۰ نفر

تعطیلی پارلمان انگلیس غیرقانونی اعلام شد

۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۴۸
کد خبر: 380005
تعطیلی پارلمان انگلیس غیرقانونی اعلام شد

دادگاه عالی اسکاتلند روز چهارشنبه با صدور حکمی که یک پیروزی برای مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می رود تصمیم «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور برای تعطیلی پارلمان را غیر قانونی اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس رای صادر شده، تعطیلی پارلمان مانع پاسخگویی دولت درباره چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا و اقدامی خلاف قانون است. با این حال سخنگوی دولت انگلیس بی طرفی حکم صادر شده را زیر سووال برد و اعلام کرد که به رای دادگاه اعتراض خواهد کرد.

وی با اشاره به رای هفته گذشته دادگاه عالی لندن که غیر قانونی بودن تعطیلی پارلمان را رد کرد مدعی شد که این پرونده بنا به دلایل مشخصی به دادگاه اسکاتلند ارجاع شد.

پارلمان انگلیس با نزدیک به ۶۵۰ نماینده از دیروز (سه شنبه) در پی تصمیم نخست وزیر و موافقت ملکه این کشور تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) تعطیل شد تا دولت بتواند بدون مزاحمت قانون گذاران، کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند.

۳۱ اکتبر (۹ آبان) آخرین مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است و داونینگ استریت و بروکسل درباره چگونگی برگزیت به بن بست رسیده اند.

در حال حاضر هیچ نشانه ای از دستیابی به توافق میان طرفین وجود ندارد و گمانه زنی‌ها در باره تحقق برگزیت بدون توافق بیش از پیش بالا گرفته است. تاکنون نزدیک به ۲ میلیون انگلیسی با امضای توماری در تارنمای پارلمان این کشور، مخالفت خود را با تعلیق پارلمان برای تحقق برگزیت بی توافق اعلام کرده اند.

بر اساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از ۱۰ هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از یکصدهزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.

بر همین اساس دولت انگلیس  دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که همچنان مایل است تا  با دست یابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، اما تحت هر شرایطی ۳۱ اکتبر از عضویت اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

از سویی نمایندگان مجلس عوام و اعیان هفته گذشته با اکثریت آرا لایحه مخالفت با برگزیت بدون توافق را تصویب کردند. ملکه انگلیس هم دوشنبه گذشته این لایحه را امضاء و به قانون تبدیل کرد. بنابراین جانسون طبق قانون ملزم است تا برگزیت را به تاخیر انداخته و سه ماه دیگر از اتحادیه اروپا مهلت بخواهد.

تنها چند هفته مانده به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اختلافات میان دولت و پارلمان بر سر آینده برگزیت دوباره به اوج رسیده است. قانون گذاران انگلیسی امروز (چهارشنبه) با استناد به حکم دادگاه خواستار بازگشایی فوری مجلس شدند اما سازوکار اعمال قانون برای ابطال تصمیم دولت مشخص نیست.

در حالی که نمایندگان مجلس با برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام مخالف هستند، کارشناسان معتقدند که انگلیس یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج و یا همه پرسی برگزیت مجددا برگزار خواهد شد که با توجه به نظرسنجی ها، مردم به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا رای می دهند.