۰ نفر

وزیر خارجه لبنان: فشار حداکثری علیه ایران بی فایده است

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱:۳۶
کد خبر: 383164
وزیر خارجه لبنان: فشار حداکثری علیه ایران بی فایده است

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان با اشاره به اینکه تحریم همه جانبه ایران و فشار حداکثری علیه این کشور بی فایده است، ابراز امیدواری کرد که به برکت روابط خوب با ایران و آمریکا بتوانیم در تغییر وضعیت نقش داشته باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، باسیل که به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همراه "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان در نیویورک به سر می برد، روز سه شنبه در گفت وگویی که دانشگاه هاروارد آمریکا با وی انجام داد، اظهار کرد: ایرانی ها باید احساس کنند که می توانند در صلح زندگی کنند؛ اگر محاصره و عرصه بر ایران تنگ شد، چه خواهد کرد؟ راه حل در گفت وگو است؛ معامله بد، بهتر از جنگ است.

تحریم ایران بی فایده است

وی افزود: من تحریم ایران را مفید نمی بینم و معتقدم نتیجه نخواهد داشت؛ سیاستی که در پیش گرفته شده، تاکنون کمکی نکرده است؛ آنچه در عراق رخ داد، دلیل این امر است و اینکه ایران تضعیف نشده است.

پل ارتباطی باشیم نه ویران کننده پل هاباسیل با ابراز امیدواری بر اینکه روند امور تغییر کند، افزود: امیدوارم ما به برکت روابط خوب با ایران و آمریکا در این تغییر نقشی داشته باشیم؛ این امکان پذیر است؛ پس چرا باید وقت را هدر داد؟ جنگ، نتیجه ای نخواهد داشت؛ فقط گفت وگو. چرا فرزندان خود را در جنگ های بیهوده که برای آمریکا نیز بیهوده است از دست بدهیم؟ نقش ما این است که پل ارتباطی باشیم نه ویران کننده پل ها.

وی گفت: ما حامی گفت وگو هستیم و معتقدیم گفت وگو تنها راه حل است؛ ایمان داریم پنج سال پیش هنگامی که توافق هسته ای بین ایران و گروه ۵+۱ حاصل شد، روند امور به خوبی پیش رفت.

حزب الله بخشی از دولت و ملت لبنان است، حتی اگر این آمریکا را آزار دهد و موجب ناراحتی اش شودوزیر خارجه لبنان همچنین در مورد تحریم ها علیه لبنان گفت: آمریکا در صورت تحریم، اشتباه بزرگی مرتکب خواهد شد؛ اشتباهی که روابط ما را خدشه دار خواهد کرد؛ این کار به دور از تدبیر است؛ امیدواریم آمریکا این اشتباه را مرتکب نشود.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه حزب الله لبنان، گفت: اوضاع بسیار سخت است اما حزب الله بخشی از دولت و ملت لبنان است؛ حتی اگر این آمریکا را آزار دهد و موجب ناراحتی اش شود.

باسیل در مورد روابط با عربستان سعودی، گفت: روابط ما با عربستان خوب است. افراد بسیاری از مواضع بی طرفانه لبنان در قبال کشمکش منطقه ای ناراضی هستند؛ ما امیدواریم روابطمان با عربستان گسترش یابد.

وی ادامه داد: ما حق دفاع خود در برابر تجاوزات اسرائیل را محترم می شماریم؛ بهترین راه، متقاعد کردن اسرائیل به توقف تجاوزات خود است؛ نمی توانیم قبول کنیم یک سوم ساکنان لبنان تروریست توصیف شوند.

وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: نه دشمنی و نه دوستی، همیشگی نیستند؛ بلکه منافع، همیشگی است. وظیفه من این است که ملت و وحدت ملی ام را حفظ کنم؛ ما بهای زیادی در جنگ و گاهی در مسائلی که حق نبود، پرداختیم؛ اجازه نخواهیم داد جنگ داخلی به لبنان بازگردد.

وی تأکید کرد: نقش سازمان ملل متحد، حمایت از کشورهای کوچک است نه کشورهای قدرتمند، سرزمین ما اشغال شده و این حق ماست که از خود دفاع کنیم.

