۰ نفر

موسوی: اروپا نشان داد توان مقابله با آمریکا را ندارد

۲ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۵۵
کد خبر: 383126
موسوی: اروپا نشان داد توان مقابله با آمریکا را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بیانیه سران سه کشور اروپایی نشان داد آنها توان و اراده‌ای برای مقابله با قلدری‌های آمریکا ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه سران سه کشور اروپایی گفت: بیانیه سران سه کشور اروپایی، نشان داد که طرف‌های اروپایی توان و اراده‌ای برای مقابله با قلدر‌ی‌های آمریکا ندارند.

موسوی به دولت‌های اروپایی توصیه کرد که با مطالعه سابقه تاریخی خود قدری به خودشان بیایند و به شعار‌های تاریخی خود نیز نگاهی داشته باشند.

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد، با بیان اینکه برای آمریکا و سایر مناطق جهان دوره پذیرش حرف یک قلدر گذشته، اظهار داشت: خودشان را با پذیرش این فشارها و قلدری‌ها از بازارهای جهانی و اثرگذاری بر مسائل سیاسی و تاریخی در جهان امروز محروم خواهند کرد و اگر می‌خواهند با ایران کار کنند، راهش استقلال آنها و مراوده دوجانبه با ایران و عدم دخالت کشورهای ثالث در تصمیم‌گیری‌هایشان است.

بر اساس این گزارش، سران سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه‌ای آن هم در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با این ادعا که همچنان از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حمایت می‌کنند، از ایران خواستند تا به اجرای کامل تعهدات برجامی خود بازگشته و خاطرنشان کردند: «زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی مدت درباره برنامه هسته‌ای، موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.» 

این سه کشور تنها به این مورد بسنده نکرده و در ادعایی بی پایه و اساس مدعی دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان شده و ایران را مسؤول حمله به این تأسیسات خوانده و عنوان کردند: «این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد».

لازم به ذکر است وزارت امور خارجه ایران نیز امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای ضمن رد و محکوم کردن بیانیه سه کشور اروپایی متهم سازی سفارشی دولت‌ها با اهداف سیاسی و به دور از واقعیات میدانی را روندی خطرناک خواند و ورود به مذاکرات درباره برنامه موشکی و دفاعی ایران را قویاً رد کرد.