۰ نفر

هانتر: تلاش‌های ماکرون با هماهنگی آمریکا صورت می‌گیرد

۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۵۹
کد خبر: 379615
هانتر: تلاش‌های ماکرون با هماهنگی آمریکا صورت می‌گیرد

سفیر اسبق آمریکا در ناتو معتقد است که به احتمال زیاد، تلاش‌های ماکرون برای حفظ برجام با هماهنگی واشنگتن صورت می‌پذیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس- «رابرت ای. هانتر»، مشاور ارشد مؤسسه رند در واشنگتن است. وی عضو هیأت مدیره شورای آتلانتیک، دانشگاه وسلیان، مؤسسه دموکراتیک ملی امور بین الملل، انجمن آتلانتیک بلغارستان و انجمن ملی کشورهای جهان سوم بوده است.

رابرت هانتر از سال1993 تا 1998 نماینده دائم آمریکا در ناتو و اتحادیه اروپا بود، وی در این دوران معمار و بنیان گذار اصلی «ناتوی جدید» به شمار می‌آمد و نقش عمده‌ای را در اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات شورای آتلانتیک شمالی در اجلاس سران ناتو (در سال های1994 و1997) ایفاء می‌کرد.

هانتر پیش از پذیرفتن این مسئولیت‌ها در ناتو و اتحادیه اروپا، در سال1981 به عنوان محقق ارشد در بخش مطالعات اروپا و خاورمیانه به مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در واشنگتن دی.سی. پیوست و پس از مدتی مدیریت بخش مطالعات اروپا و معاونت بخش سیاست بین المللی در این مرکز را بر عهده گرفت. وی از سال1981 تا 1993 در سمت های مختلف از جمله، مشاور ویژه لبنان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و مشاور ارشد کمیسیون ملی دو حزبی آمریکای مرکزی (کمیسیون کیسینجر) فعالیت می‌کرد. او یکی از بنیان گذاران مرکز سیاست ملی (نخستین مدیر سیاست خارجی/ امنیت ملی) و یکی از بانیان و گردانندگان مؤسسه علمی دموکراسی بوده است. هانتر در انتخاب ریاست جمهوری سال 1992 به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی بیل کلینتون برگزیده شد و همین نقش را در زمان والتر ماندیل (Walter Mondale)، معاون رئیس جمهور (از سال1981 تا 1984) و ریچارد گپهارت (Richard Gephardt)، رهبر اکثریت (در سال1988)، نیز ایفاء کرد. وی در زمان ریاست جمهوری کارتر از سال1977 تا 1979 مدیریت امور اروپای غربی و از سال1979 تا 1981 مدیریت امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی را بر عهده گرفت. او همچنین عضو گروه مذاکره کننده آمریکایی در گفت‌وگوهای نوار غزه و کرانه غربی، مدیر اجلاس سران ناتو در سال1978 و نویسنده اصلی دکترین کارتر برای خلیج فارس بوده است.

«رابرت هانتر»، اهداف امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه جهت میانجیگری میان ایران و آمریکا را مورد کنکاش قرار داده است. بخش‌هایی از این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه چه اهدافی را در میانجیگری بین ایران و آمریکا دنبال می‌کند؟

 بدیهی است که وی می خواهد  برجام را حفظ کرده و تنش‌ها را در خلیج فارس کاهش دهد. او همچنین دوست دارد که به عنوان یک دولتمرد جهانی شناخته شود.

آیا این تلاش‌ها با هماهنگی واشنگتن انجام می‌شود؟

به احتمال زیاد.

در سفر غیرمنتظره محمد جواد ظریف به شهر بیاریتز فرانسه محل برگزاری نشست 7 این احتمال قوت گرفت که مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا صورت خواهد گرفت. حتی ماکرون اعلام کرد که احتمال دیدار روسای جمهور ایران و امریکا در نشست سازمان ملل وجود دارد. آیا این دیدگاه ماکرون در نتیجه دیدار با ظریف حاصل شده است یا خود وی شخصا این موضوع را عنوان کرده است؟

 گفتن اینکه این ایده متعلق به کیست سخت است. احتمالاً ایده ماکرون با هماهنگی ترامپ (نه بولتون یا پومپئو) بوده است.

امانوئل ماکرون در نشست مشترک با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بعد از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرده بود که می توان امیدوار به توافق جدید با ایران بود به شرط آنکه مزایای اقتصادی را برای ایران زیاد کنیم. در واقع صحبتهای ماکرون به معنای پذیرش دیدگاه ترامپ مبنی بر مذاکره جهت رسیدن به توافقی جدید است که موضوعاتی مانند برنامه موشکی ایران، بند «غروب آفتاب» و نظارتهای بیشتر آژانس را شامل می شود. این شروط خطوط قرمز ایران هستند. با توجه به این موضوع چشم انداز این مذاکرات احتمالی را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ به این سوال نیز دشوار است. بدیهی است که دستیابی به توافق به نفع همه طرفها است.

همچنین مشخص نیست که ترامپ تا چه حد حاضر به رفتن پای مذاکره با ایران است. درست است که او به همان اندازه به دلایل سیاست داخلی تلاش (عمل) می‌کند که به دلایل دیگر تلاش می کند. همچنین، باید این موضوع درک شود که در دوران نوین و عصر ارتباطات سریع و مسافرت‌های هوایی، بیش از حد بر «لحظات رسانه‌ای» دیدارها تاکید می‌شود [اما] بخش عمده دیپلماسی در «سطوح کاری» است که رخ  می‌دهد. در این مورد نیز چنین است.

به نظر من نشست روحانی و ترامپ اگر قبل از نشست امور مقدماتی در سطوح پایین  انجام نشود موفق نخواهد شد.

با توجه به پیشینه ترامپ در لغو توافقات بین المللی آیا به فرض شکل گیری مذاکره مجدد با او و حصول توافق جدید، آیا توافق احتمالی ضمانت اجرایی خواهد داشت؟ فراموش نمی‌کنیم که برجام حتی قطعنامه شورای امنیت را نیز پشت سر خود داشت و توسط ترامپ نقض شد.

ترامپ با وجود این واقعیت که آمریکا از امضاء کنندگان قطعنامه 2231 است – قطعنامه ای که توسط همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده – برجام  را کنار گذاشت. با توجه به این که هیچ تحریم جدی دیگر از سوی امریکا علیه ایران باقی نمانده اگرچه ماکرون جهت محک زدن تحریم های ایالات متحده (شاید به برکت ترامپ) با پیشنهاد برخی از حمایت‌های مالی  حداقل توسط اروپایی‌ها  تمایل نشان می‌دهد - حتی روسیه و چین نیز در این مورد محتاط هستند.