنجالی اینکه ترامپ تنها چند روز پیش از این مکالمه انتقال کمک مالی وعده‌داده شده به اوکراین را متوقف کرده و تنها بعد از گفت‌وگو با زلنسکی با انجام این پرداخت موافقت کرده است.

انتشار اخبار مربوط به تلاش احتمالی ترامپ برای سوء استفاده شخصی از جایگاه سیاسی، موجب شده تا زمزمه‌ها در مورد امکان استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا قوی‌تر از هر زمان دیگری باشد. تاکنون بیش از ۲۰۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از آغاز روند استیضاح حمایت کرده‌اند.