۰ نفر

رایزنی تلفنی وزرای خارجه پاکستان و ایران

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۵۲
کد خبر: 378297
رایزنی تلفنی وزرای خارجه پاکستان و ایران

«شاه محمود قریشی» وزیر امورخارجه پاکستان روز سه شنبه در تماس تلفنی با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود درباره تحولات شبه قاره و همچنین اوضاع کشمیر بحث و تبادل نظر انجام داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه پاکستان امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: قریشی، وزیر امور خارجه ایران را در جریان تازه ترین تحولات کشمیر قرار داد.

وزیر امور خارجه پاکستان آنچه را که تشدید بحران انسانی در کشمیر و رویکرد تهاجمی علیه غیرنظامیان در این منطقه خواند، را موجب نگرانی اسلام آباد دانست و تاکید کرد: امید مردم مسلمان کشمیر به جامعه جهانی به ویژه به نقش آفرینی امت اسلامی است.

در بیانیه مذکور افزوده شد: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی نسبت به تحولات اخیر در شبه قاره، تاکید کرد که تداوم این اقدامات منجر به افزایش تنش ها در منطقه می شود.

تنش های هند و پاکستان که طی سال های اخیر نگرانی ها درخصوص بالا رفتن رویارویی در شبه قاره را افزایش داده است، به چالشی برای کشورهای منطقه و همسایگان دو کشور نیز تبدیل شده است. بر همین مبنا کشورهای تاثیر گذار منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران مصرانه خواهان حل دیپلماتیک این مسائل هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحولات اخیر درخصوص منطقه جامو و کشمیر گفت: ایران از هند و پاکستان به عنوان دوستان و شریکان منطقه‌ای خود انتظار دارد با اتخاذ روش‌های مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو در جهت تامین منافع مردم منطقه گام‌های موثر بردارند.

«سیدعباس موسوی» افزود: جمهوری اسلامی ایران تصمیمات اخیر دولت هند درخصوص جامو و کشمیر را از نزدیک پیگیری می‌کند و توضیحات ارائه شده توسط مقامات هند و پاکستان درباره تحولات اخیر را با دقت دنبال می‌کند.

علاوه بر این«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز بیستم مردادماه امسال در تماس تلفنی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان گفت: موضوع کشمیر باید از طریق دیپلماتیک حل شود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در تماس تلفنی با فرمانده ارتش پاکستان گفت: تحولات اخیر کشمیر برای ایران و کشورهای اسلامی نگران کننده است.

دولت هند، چهاردهم مردادماه امسال از تصمیم این کشور برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

پس از تصمیم دولت هند، تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد بر سر کشمیر تشدید شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.