۰ نفر

فرانسه: میانجی‌گری میان ایران و آمریکا از صعود به اورست سخت‌تر است

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۲۱:۵۳
کد خبر: 379227
فرانسه: میانجی‌گری میان ایران و آمریکا از صعود به اورست سخت‌تر است

منابع فرانسوی به شبکه خبری العربیه گفته‌اند که صعود به قله اورست از میانجی‌گری میان ایران و آمریکا آسان‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، منابع فرانسوی در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفته‌اند که صعود به قله اورست از میانجی‌گری میان واشنگتن و تهران آسان‌تر است.

این منابع همچنین هرگونه دیدار میان «حسن روحانی»  رئیس جمهور ایران و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در آینده نزدیک را بعید دانسته‌اند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دو هفته پیش در پایان نشست سران گروه هفت در بیاریتز فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت که برای دیدار میان رئیس جمهور ایران و آمریکا طی هفته‌های آینده تلاش خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه گفت که روحانی در راستای منافع کشورش آماده دیدار با هر رهبر سیاسی است و اگر رئیس جمهور ایران و ترامپ با یکدیگر دیدار کنند دستیابی به یک توافق ممکن است و در این زمینه نیز با روحانی گفت‌وگو کرده است. 

پس از آن، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این سخنان ماکرون تاکید کرد که دیداری بین رئیس جمهور ایران و ترامپ تا زمانی که آمریکا به جمع 1+5 بپیوندد و برجام را اجرا کند قابل تصور نیست  و در آن زمان هم گفتگوی دوجانبه‌ای نخواهیم داشت.

مقامات ایران بارها در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده‌اند که با آمریکا مذاکره نخواهند کرد. حسن روحانی هفتم آبان سال ۱۳۹۶ در سخنانی در مجلس شورای اسلامی درباره بدعهدی آمریکایی‌ها گفت، «امروز آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند که با ما مذاکره کن‌؛ مگر دیوانه شدند که با شما مذاکره کنند؛ شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید».