۰ نفر

واکنش وزارت خارجه چین به برگزاری رزمایش با ایران و روسیه

۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۲۹
کد خبر: 382815
واکنش وزارت خارجه چین به برگزاری رزمایش با ایران و روسیه

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سوالی درباره رزمایش با ایران و روسیه، بر تبادل همکاری نظامی بین نیروهای مسلح چین و دیگر کشورهای جهان تاکید کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک مقام ارشد نیروهای مسلح ایران این هفته از برگزاری رزمایش دریایی با مشارکت «چین» و «روسیه» در دریای عمان و اقیانوس هند سخن گفت.

سردار «قدیر نظامی» رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح شنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت، به‌زودی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، رزمایش مشترک دریایی را با روسیه و چین بعنوان دو قدرت بزرگ به صورت سه‌جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهیم کرد و برآوردها و تحلیل‌های سیاسی و نظامی بسیار روی این اتفاقات حساب باز خواهند کرد و در تحولات راهبردی مد نظر قرار خواهند داد.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه چین در نشست خبری دوشنبه در همین رابطه واکنش نشان داد به طوری‌که «گنگ شوانگ» یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین  از تداوم همکاری نظامی با کشورهای مختلف جهان سخن گفت.

 یکی از خبرنگاران حاضر در این  نشست خبری از این  دیپلمات چینی پرسید: «ایران این هفته اعلام کرد  که قصد برگزاری رزمایش با روسیه و چین را دارد. در صورت تایید این خبر دلیل شرکت چین را در این رزمایش  توضیح دهید.»

گنگ شوانگ در پاسخ گفت: «آنچه  می‌توانم به شما بگویم این است که نیروهای مسلح چین روابط معمول و تبادل تجربیات و همکاری را با نیروهای مسلح کشورهای دیگر حفظ می‌کند. برای توضیحات بیشتر به سخنگویان ارتش چین رجوع کنید.»

این در حالی است که  روزنامه «چاینا مورنینگ پست» در شماره روز شنبه خود به نقل از کارشناسان نوشت، این رزمایش نشانگر «حمایت چین از ایران» است.

«لی جی» تحلیلگر امور دریایی در پکن در این باره معتقد است که زمان انجام این رزمایش در این برهه حساس بیانگر حمایت چین از ایران در صورت بروز درگیری نظامی است.

«نی لکسیونگ» کارشناس دیگر نظامی معتقد است که این رزمایش ارسال پیام حضور چین  کنار ایران در سناریوهای سخت است.

نی لکسیونگ گفت، این رزمایش پیامی جهت ارعاب دشمنان است.