مواضع نتانیاهو باعث ناآرامی "اسرائیل" و لبنان شد

باسیل در بخش دیگری از این گفت وگو اظهار کرد: من معتقدم جنگی در منطقه رخ نمی دهد؛ از سال ۲۰۰۶ میلادی ثبات کشور خود را حفظ کرده ایم و توانستیم تروریسم ناشی از جنگ در سوریه را بیرون برانیم؛ امیدوارم اسرائیل منطق خود را تغییر دهد؛ کار با نتانیاهو غیرممکن است؛ موضع او موجب ناآرامی اسرائیل و لبنان شد؛ اکنون حتی اگر به ما حمله کنند، متوجه خواهند شد که قدرت برتری را از دست داده اند.

وی در مورد تفاهم دولتی و داخلی در لبنان، گفت: در دولت در خصوص بیطرفی در برابر کشمکش منطقه ای با حزب الله و جریان المستقبل (به ریاست سعد حریری) ، اختلاف نظر وجود دارد. وضع کنونی حساس است و نمی دانم چقدر می توانیم توازن ها را حفظ کنیم تا از یک سو درگیر کشمکش داخلی نشده و از سوی دیگر از کشمکش منطقه ای نیز در امان بمانیم و از دوستان کمک بخواهیم.

باسیل در خصوص پناهجویان سوری که در لبنان زندگی می کنند، تصریح کرد: آنچه در مورد ملت سوریه انجام می دهیم، برخاسته از ماهیت و مسؤولیت انسانی ماست؛ زیرا دوستدار صلح هستیم؛ ملت سوریه دوست و همسایه ما هستند و با محبت زیاد در صدد تشویق بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان هستیم و باید جامعه جهانی را به حمایت از آنان متقاعد کنیم.

وی در خصوص قضیه فلسطین نیز گفت: حل قضیه فلسطین باید مبتنی بر اعطای حقوق فلسطینی ها باشد نه معامله ملکی و یا عملیات مالی؛ صدها هزار نفر به دلیل این قضیه مقدس جان باختند؛ باید با جست وجوی راه حل، جانفشانی آنان را محترم بشماریم.

کمک های بیشتر آمریکا را خواستاریم

باسیل در مورد روابط با همتای آمریکایی خود گفت: رابطه ام با پمپئو عادی است؛ نه سرد و نه گرم؛ ما قدردان تمام کمک های آمریکا هستیم و کمک های بیشتری می خواهیم و استحقاق آن را نیز داریم؛ بخصوص اگر ما با آنچه اسرائیل، اردن و مصر دریافت می کنند، مقایسه شویم.

به نفع آمریکاست که در ثبات لبنان و حمایت از ارتش و اوضاع مالی آن مشارکت داشته باشد و به یاد می آوریم که آمریکا با حمایت از دولت لبنان که شامل حزب الله نیز می شود موافقت کرد.

ما در مرحله سختی به سر می بریم؛ با بحران اقتصادی سختی روبه رو هستیم که مسؤولیت بخشی از آن با ماست و بخشی دیگر خیر؛ با وجود بحران مالی و اقتصادی، قادر به ایستادگی هستیم؛ یکی از راه حل ها بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان است زیرا اقتصاد ما تحمل هزینه های ارتقا و پیشرفت دو ملت را ندارد.

وی گفت: موضع ما در این خصوص روشن و مبتنی بر راه حل مسالمت آمیز و سیاسی و گفت وگو در سوریه است اما وقتی تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور سه سال طول کشید، راه حل بحران چقدر زمان نیاز خواهد داشت؟

وزیر خارجه لبنان ادامه داد: مسؤولیت بازگشت امن پناهجویان سوریه بر عهده دولت سوریه است؛ آنان در خاک ما هیچ گونه آسیب و آزاری ندیدند؛ بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آنان بازگشته اند و هیچ اتفاقی برایشان رخ نداده و اگر کسی خلاف این را می گوید، دلیل بیاورد.

وی در مورد مهاجرت لبنانی ها به آمریکا گفت: با فرزندانمان که دکتر و مهندس و غیره هستند، چه کنیم؟چرا آنان را از کار محروم کنیم؟